خطای انسانی علت عمده حوادث اخیر پتروشیمی‌ها

مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به قانونی بودن ابلاغیه وزیر نفت مبنی بر قطع خوراک واحدهایی که الزامات HSE را رعایت نمی‌کنند، گفت: پتروشیمی‌های ناایمن در صورت تولید محصولات و بروز حادثه می‌توانند اثرات جبران ناپذیری را به بار آورند.

به گزارش ریسک نیوز،در نشست واکاوی علل حوادث سریالی پتروشیمی که صبح امروز در شرکت ملی صنایع پتروشیمی با حضور علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی و حمیدرضا عجمی رئیس HSE این شرکت برگزار شد با اشاره به اینکه در سال 95 شاهد حوادث کوچک پتروشیمی در شرکت‌های خصوصی بودیم عنوان کرد: شروع حوادث بزرگ را می‌توان با حادثه پتروشیمی بوعلی و پس از آن خط اتیلن غرب و پتروشیمی بیستون و پتروشیمی بندرامام دنبال کرد.

حمیدرضا عجمی با تأکید بر اینکه این حوادث دفعتاً رخ نمی‌دهد و علل مختلفی موجب می‌شود تا این حوادث پشت سر هم به وقوع بپیوندد، تصریح کرد: حوادثی مانند پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی بیستون از این قبیل حوادث است اما ماجرای خط اتیلن غرب کمی متفاوت از دیگر حوادث است،زیرا شرکت ملی گاز ایران که در آن ناحیه پروژه‌ای را در حال اجرا داشت موجب وقوع این حادثه شد که البته این شرکت سعی کرده بود قوانین HSE را رعایت کند.

عجمی با اشاره به حادثه پتروشیمی بیستون گفت: در این حادثه نیز دستورالعمل‌های ایمنی که به این مجتمع ارائه شده بود به خوبی اجرا نشده بود، در کل ما خوشحال هستیم که این حوادث تلفات جانی نداشت اما اگر این دستورالعمل‌ها اجرایی می‌شد شاید شاهد وقوع چنین حوادثی نبودیم.

در ادامه این نشست علی محمد بساق‌زاده با تاکید بر استانداردهایی که باید شرکت‌های خصوصی پتروشیمی رعایت کنند تا این قبیل حوادث رخ ندهد، اظهار داشت: ما به طور جداگانه دستورالعمل‌هایی را به شرکت‌های پتروشیمی خصوصی ارائه کرده‌ایم که در صورت اجرای این استانداردها و به روزآوری سیستم‌های HSE شاید این حوادث رخ نمی‌داد،اما باید گفت هر حادثه درسی است برای جلوگیری از حوادث بعدی که به این ترتیب شرکت‌های خصوصی نسبت به این دستورالعمل‌ها باید جدیت بیشتری به خرج دهند تا دیگر شاهد این حوادث نباشیم.

مدل کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به بالا بردن انگیزه‌های نیروی انسانی و شرایط بهتر کار، گفت: باید در کنار بالا بردن استانداردها انگیزه نیروی انسانی را برای بهبود شرایط در محیط کار بالا ببریم و اقداماتی انجام دهیم که راندمان نیروی انسانی بالاتر رود تا این حوادث ایجاد نشود.

این مقام مسئول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی خاطرنشان کرد: شاید بهترین کار که می‌توان انجام داد پیشگیری، آموزش و بالا بردن مهارت‌های نیروی انسانی است که البته این موارد در سالیان گذشته نیز رعایت می‌شد.

بساق‌زاده با اشاره به وارد مدار شدن پتروشیمی بوعلی گفت: در حال حاضر تنها واحد پارازایلن این مجتمع پتروشیمی فعال نیست که در یک برنامه کوتاه مدت قرار است این مجتمع وارد مدار شود و در برنامه‌ای بلند مدت قرار است اصلاحات جدی در این واحد صورت پذیرد.

وی اظهار داشت: شرکت بیمه اعلام کرده است حدود 100 میلیون دلار در این مجتمع پتروشیمی خسارت به عمل آمده اما هنوز برآورد خسارت دیگر مجتمع‌های پتروشیمی صورت نگرفته و کارشناسان صنعت پتروشیمی مشغول کار در این زمینه هستند.

در ادامه این نشست خبری حمیدرضا عجمی با اشاره به مواردی از قبیل حملات سایبری گفت: این موضوع را باید مراکزی که متولی آن هستند پاسخ دهند،اما ما تمام همکاری خود را با این مراکز داشته‌ایم و در همین رابطه کارگروهی تشکیل شده که مشخص شود آیا علت این حوادث حملات سایبری بوده است یا خیر.

