رقابت مؤسسات جهانی برای جذب ۱۱.۵تریلیون دلار سرمایه مسلمانان

بانک‌ها و مؤسسات مختلف جهان رقابت برای جذب ۱۱.۵تریلیون دلار دارایی اشخاص و مؤسسات مسلمان در سراسر جهان را شدت بخشیده‌اند.

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از بلومبرگ، رقابت برای جذب 11.5 تریلیون دلار ثروت اشخاص، مؤسسات و دولت‌های مسلمان توسط مؤسسات مختلف مدیریت دارایی در سطح جهان در حال افزایش است.

بخش‌های مدیریت دارایی بانک آربی‌اچ مالزی و بانک ماندیری اندونزی در حال طراحی صندوق‌های اسلامی جدیدی هستند تا دارایی‌های سرگردان مسلمانان را به‌سمت خود بکشند. مدیران پولی مؤسسات مالی جهانی از بی‌ان‌پی پاریبای فرانسه گرفته تا مؤسسه شرودر اینوستمنت منجمنت در سال گذشته به فکر جذب این دارایی‌ها افتاده‌اند.

مرکز بین المللی مالیه اسلامی مالزی در ماه فوریه برآورد کرد که به‌رغم بالا رفتن تقاضا برای سرمایه گذاری‌های مطابق با شریعت اسلامی، همچنان حدود 9.5 تریلیون دلار دارایی‌های اسلامی، بیرون از دایره مالیه منطبق بر شریعت اسلامی قرار دارند.

راج محمد، مدیر مؤسسه مشورتی فایو پیلارز در سنگاپور در این باره گفت: «در حالی که سرمایه گذاران همچنان به‌دنبال درآمدهای ثابت و پایدار هستند، این بخش شاهد رشد مثبتی خواهد بود، اما ما انتظار نداریم شاهد رشدی انفجاری باشیم… با توجه به این واقعیت که دوسوم از جمعیت مسلمان جهان در آسیا زندگی می‌کنند، کشورهای آسیایی از موقعیت بهتری برای استفاده از دارایی‌های سرگردان مسلمانان برخوردارند».

به‌گفته الیزا اونگ، مدیر عامل گروه مدیریت دارایی آی‌اچ‌بی، این گروه  قرار است سال آینده میلادی، حداقل 4 صندوق مطابق با شریعت اسلامی به مشتریان پیشنهاد دهد که بر اساس آن دارایی‌های مسلمانان می‌تواند به‌صورت حلال در بازار بورس، املاک، صکوک و سهام سرمایه گذاری شوند. مؤسسه ماندیری ماناجمن اینوستاسی در اندونزی نیز طی یک سال آینده 4 صندوق مطابق با شریعت اسلامی راه‌اندازی خواهد کرد.

بر اساس مقررات شریعت اسلامی، سرمایه گذاری در سهام شرکت‌هایی با بدهی بیش از حد یا شرکت‌هایی که در فعالیت‌های غیراخلاقی نظیر قماربازی، روسپی‌گری و تجارت مشروبات الکلی و گوشت خوک نقش دارند ممنوع است. بر اساس برآورد مؤسسه تحقیقاتی پیو در واشنگتن، طی چند دهه آینده، اسلام همچنان سریعترین سرعت رشد و گسترش را بین ادیان مهم جهان به خود اختصاص خواهد داد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

10  ×  1  =