پربازدیدترین رسانه صنعت بیمه


طرح انجام آنلاین عملیات اتکائی اجباری و اختیاری به بیمه مرکزی ارایه شد/ انتقال نظارت بیمه مرکزی به لحظه صدور

در این طرح به جای پرداخت آنلاین پول ،عملیات اتکائی آنلاین انجام شود به عبارتی بیمه نامه هایی که صادر می شود در لحظه نزد بیمه مرکزی اتکائی شود./ مهم شکل گیری انلاین عملیات اتکائی است و رد و بدل شدن پول می تواند به صورت توافقی و در زمان های آتی انجام شود./در راستای این طرح اگر بیمه نامه ای عملیات اتکائی اش به صورت انلاین انجام و ثبت نشود بیمه گر حق صدور بیمه نامه را نخواهد داشت و در واقع نظارت بیمه مرکزی در زمان صدور تحقق می یابد.

به گزارش ریسک نیوز،اگرچه  که براساس قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 به ‌منظور مردمی ‌شدن اقتصاد و کاهش نقش تصدی‌گری دولت در صنعت بیمه و براساس اصلاح نظام نظارت تعرفه‌ای، بیمه مرکزی مکلف است نسبت به کاهش تدریجی نقش تصدی‌گری خود و کاهش حق بیمه اتکایی اجباری در صنعت بیمه بازرگانی اقدام نماید ، اما آنطور که از شواهد بر می آید و از سیاست های جدید بیمه مرکزی مشخص است تا زمانیکه ابزار و جایگزین مناسبی برای این امر ایجاد نگردد توقف و کاهش ناگهانی حق بیمه اتکائی اجباری در دستور کار قرار ندارد.

بدیهی است که بیمه مرکزی در فکر یافتن ابزار های جدید نظارتی و سپس کاهش تصدی گری خود در شرکتهای بیمه است.

در این راستا و تا زمان کاهش و حذف سهم اتکائی احباری بیمه مرکزی، به نظر می رسد راهکارهایی جهت شفافیت در این حوزه می تواند راهگشا باشد.

اخیرا طرحی در راستای امکان واریز و با انجام عملیات اتکائی اجباری به صورت آنلاین از سوی برخی فعالین صنعت مطرح می شود که  البته در ضرورت یا عدم ضرورت آن اختلاف نظر وجود دارد چرا که به اعتقاد بسیاری انجام عملیات بیمه گری و صدور بیمه نامه در ایران روش تعهدی است و چه بسا بسیاری از بیمه نامه ها به صورت قسطی انجام می شود بنابراین امکان واریز انلاین این وجه نه تنها وجود ندارد بلکه در حال حاضر اغلب شرکتهای بیمه با کمبود نقدینگی روبرو هستند در این زمینه می توان به دنبال راهکارهای بهینه تری بود.

البته باید گفت گروهی دیگر نیز عملیاتی شدن این قبیل  طرحها  را مصداق بارز دخالت نهاد نظارتی در  عملکرد شرکتهای بیمه می دانند.


اکبر افتخاری ، عضو هیأت مدیره و معاونت طرح و برنامه بیمه ایران در این خصوص به ریسک نیوز گفت:پرداخت آنلاین حق بیمه اتکایی اجباری فشار مالی زیادی به شرکتهای بیمه وارد می کند این در حالی است که در شرایط فعلی وضعیت نقدینگی شرکت های بیمه چندان مناسب نیست.


عضو هیات مدیره بیمه ایران از ارایه طرحی از سوی بیمه ایران  به بیمه مرکزی خبر داد و اذعان داشت: در این طرح به جای پرداخت آنلاین پول ، آنچه که مد نظر نظارتی بیمه مرکزی قرار دارد مورد توجه واقع شده و این است که عملیات اتکائی آنلاین انجام شود به عبارتی بیمه نامه هایی که صادر می شود در لحظه نزد بیمه مرکزی اتکائی شود این در حالی است که در شرایط فعلی هیچ بیمه نامه ای به صورت انلاین اتکائی نمی شود.


وی افزود: مهم شکل گیری انلاین عملیات اتکائی است و رد و بدل شدن پول می تواند به صورت توافقی و در زمان های آتی انجام شود.


به گفته معاونت طرح و برنامه بیمه ایران در این راستا وظیفه بیمه گر این است که به صورت آنلاین در هنگام صدور بیمه نامه عملیات اتکائی چه اجباری و چه اختیاری انجام شود .


