فرود اضطراری جزئی از پرواز؟/احمد یاری

پرواز شرکت هواپیمایی تابان در مسیر مشهد به تهران ۲۵ دقیقه پس از پرواز به دلیل نقص فنی به فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بازگشت./ایرنا-۲۴/۰۷/۱۳۹۵پرواز تهران، بوشهر هواپیمایی آسمان با شماره ۳۹۱۴ ساعت ۱۹ پس از بلند شدن بعلت نقص فنی در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست .دلیل این مسئله، احتمال بسته نشدن کامل درب بار هواپیما اعلام شد با توجه به برطرف شدن مسئله، قرار است این هواپیما لحظاتی دیگر مهرآباد را به مقصد بوشهر ترک کند./ایرنا-۲۳/۰۷/۱۳۹۵

  • نقص فنی پرواز تهران – مشهد .خلبان بوئینگ MD آتا‌ایر که امروز با تأخیر از مهرآباد پرواز کرده بود، لحظاتی پیش با مشاهده دود در کابین مسافران، مجبور به بازگشت به مهرآباد شد یکی از مسافران می‌گوید: در حال حاضر در هواپیما هستیم و هنوز تصمیم خاصی برای مسافران این پرواز اتخاذ نشده است.مهر 95
  • پرواز قشم – مشهد هواپیمایی قشم بلافاصله پس از تیک آف دچار نقص فنی شد.  خلبان این هواپیما به دلیل این نقص فنی برای کاهش سوخت حدود یک ساعت بر فراز فرودگاه قشم پرواز می کند تا شرایط برای فرود اضطراری در فرودگاه فراهم شود.لازم به ذکر است پرواز تهران – مشهد هواپیمایی قشم به دلایل نامعلوم کنسل شده است/ روزنامه خراسان – مهر 95
  • پرواز آنتونف ۷۴ یزد – زاهدان هنگام فرود در باند ۱۷ زاهدان صبح امروز از باند خارج شد.  – مهر 95
  • پرواز هواپیمایی آسمان در مسیر تهران- زاهدان امروز چهارشنبه پس از ورود به فرودگاه بین المللی زاهدان دچار نقص فنی شد و از ادامه مسیر بازماند.- مهر 95
  • فرود اضطراری یک فروند هواپیما در مشهد .یک فروند هواپیماى ام دى متعلق به هواپیمایى کاسپین، به دلیل باز نشدن چرخ دماغه در فرودگاه شهید هاشمى نژاد مشهد فرود اضطرارى کرد. چرخ ها به صورت دستى (manual) باز شده است. هواپیما هم اکنون به سلامت در انتهای باند متوقف شد . شهیور 95
  • پرواز تهران اصفهان هواپیمایی کاسپین، 10 دقیقه بعد از پرواز به دلیل از دست دادن یک موتور در مهرآباد فرود اضطراری کرد ( نویسنده 23 شهریور با همین پرواز عازم اصفهان بود ) .
  • شکسته شدن چرخ دماغه پرواز ۲۱۲ فوکر ایران ایر در فرودگاه مهرآباد .این هواپیما قصد عزیمت به بیرجند را داشت که در هنگام خزش دچار سانحه شد. شهرویر 95
  • سانحه برای هواپیمای پرواز ویژه وزیر به اردبیل  .هواپیمای خطوط هما در هنگام فرود در اردبیل با ترکیدگی لاستیک مواجه شد. شهریور 95
  • نقص فنی در هواپیمای شرکت زاگرس ایر در پرواز شماره ۴۰۱۲ در مسیر اهواز – تهران باعث بازگشت این هواپیما به فرودگاه اهواز شد./ایرنا – شهریور 95
  • یک هواپیما متعلق به هواپیمایی اترک در فرودگاه مهر اباد از باند خارج شد.  هم اکنون فرودگاه مهر آباد به روی همه پرواز بسته است. /ایرنا – مرداد 95
  • نقص فنی در پرواز تهران به اهواز  .ساعت ٢١ امشب پرواز 1098 هواپیمای ماهان به سمت اهواز به پرواز در آمد، ۱۵ دقیقه از پرواز گذشته بود که خلبان اعلام کرد به علت نقص فنى به فرودگاه تهران باز مى‌گردد. درحالى که بسیارى از مسافران نگران بودند سرانجام هواپیما به سلامت برزمین نشست. 23 تیر 95

