کنایه‌ کواکبیان به لاریجانی

دبیرکل حزب مردم سالاری با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی «انتخابات»، گفت: ‌hین سیاست‌ها بسیار روند مثبتی دارد و بسیار تاثیرگذاری خوبی ‌در آینده به دنبال خواهد داشت.

به گزارش ریسک نیوز،مصطفی کواکبیان ‌چهارشنبه شب در جلسه حزب اصلاحات اصفهان با اشاره به درس‌گیری از واقعه عاشورا اظهار داشت: باید از عاشورا در تمام موارد زندگی خود استفاده کنیم. عاشورا به ما می‌آموزد که زیر بار ظلم نرفته و همچنین رضایت به ظلم نیز ندهیم. اگر اکنون ما مواردی مانند املاک نجومی و فیش‌های نجومی را می‌شنویم و اهمیتی به این مسائل نمی‌دهیم؛ مثالی پیرامون رضایت به ظلم است.

وی افزود: وجود احزاب در کشور بسیار مهم و حیاتی است. اینجانب یکی از موسسان احزاب در کشور هستم که در سال 1379 با برنامه‌ریزی‌های جدی پایه‌گذاری شد. خانه احزاب در دولت قبل ‌شرایط مطلوبی نداشت و مورد بی ‌مهری‌های بسیاری ‌قرار گرفت که سبب بسته شدن خانه احزاب در آن سال‌ها شد؛ خوشبختانه خانه احزاب در دولت کنونی دوباره احیا شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در دنیا حاکمیت احزاب وجود دارد، گفت: در جهان کنونی مشاهده می‌شود که احزاب در سیاست همراه با حاکمیت آن‌ها است. متاسفانه در کشور ما چنین موضوعی وجود ندارد و ما نیز با توجه به این شرایط به وجود خانه احزاب رضایت داده‌ایم زیرا بهتر از عدم وجود چنین خانه‌ای است. حضور احزاب در کشور ما با چنین شیوه‌ اثر بسیار زیادی بر سیاست ما ندارد بلکه باید به فکر تاثیر گذاری بیشتر احزاب در سیاست باشیم.

وی افزود: باید در قانون احزاب شرایطی نیز برای احزاب در سیاست به وجود بیاید. باید در کمیسیون ماده 10 قانون احزاب تذکر داده شود که در کمیسیون‌ها از خانه احزاب نیز نماینده حضور داشته باشد. در هیئت نظارت بر مطبوعات از دستگاه‌های مختلف نماینده در این هیئت نظارت وجود دارد باید از خانه احزاب نیز نماینده در این هیئت وجود داشته باشد. همچنین باید احزاب در هیئت نظارت انتخابات حضور داشته باشد؛ اکنون به صورت عرفی خانه احزاب وجود دارد ولی باید این مورد به صورت قانونی صورت پذیرد.

کواکبیان با اشاره به موضوع یارانه‌ها و ارتباط این موضوع به احزاب تصریح کرد: در کشور‌های مختلف و کشور‌های اروپایی به احزاب نیز یارانه پرداخت می‌شود. در فرانسه قانون وجود دارد که در هنگام انتخابات مبلغی به احزاب برای حضور احزاب در انتخابات و همچنین رونق بخشیدن به انتخابات پرداخت می‌شود. در زمان اصلاحات این یارانه به احزاب پرداخت می‌شد ولی پس از آن تا کنون چنین چیزی را مشاهده نمی‌کنیم.

وی افزود: در کشور ما مشکل اصلی را می‌توان نرفتن به سمت حزب دانست. در کشورهای اطراف مانند افغانستان، عراق و پاکستان حرف اول و آخر را حزب می‌زند. هنوز متاسفانه این شرایط در کشور به وجود نیامده و زمانی که صحبت از حضور حزب در کشور می‌شود نظرات مختلف و منفی پیرامون احزاب در کشور سرازیر می‌شود. ابتدا باید اجازه فعالیت به احزاب داده شود و پس از آن واکنش‌ها منفی را پیرامون احزاب بگوییم.

کواکبیان پیرامون سیاست‌های ارائه شده توسط مقام معظم رهبری در چند روز گذشته گفت: چند روز گذشته طبق بند اول اصل 110 قانون اساسی پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت ارائه شده است. این سیاست‌ها بسیار روند مثبتی دارد و بسیار تاثیرگذاری خوبی را در آینده دارد.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه باید دلائل عدم تائید صلاحیت به داوطلبان گفته شود بیان کرد: باید علت عدم تائید صلاحیت کاندیداها با خود افراد گفته شود تا بتواند فرد از خود دفاع کند. این سیاست‌های کلی که رهبری ارائه داده‌اند حاصل تجربیات از طرف ایشان است که امیدوار هستیم به صورت قانون عملی شود.

وی با اشاره به نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به مقام معظم رهبری افزود: رئیس مجلس متاسفانه فکر می‌کند که بسیار قدرتمند و همه کاره است. در کشورهای اروپایی رئیس مجلس سخنگوست و هیچ فرقی با دیگر نماینده‌ها ندارد در صورتی که او 300 هزار رای آورده و ما یک میلیون و 300 هزار رای داشته‌ایم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  +  3  =