“رونق تاسیس شرکت های وصول خسارت از بیمه”/ ایمان ایزدی مقدم

این روزها شاهد تبلیغات شرکت های وصول خسارت از شرکت های بیمه در فضای مجازی و مکتوب هستیم که با ارائه خدمات از قبیل طرح شکایت ، پیگیری پرونده خسارت و … به بیمه گزاران رشته های مختلف بیمه و حتی صندوق تامین خسارت بدنی خدمات ارائه می نمایند.

در نگاه اول بنظر می رسد با توجه به پیچیدگی روال دریافت خسارت برخی رشته های بیمه ای وجود چنین شرکت هایی که در این زمینه تبحر و تخصص بیمه ای و حقوقی دارند امری پسندیده است . اما زمانی موضوع جالب می شود که این شرکت ها درصدی از خسارت دریافتی یا حتی بیش از 50درصد آن را بعنوان کارمزد وصول خسارت دریافت می نمایند.

در فصل چهارم آئین نامه 71 بیمه مرکزی مشخصا به شیوه دریافت خسارت اشاره شده است و در شرایط عمومی و خصوصی کلیه رشته های بیمه ای که بعنوان جزء لاینفک بیمه نامه در زمان صدور بیمه نامه به بیمه گزار تحویل می گردد نیز به تشریح استثنائات و مدارک لازم دریافت خسارت عنوان شده است.

یکی از نکات جالب این است که برخی از این شرکت ها مدعی آن هستند با ارتباطاتی که در صنعت بیمه دارند خسارت را زودتر و بیشتر می گیرند!

در همین راستا دکتر جباری مدیرعامل صندوق تامین خسارت بدنی کشور چندی پیش با اعلام اینکه هرگونه تبلیغ در خصوص دریافت خسارت از صندوق پیگرد قانونی دارد ، این تبلیغات واهی را غیر قانونی دانست.

حال بنظر می رسد در حالی که ممکن است در سالهای گذشته در بیمه نامه های بزرگی چون بیمه باربری بین المللی ، مهندسی ، مسئولیت ، کشتی و هواپیما ورود وکلا  و حقوقدانان و برخی مشاوران بیمه ای متداول بود حال شرکتهای از دل صنعت بیمه پدید آمده اند تا راهکاریابی نمایند برای اخذ خسارت از شرکت های بیمه ای ، این در حالی روی می دهد که در محاکم قضایی نیز قضات محترم موضوعات بیمه ای را به درستی به کارشناسان خبره بیمه ای ( کارشناس رسمی دادگستری) ارجاع می دهند و یا هیئت داوری اتاق بازرگانی در این خصوص به اختلافات شرکت بیمه و بیمه گزار ورود می نماید.

در همین چارچوب واحد رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی نیز به موضوعات اینگونه ورود می نماید .

 حال سوال این است تاسیس و تشکیل شرکت های اینچنینی آیا مجاز و قانونی است ؟

منجمله آنکه برخی از این شرکت ها در شرح فعالیت خود از عبارت" بیمه " استفاده نموده اند که طبق آئین نامه و دستورالعمل های ثبت شرکت ها این بهره برداری نیازمند اخذ مجوز از بیمه مرکزی است .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  73  =  83