بازدهی دلار بالاخره منفی شد/ کدام بازار بیشتری سود را داد؟

تجارت نیور نوشت: بورس با رشد بیش از ۹ درصدی در خرداد ماه امسال توانست دیگر بازارها را پشت سر بگذارد در صدر جدول بازدهی ماهانه قرار گیرد، اما دلار در این ماه چهار درصد از ارزش خود را از دست داد و پس از پنج ماه کم بازده‌ترین بازار شد.

 در حالی که در خرداد ماه سال جاری بورس پشتاز بازدهی در بین دیگر بازارها بود،  دلار با افت قیمت مواجه شد و پس از شش ماه رشد ماهانه، خرداد ماه را با بازدهی منفی به پایان رساند.

طبق نرخ‌های اعلامی صرافی ملی، قیمت بسته شده دلار آمریکا در اردیبهشت ماه امسال معادل ۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان بود، اما این شاخص ارزی در روز ۳۰ خرداد ماه به عنوان اخرین روز کاری در ماه مذکور روی نرخ ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

کاهش قیمت ۵۵۰ تومانی دلار در پایان سومین ماه سال ۹۸ موجب شد که ارزش این ارز افت چهار درصدی را تجریه کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد آخرین باری که بازدهی ماهانه این ارز منفی شده به آذر ماه سال ۹۷ برمی‌گردد. دلار در پایان آذر ماه سال گذشته معادل ۲۱٫۸ کاهش قیمت داشته است.

پس از دلار، سکه کمترین بازدهی را در خرداد ماه از آن خود کرد، قیمت هر عدد سکه طرح جدید در پایان اردیبهشت ماه چهار میلیون و ۷۳۱ هزار تومان بود، اما در پایان خرداد ماه ۲۸ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.

قیمت این فلز گران‌بها در روز ۳۰ خرداد ماه به افت ۰٫۵ درصدی نسبت به قیمت آن روز ۳۱ اردیبهشت ماه به رقم چهار میلیون و ۷۰۳ هزار تومان رسید.

بر خلاف سکه و دلار، بورس تا خرداد ماه سال جاری طبق پیش‌بینی‌های پیش از شروع سال جاری پیش رفته است، به نحوی که این بازار در سومین ماه سال با رشد ۹٫۱ درصدی نسبت به دیگر بازارها بیشترین بازدهی را از آن خود کرد و پیشتاز بازدهی بازارها شد.

شاخص کل بورس تهران در آخرین روز اردیبهشت ماه روی سطح ۲۱۵ هزار واحدی به کار خود پایان داد، اما در این بازار در خرداد ماه بیش از ۱۹ هزار واحد رشد کرد.

شاخص کل در پایان خرداد ماه را با قرار گرفتن روی سطح ۲۳۴ هزار و ۸۹۷ واحدی در روز ۳۰ خرداد ماه، بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران این بازار به ارمغان آورد.

در بین بازارها طلای در میانه روند بازدهی قرار گرفت، یعنی در حالی که از یک سو دلار و سکه امام با بازدهی منفی در قعر جدول بازدهی بازارها قرار گرفتند و از سوی دیگر بورس با بازدهی ۹٫۱ درصدی در صدر جدول جای گرفت؛ طلای بازدهی ۲٫۷ درصدی را به ثبت رساند.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در پایان اردیبهشت ماه بیش از ۴۲۴ هزار تومان بود، اما در خرداد ماه تا نزدیکی کف کانال ۴۰۰ هزار تومان نیز پایین آمد، اما در نهایت در هفته پایانی توانست بخشی از کاهش ارزش خود را جبران کند و در نهایت قیمت آن با حدود ۱۱ هزار تومان افزایش روی نرخ ۴۳۶ تومان بسته شود.

بازار

در خرداد ماه سال جاری پربازده‌ترین و کم‌بازده‌ترین بازار به ترتیب بورس و دلار شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

45  −  35  =