انعکاس حضور جنگنده‌های روسی در ایران/ نگرانی اسرائیل و افول آمریکا

جروزالم پست دو گزارش مجزا را به این موضوع اختصاص داده و آن را نشانه “افول قدرت آمریکا و اتحاد استراتژیک تهران-مسکو” دانسته است.

به گزارش ریسک نیوز،حضور جنگنده های ارتش روسیه در پایگاه نوژه همدان انعکاس گسترده ای در رسانه های انگلیسی زبان داشته است.

 

 

رویترز (Reuters)، نیویورک تایمز (New York Timesتایم (TIMEواشنگتن پست (Washington Postدیلی بیست (Daily Beastالجزیره (Daily Beastبی بی سی (BBCجروزالم پست (JPost) و … از جمله رسانه هایی هستند که به این موضوع پرداخته اند.

 

 

در این میان، روزنامه صهیونیستی جروزالم پست دو گزارش مجزا را به این موضوع اختصاص داده و آن را نشانه "افول قدرت آمریکا و اتحاد استراتژیک تهران-مسکو" دانسته است.

 

 

جروزالم پست همچنین تاکید کرده که این مساله در آینده تبعات منفی برای اسرائیل خواهد داشت.

 

 

 

 

ویدیو/ سی‌ان‌ان: نگرانی و عدم رضایت آمریکا از حضور جنگنده‌های روسی در ایران

 

 

 

در اولین گزارش این روزنامه که زیر عنوان "روسیه بمب افکن‌های خود را به پایگاه هوایی ایران اعزام کرد" تنظیم شده است می خوانیم:

 

 

مسکو هواپیماهای جنگی خود را با هدف گسترده ساختن کمپین [علیه تروریست های داعش] در سوریه به ایران اعزام کرد.

 

 

پس از این اقدام بود که  وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، بمب افکن های روسی مستقر در ایران روز سه شنبه مواضع شبه نظامیان در سوریه را هدف قرار دادند.

 

 

طبق گفته وزارت دفاع روسیه، این حملات توسط بمب افکن های دوربرد توپولف-22M3 و جنگنده های سوخو-34 صورت پذیرفته است که از پایگاه هوایی ایران در همدان به پرواز درآمده اند.

 

 

به نظر می رسد، از زمان آغاز بمباران ها برای حمایت از بشار اسد در سوریه که از سپتامبر سال گذشته آغاز شد، این اولین باری است که روسیه حملات هوایی خود را از ایران راه اندازی می کند.

 

 

این اقدام نشان می دهد که روسیه درحال گسترش نقش و حضور خود در خاورمیانه می باشد. پیشتر رسانه های روسیه گزارش داده بودند که این کشور از ایران و عراق درخواست کرده از حریم هوایی آنان برای شلیک موشک های کروز و هدف قرار دادن مناطقی در سوریه استفاده کند.

 

 

جروزالم پست، تیتر "اسرائیل و آمریکا از حضور بمب افکن های روسی در خاک ایران اطلاع داشته اند" را برای گزارش دوم خود برگزیده و آورده است:

 

 

وزارت دفاع روسیه روز سه شنبه اعلام کرده که این حملات، مواضعی از داعش و شبه نظامیانی که پیشتر به عنوان جبهه النصره شناخته می شدند را در حلب، ادلب و دیرالزور هدف قرار داده اند.

 

 

گرچه جوامع اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا از موافقت ایران با حضور بمب افکن های روسی در خاک خود اطلاع داشتند اما هر دو از شکل گیری این وضعیت متحیر مانده اند.

 

 

سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا می دانند که این اقدام اهمیتی استراتژیک دارد نه تنها برای خاورمیانه بلکه برای سراسر جهان.

 

 

حضور بمب افکن ها و جنگنده های استراتژیک روسیه در پایگاه هوایی واقع در غرب ایران نتیجه همکاری های سری دو کشور جهت ارتقای اتحاد نظامی است.

 

 

منابع اسرائیلی مدعی هستند اعزام هواپیماهای جنگی روسیه به ایران، فعلا تغییری در منافع اسرائیل ایجاد نمی کند اما در محافل خصوصی و غیرعلنی خود اذعان می کنند که این اقدام در آینده می تواند تبعاتی منفی به دنبال داشته باشد.

 

 

برای مقامات ارتش اسرائیل روشن است که مسکو تلاش داد در روابط آمریکا با متحدان قدیمی اش خلل ایجاد کند. متحدان آمریکا –از جمله اسرائیل– از بازی جدید روسیه و انگیزه های واقعی آن اطلاع دارند اما فعلا احساس می کنند چاره ای جز حمایت تاکتیکی از آن ندارند.

 

 

اورشلیم، قاهره، ریاض و آنکارا، روسیه را به عنوان یک ستاره درحال رشد در منطقه ارزیابی می کنند و در همین حال به آمریکا به چشم ستاره ای رو به افول می نگرند.

 

 

این فقط روس ها نیستند که ایالات متحده را در موضع ضعف می بینند، چین هم تلاش هایی برای ایفای نقشی گسترده در خاورمیانه و تقویت موقعیت خود در منطقه را کلید زده است. این کشور طی هفته جاری [میلادی] اعلام کرده به ارتش بشار اسد آموزش و پشتیبانی نظامی ارائه خواهد کرد.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

85  −  80  =