13 مورد نقص فنی، فرود اضطراری و .. فوق در فرودگاههای کشورمان ایران بخش از رویدادهایی است که در رسانه ها منتشر شده و یا به آن اجازه انتشار داده شده است . آنچه شکر گذاری را واجب می گرداند خبر خوش انتهای اخبار فوق است که همگی از سلامت سرنشینان هواپیماهای فوق دارد . از این خوشحالی موقت که بگذریم نگارنده به عنوان فردی که در یکی از این شبه حوادث حضور داشته چند نکته را مطرح می نماید که به نظر مطالعه آنها پیشنهاد می گردد :

  1. آیا در این پروازها فقط قشر مرفه حضور داشته اند؟ ایرادی که برخی به نیاز مبرم ناوگان قدیمی هواپیمایی کشور به نوسازی می گیرند . اگر چه پاسخ این سوال قطعا خیر است ولی سوال نگارنده این است که در صورت مثبت بودن پاسخ باید شاهد سقوط هواپیماها باشیم و این اشکالی ندارد چون سرنشینان از مرفهین جامعه هستند؟ بررسی این سوال و پاسخهای آن به عهده خوانندگان فهیم خواهد بود .
  2. اگر چه این رویدادها به خیر گذشته اند و تلفاتی نداشته ند ولی چه تضمینی برای این نتیجه بود؟ هریک از این رخدادها می توانست به یک فاجعه بدل گردد و هزینه های مترتب بر ان برای کشور و هموطنان بسیار بالا .
  3. آیا یک عذر خواهی از سوی کاپیتانی که مرگ را در چند قدمی خود،خدمه و مسافرانش احساس کرده پاسخ گوی فشار روانی ،استرس و تبعات ناشی از آن در مسافران خواهد بود ؟ این استرس را بایک پیمایش ساده و مصاحبه با افراد مختلف در جامعه به وضوح می توانید در خصوص نگرانی از سلامت و ایمنی پروازها مشاهده فرمایید .
  4. آیا رفتار مسئولین ذیربط در خصوص مواجهه با این شرایط که امروزه متاسفانه به جزئی از پرواز بدل شده مشتری مدارانه و صحیح است .( اشاره به طنزی که در خصوص داوری فوتبال بود و گفته می شد اشتباه داوری جزئی از داوری است و متاسفانه نقص فنی و فرود اضطراری و حتی خدای ناکرده سقوط نیز به همین طنز تلخ مبتلا شده است )
  5. افرادی که کوچکترین آشنایی با ایمنی و مدیریت آن داشته باشند ( نگارنده به عنوان عضو کوچکی از این گروه ) به اهمیت شبه حوادث و رابطه آنها با حوادث و احتمال تبدیل آن ها به بدترین حالت رخداد واقفند ( اشاره به هرم نسبت رویدادهای آقای برد ) و امیدوارم این آگاهی برای مسئولین ذیربط نیز حاصل گردد .
  6. و سوال آخر نویسنده: با توجه به تحریم ها و مشکلات ظالمانه ای که در این مسیر برای کشورمان ایجاد شده و  همگی کم و بیش با آن آشنا بوده ودر حال لمس آن هستیم و نیز بالا بودن سن ناوگان و افزایش رویدادها و شبه حوادث و بالا رفتن طول عمر قطعات ،و افزایش هیزنه نگهداری و تعمیرات ناوگان ،نقطه بهینه از نظر هزینه فایده کجاست؟ منظور نویسنده از هزینه ، کل هزینه های سقوط های احتمالی در برابر سود مادی و معنوی داشتن و استفاده از ناوگان استو در حال حاضر چه راهبردی برای این کهک اندیشیده شده و به صورت طرحی مصوب و اجرایی شده در حال تقویت ایمنی سیستم هستیم تا شاهد کاهش مواردی از جنس موارد یاد شده در بالا باشیم؟و یا اینکه در رهگذر روزمرگی به شادی و شکر گذاری بعد از هر شبه حادثه و فرود اضطراری مشغولیم؟

مطالب فوق به هیچ وجه نافی زحمات مسئولین و کادر متخصص ،با تجربه و از خود گذشته پرواز نیست و بلکه افزایش ایمنی و سلامت خود ایشان را نیز مطالبه می کند و در نظر دارد . اگر چه نگارنده به عنایات حق تعالی معتقد است لیکن افزایش سطح ایمنی این وسیله مسافرت ،مغایر با این دیدگاه نیست .

 

24 مهرماه 1395

احمد یاری

مشاور و مدرس HSE در دانشگاهها و سازمانها

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  1  =  7