از جریمه نداشتن معاینه فنی تا اصلاح طرح زوج و فرد

به دنبال اجرای طرح «کاهش» و الزام برخورداری از گواهی معاینه فنی برای خودروهای مدل ۸۹ و قبل از آن به منظور ورود به محدوده طرح زوج و فرد، رکورد هشت ساله مراجعه به مراکز معاینه فنی شکسته شد.

به گزارش ریسک نیوز،اولین بازتاب اصلاح طرح زوج و فرد

 به دنبال اجرای طرح «کاهش» و الزام برخورداری از گواهی معاینه فنی برای خودروهای مدل 89 و قبل از آن به منظور ورود به محدوده طرح زوج و فرد، رکورد هشت ساله مراجعه به مراکز معاینه فنی شکسته شد. ازدحام و صف کیلومتری خودروها در محدوده برخی مراکز معاینه فنی تهران اگرچه مشکلاتی را برای شهروندان به دنبال داشته است اما یک سیگنال مثبت از طرح جدید ترافیکی در پایتخت بوده و نویدبخش کاهش تولید و انتشار آلاینده‌ها در هوای شهر در فصل پاییز و همزمان با بروز پدیده اینورژن (وارونگی هوا) است.

پنج شنبه اول مهرماه همزمان با نخستین روز اجرای طرح «کاهش» در پایتخت، حدود 5 هزار خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده‌اند که به گفته سید مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران این حجم مراجعات طی یک روز، در هشت سال گذشته بی سابقه بوده است. هر چند اطلاع رسانی درباره ضرورت اخذ گواهی معاینه فنی برای خودروهایی که سن آن‌ها بیش از پنج سال است، به منزله یکی از مجوزهای ورود به محدوده طرح زوج و فرد، دست‌کم در دو ماه اخیر بارها توسط مسوولان شهرداری تهران و پلیس راهنمایی و رانندگی گوشزد شده بود، اما بسیاری از پایتخت نشینان مراجعه به مراکز معاینه فنی را به دقیقه 90 موکول کردند و همین مساله موجب شکل‌گیری صف کیلومتری در معابر مجاور برخی از این مراکز شد.

 به نحوی که سیدنواب حسینی‌منش، رئیس ستاد معاینه فنی تهران اعلام کرد که جمعیت خودروها در این مراکز به حد بحران رسیده است. وی از شهروندان درخواست کرد روزهای آتی را برای مراجعه به مراکز انتخاب کنند تا به این ترتیب از اتلاف وقت آنها در صف‌های طویل نیز جلوگیری شود. استقبال شهروندان از اخذ گواهی معتبر معاینه فنی اگرچه طی دو روز گذشته برای اهالی محله‌های مجاور مراکز معاینه فنی دردسر ساز شده است اما می‌تواند یک نشانه مثبت از زمستان کم آلاینده تر پیش رو در مقایسه با سال‌های گذشته باشد و در عین حال به کاهش تصادفات ناشی از نقص فنی خودروها نیز بینجامد. 

با توجه به در نظر گرفتن شیفت دوم برای مراکز معاینه فنی فعال در شهر تهران و خدمت‌رسانی این مراکز از بامداد تا ساعت 24، شهروندان می‌توانند در روزهای آتی زمان‌های خلوت‌تری را برای مراجعه به مراکز معاینه فنی انتخاب کنند. به گفته حسینی منش،‌ شهروندان می‌توانند با ارسال یک پیامک به شماره 2000112 از وضعیت صف‌های موجود در مراکز معاینه فنی شهر تهران مطلع شوند. هزینه معاینه فنی خودروها نیز 22 هزار تومان است و فرآیند معاینه فنی خودروهای سبک از زمان پذیرش تا خروج حدود 10 دقیقه به طول می‌انجامد.

 

کنترل معاینه فنی شبانه‌روزی است

در حالی که اجرای طرح زوج و فرد و کنترل پلاک در محدوده 80 کیلومتر مربعی مرکز شهر با دو ساعت کاهش نسبت به نیمه نخست سال، از ابتدای مهر ماه تنها بین ساعات 6:30 تا 17 صورت می‌گیرد، سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ از اجرای شبانه‌روزی کنترل معاینه فنی‌ در این محدوده خبر داد. بر این اساس خودروهایی که معاینه فنی ندارند در صورت ورود به محدوده طرح زوج و فرد در تمام ساعات شبانه‌روز جریمه خواهند شد. به گفته حسینی، از نظر پلیس نداشتن معاینه فنی تخلفی است که در هر ساعت از شبانه‌روز باید با آن برخورد شود.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  +  9  =