افتخاری با بیان اینکه به نظر می رسد این طرح پیشرو و منطقی باشد ، اذعان داشت:در این طرح که اتفاقا از سوی بیمه مرکزی مورد استقبال نیز واقع شده در هنگام صدور بیمه نامه عملیات اتکائی نیز ثبت می شود و کلیه دیتا ها در سیستم سنهاب می نشیند و نیاز نیست که بعدا دوباره دیتاها به سنهاب وارد شود .


عضو هیات مدیره بیمه ایران تاکید کرد:در راستای این طرح اگر بیمه نامه ای عملیات اتکائی اش به صورت انلاین انجام و ثبت نشود بیمه گر حق صدور بیمه نامه را نخواهد داشت و در واقع نظارت بیمه مرکزی در زمان صدور تحقق می یابد.


افتخاری همچنین در خصوص صدور کد یکتا گفت:در حال حاضر بیمه نامه ها در بیمه ایران بر اساس کد یکتا صادر می شود قبلا سیستم های بیمه ایران پاسخگو نبود ولی در دوسال اخیر بخصوص در نرم افزار ثالث دارای سیستم ها یکپارچه هستیم .


وی با اشاره به اینکه طرح بیمه مرکزی برای صدور کد یکتا جهت مقابله با  تخلفات طرح خوبی است ، اعلام داشت:ولیکن از انجا که طرح فراگیری است نیازمند زیر ساختهای لازم است.


افتخاری با اشاره به زیر ساختهای لازم برای اجرای این طرح اذعان داشت: اولا تمامی شرکتای بیمه باید توانایی پیدا کنند تا به سیستم یکتای بیمه مرکزی ارتباط برقرار کنند ضمن اینکه این برقراری ارتباط سبب تعویق به ارایه خدمت به مشتری نشود و بیمه گزار معطل صدور کد یکتا نشود.


به گفته وی این امر نیاز مند بهم پیوستگی نرم افزار های صنعت بیمه است بنابراین این پروژه جهت اجرایی شدن نیازمند زمان کافی است .


افتخاری تصریح کرد:در گام اول همه شرکتای بیمه باید در درون خود یک سیستم های یکپارچه ثالث را داشه باشند و این یونیک شدن در داخل خود شرکت بیمه اتفاق بیفتد و پس از تحقق این مرحله کدینگ ان با بیمه مرکزی ایجاد شود .


وی اعلام کرد : در بیمه ایران وب سرویس های لازم برای این کار آماده شده و به بیمه مرکزی هم اعلام کردیم اما این وب سرویس ها باید تست شود تا مشخص شود که آیا این عملیات تست جواب می دهد یا خیر و در هنگام بر طرف شدن مغایرتها عملیاتی گردد.


به گفته وی زمان اعلامی در برج نه احتمالا برای انجام کارهای تست و آزمایشهای لازم بوده است ولی در کل این طرح در عین داشتن مزایا اجرای آن زمان بر خواهد بود.


نقیبی ، دبیر کارگروه آی تی سندیکا نیز در خصوص امکان پرداخت انلاین سهم اتکائی بیمه مرکزی به خبرنگار ما گفت:اولا باید تاکید کنم که در بسیاری مواقع حتی خود مشتری هم به شرکت بیمه آنلاین حق بیمه نمی دهد که حال شرکت بیمه بخواهد انلاین اتکائی اجباری را واریز کند از طرف دیگر رسیدگی به برخی حسابهای مالی زمان بر است چرا که صنعت بیمه بیشتر اموراتش قسطی می گذرد بنابراین برای شفاف شدن حساب اتکائی اجباری بیمه مرکزی باید به دنبال راهکارهای دیگری بود.


صفری ، معاون فنی شرکت بیمه البرز نیز معتقد است،بحث اتصال آیین بیمه نامه و پرونده خسارتی بیمه گر به بیمه مرکزی یک ضرورت است ولی اینکه سهم بیمه اتکائی به صورت آنی واریز شود در هیچ جای دنیا عرف نیست چرا که تعیین این سهم در صورتهای مالی یه مقوله حسابداری است حتی قبلا هم که سیستم ها مکانیزه نبود اطلاعات اتکائی هر سه ماه یکبار محاسبه می شد.


به گفته وی ارایه اطلاعات به صورت انی لازم است و می توان برای این راهکارهایی یافت اما پرداخت سهم انلاین با منطق بیمه گری چندان سازگار نیست چرا که بیمه مرکزی در این مقوله شریک بیمه ها محسوب می شود باید ضوابط بیمه گر را هم در نظر بگیرد.


وی در خصوص سهم صندوق خسارات بدنی گفت: واریز انی سهم صندوق نیز ضرورتی ندارد و باید متناسب با روند وصول حق بیمه پرداخت شود.