منتظر بیمه های هوشمند باشیم

در آینده ای نزدیک باید شاهد حذف بیمه نامه های کاغذی و ورود بیمه نامه های الکترونیک و هوشمند به بازار باشیم.

به گزارش ریسک نیوز،متن یادداشت سایت  آیین به قلم حسین مقدس، پژوهشگر و کارشناس صنعت بیمه، با عنوان « منتظر بیمه های هوشمند باشیم » و به شرح ذیل است:

روزی روزگاری بود که بشر آرزوی پرواز همانند پرندگان را در سر داشت، اما امروز هواپیماهای غول پیکر برای همین کار ساخته شده اند و شرکت های توانمند بیمه گر پرنده ی مارا در مقابل خطرات احتمالی بیمه می کنند. روزگاری بود که پیمودن مسیرهای طولانی توان اجدادمان را بریده بود، اما امروز هر یک از ما دارای اتومبیل شخصی مان هستیم و قادریم تا به هرکجا که راه ما را می خواند برانیم. بیمه گرانی نیز هستند که حاضرند مسئولیت حوادث و خطرات احتمالی بوجود آمده توسط ما در قبال دیگران را پذیرفته و در عوض آرامش را به ما هدیه نمایند. روزگاری بود که سوخت بیشتر خانه ها چوب درختان و بعضاً ذغال سنگ بود. اما امروز نفت و گازی در اختیار ماست که شاید بیشترمان ندانیم از کجا و چگونه به دستمان رسیده است. تنها این را می دانیم که هست و از وجودش بهره ها می بریم و بیمه گرانی که حاضرند با پذیرش خطرهای موجود در راه دستیابی به این منابع خدادادی، لذت استفاده و آسایش برای ما و اطمینان خاطر را برای گردانندگان صنعت نفت و پالایش کشور به ارمغان آورند.

 

جهان امروز، محیط های کاری، رفتارها و منش های انسانی و مدیریتی بطور انکار ناپذیری دستخوش تغییرات اساسی شده اند و ریشه اصلی آن ورود به عصر اطلاعات، افزایش ارزش اطلاعات و سرعت و سهولت دسترسی به منابع اطلاعاتی است. تکنولوژی های جدید عضو تفکیک ناپذیر زندگی روزمره انسان ها شده اند که بر تمامی جوانب زندگی ما تاثیر گذاشته و مادامی که اثرگذار عمل می کنند، بعنوان جزئی از انسان ها تلقی می گردند.

 

شاید در آن روزگاران دور که ملوانان و بازرگانان دریایی پس از گذراندن یک روز سخت و طاقت فرسا برای استراحت و نوشیدن قهوه گرد یکدیگر جمع می شدند، کمتر کسی حتی گمان آن را هم نمی برد که قهوه خانه کوچک لویدز که بیشتر نقش یک استراحت گاه را داشت، روزی نه یک شرکت بلکه تبدیل به بازاری شود متشکل از اعضای گوناگون که به منظور بیمه نمودن ریسک های متنوع به صورت یک اتحادیه(سندیکا) فعالیت خود را بدین شکل متحول نماید. بازرگانان و ملوانان دیروز جای خود را به بیمه گذاران امروزی داده اند و شیوه ی ارائه خدمات به آنان نیز دگرگون شده است. براستی کسی که در سر آرزوی تحقق چیزی را نداشته باشد، چطور خواهد توانست روزی به آن دست یابد؟

 

امروزه در اکثر نقاط جهان دسترسی انسان ها به تکنولوژی به آسانی فراهم شده است. گسترش روزافزون صنعت و فناوری، اقتصاد امروز را به اقتصادی فرا صنعتی و بالاتر از آن فضای مجازی تبدیل نموده است. در واقع بشر با بررسی نیازها و خواسته های خود در طول ادوار مختلف تاریخ توانسته است تا بروز رسانی های اثر بخش و موثری را در جهت تسهیل حیات خود به کار بندد و پا در دنیای ناممکن ها بگذارد.

 

بیمه گران نیز در این مسیر مستثنی نبوده و در حال تغییر و تحول هستند. با نگاهی به گذشته در خواهیم یافت که با گذشت زمان سیستم های سنتی بیمه گران دچار تحولات بزرگی شده است و این سیر صعودی همچنان ادامه خواهد داشت.

 

رشته های جدید و نوظهور بیمه ای در حال تولّد و گسترش می باشند. به زودی و در آینده ای نزدیک باید شاهد حذف بیمه نامه های کاغذی و ورود بیمه نامه های الکترونیک و هوشمند به بازار باشیم. بیمه نامه هایی که همانند سایر کارت های هوشمند، دارای قلبی از نوع چیپ ست(Chipset) بوده و قابلیت نگهداری اطلاعات چندین رشته بیمه ای گوناگون برای صاحبان خود و تجمیع یکجای پرتفوی بیمه ای آنان را خواهند داشت. همچنین در مواقع بروز خسارت نیز همانند یک کارت بانکی عمل کرده و خسارت زیان دیده بصورت آنی پرداخت می گردد. بیمه نامه هایی که رنگ و بوی امروزی داشته و در پس خود به معنای واقع "اعتبار" را برای بیمه گذاران به همراه خواهند داشت.

تحقّق این مسئله امکان پذیر است، اگر خواهان آرامش و آسایش آیندگان باشیم و آن را همین امروز پایه ریزی نماییم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

89  −    =  88