اردوغان احتمالا به ایران و روسیه امتیاز خواهد داد

اندیشکده آمریکایی استراتفور نوشت: با توجه به فعل و انفعال‌های داخلی و خارجی علیه ترکیه، این کشور احساس کرده که اختلافاتش با ایران و روسیه بابت سوریه را کنار گذاشته و به فکر همکاری باشد.

به گزارش ریسک نیوز،

اندیشکده آمریکایی «استراتفور» در مطلبی نوشته است که با توجه به حوادث اخیر سیاسی-جغرافیایی در منطقه، ترکیه احتمالا مجبور به دادن امتیازهایی به ایران و روسیه در امور سوریه خواهد شد. این پایگاه نوشته است که ترکیه اخیرا در مواضعش «بشار اسد» رییس جمهور سوریه نرم کرده است.

 

در بخشی از این گزارش آمده است: «با توجه به نیروهای داخلی و بین‌المللی فعال علیه دولت ترکیه در برهه کنونی، این کشور احساس کرده که اختلافاتش با ایران و روسیه بابت سوریه را کنار گذاشته کرده و به فکر همکاری و نغع مشترک باشد.»

 

استراتفور در ادامه نوشته است که اقدام اخیر ترکیه در بستن مرز «باب الهوا» حتی اگر موقتی نیز باشد، امتیازی به روسیه است. از سویی دیگر، اخباری در زمینه نشست‌های دو جانبه بین آنکارا و دمشق با تلاش‌های ایران به میان آمده است.

 

این اندیشکده افزود: «با وجودی‌ که بسیار بعید است که ترکیه حامی بشار اسد باشد اما ممکن است تصمیم به تماس مستقیم با اسد و یا حمایت از دولت انتقالی  بگیرد. برای ایران نیز حمایت از بشار اسد یک موضوع حیاتی در راهبردهای منطقه‌اش است و حفظ این رابطه نیز به نفع منافع ایران است. همچنین هم ترکیه و هم سوریه مخالف ظهور کردستان مستقل در شمال سوریه هستند.»

 

 استرتفور در خاتمه می‌نویسد: «همچنانکه آمریکا در امور سوریه به عاملی منزوی و غیر منطقی مبدل شده است، هم تهران و هم مسکو علاقه‌مند به حفظ روابط نزدیکتر با ترکیه هستند.»

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

74  −  68  =