رئیس HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ارائه نسخه‌هایی 3 و 4 جلدی به تمام شرکت‌های پتروشیمی خصوصی گفت: در سالهای گذشته و امسال نیز دستورالعمل‌ها و طرح‌های HSE به طور کامل به این شرکت‌ها ارائه می‌شد و این دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌ها نیز همانند قانون باید اجرا شود زیرا شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه حاکمیتی دارد و بخش خصوصی ملزم به اجرای آنهاست،اما متأسفانه براساس اسناد موجود مشخص است که شرکت‌های حصوصی این دستورالعمل‌های را اجرا نمی‌کردند.

وی همچنین با اشاره به تدوین آیین‌نامه‌های رگولاتوری گفت: آیین‌نامه‌های جدی در زمینه رعایت HSE در حال تدوین است که با تدوین آن همه شرکت‌های خصوصی موظف به اجرای این آیین‌نامه هستند و شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز وظیفه نظارتی خود را با دقت بیشتری انجام خواهد داد.

عجمی با اشاره به اینکه در خبرها عنوان شد که فرماندهی بحران در شرکت ملی صنایع پتروشیمی وجود ندارد، تصریح کرد: براساس دستورالعمل‌هایی که به شرکت‌های پتروشیمی داده شده است، فرماندهی بحران در سطوح مختلف تعیین شده که در سطح یک مسئولان ارشد مجتمع پتروشیمی، در سطح 2 مسئولان ارشد منطقه ویژه اقتصادی و در سطح 3 مسئولان استانی فرماندهی بحران را بر عهده دارند که بنا به شرایط مختلف این فرماندهی‌ها تغییر پیدا می‌کنند.

وی اظهار کرد: فصل مشترک این حوادث یا خطای انسانی بود و یا فرسودگی تجهیزات که هر دو مورد طی ابلاغیه و دستورالعمل‌هایی پیش از وقوع این حوادث به مجتمع‌های پتروشیمی اعلام شده بود.

عجمی ادامه داد: در بررسی‌ها و جلسات متعددی که پس از این حوادث رخ داد تصمیم‌های مختلفی در خصوص نظارت بر مسائل HSE گرفته شد که یکی از آنها برون‌سپاری نظارت HSE است که البته این موضوع هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین تصمیم گرفته شده است تا وظایف HSE به صورت هماهنگ میان مجتمع‌های پتروشیمی که در مناطق ویژه اقتصادی وجود دارند، رعایت شود و الزامات جدی به هلدینگ‌ها ابلاغ شده است.

علی محمد بساق‌زاده در این رابطه تصریح کرد: از سال 80 جلسات منظم میان مسئولان شرکت‌های پتروشیمی برگزار می‌شود که در این جلسات آموزش‌های HSE به صورت بین‌المللی داده شده است،همچنین باید گفت که 90 درصد از مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی تجربه فعالیت در این صنعت را دارند که در این جلسات ضمن بالا بردن تجربیات خود هماهنگی و نظارت بین شرکت‌های پتروشیمی نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پس از خصوصی‌سازی شرکت‌های پتروشیمی چابک‌تر شده‌اند، گفت: اما نکته مهم رعایت الزامات و دستورالعمل‌های HSE است، گرچه در طول سال جاری 5 یا 6 بخشنامه به شرکت‌های پتروشیمی در زمینه رعایت مسائل HSE ابلاغ شد،اما عدم رعایت این بخشنامه‌ها حوادث فوق را ایجاد کرد،بنابراین زنگ خطری شد برای شرکت‌های پتروشیمی تا جلوی ضررهای دیگر را بگیرند.

این مقام مسئول در شرکت‌های پتروشیمی با اشاره به ابلاغیه وزیر نفت در خصوص عدم رعایت دستورالعمل‌های HSE که منجر به قطع خوراک این واحدهای خاطی می‌شود، تصریح کرد: اولویت شرکت صنایع پتروشیمی، افزایش خوراک است که در طول 5 ماه ابتدای امسال نیز با بالا بودن خوراک 10 درصد به تولیدات مجتمع‌های پتروشیمی نسبت به گذشته افزوده شده است اما براساس ابلاغیه وزیر نفت که البته قانونی است، اگر مجتمع‌های پتروشیمی الزامات HSE را رعایت نکنند خوراک این واحدها قطه خواهد شد زیرا فعالیت ناایمن مجتمع‌های پتروشیمی می‌تواند حوادث جبران ناپذیری را به بار آورد که در همین زمینه مجتمع‌های پتروشیمی که آسیب دیده‌اند پس از ممیزی‌های صورت گرفته در صورت تائید رعایت الزامات HSE، خوراکشان وصل خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  30  =  31