در نیمه دوم سال چه سهمی بخریم

با مشخص شدن تکلیف نمادهای بانکی که همیشه جلوی رشد بازار را می گرفتند تکلیف سرمایه گذاران تا مجامع سال آینده آنها مشخص شد! دقیقا مانند گروه پتروشیمی که حجم معاملات آن با افزایش ابهامات رو به کاهش گذاشت و از گردش معاملات خارج شد!

به گزارش ریسک نیوز،به نقل از بورس پرس، محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر (اماکو)، درباره شرایط آینده بازار سهام با ارایه مطلبی به بورس پرس اعلام کرد: با ورود به نیمه دوم سال و نزدیک شدن به زمان ارایه گزارش های 6 ماهه، شاهد رونق مجدد بازار هستیم. اگرچه هنوز نگرانی هایی برای رشد ادامه دار بازار وجود دارد اما نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد بازار درحال آماده شدن برای صعود معنادار در یک فرایند میان مدت تا 6 ماه آینده است.

درحال حاضر بهبود قیمت های جهانی نفت و فلزات و رویدادهای مثبت گروه خودرو، بهبود شرایط شرکت های سیمانی و تعیین تکلیف افزایش سرمایه شرکت ها به همراه رویکرد مثبت آمریکا به معاملات دلاری با ایران، فضا را به نفع بازار سرمایه تغییر داده است. همچنین وقایع سیاسی از منظر روانی به نفع بازار سرمایه درحال رقم خوردن است. اما نباید به راحتی از کنار چند اتفاق منفی گذشت که در نهایت به نفع برخی گروه های بازار سرمایه شد.

می توان گفت با مشخص شدن تکلیف نمادهای بانکی که همیشه جلوی رشد بازار را می گرفتند تکلیف سرمایه گذاران تا مجامع سال آینده آنها مشخص شد! دقیقا مانند گروه پتروشیمی که حجم معاملات آن با افزایش ابهامات رو به کاهش گذاشت و از گردش معاملات خارج شد!

اگرچه این اتفاقات منفی به نفع این گروه ها نیست اما پیغامی به سرمایه گذاران منتقل می کند که بهتر است در محاسبات خود برای تشکیل پورتفوی این دو گروه را فعلا در نظر نگیرند. در ضمن با عدم مشارکت این دو گروه در رشد شاخص، حساسیت شاخص نسبت به رشد سایر گروه ها کمتر خواهد رشد و عدد روانی شاخص نیز مانند دوره های قبلی پرش های سریع را نشان نخواهد داد که خود می تواند به بازار کمک کند.

در این شرایط، تمرکز بازار به جای شاخص به گروه های بازار متمرکز خواهد شد و به نظر می رسد رشد گروهی بازار ، اصلی ترین مدل رشدی در چند ماه آینده باشد. در این شرایط  گروه های جایگزین که وضعیت بنیادین بهتری دارند مورد توجه قرار می گیرند. صندوق های سرمایه گذاری که اینک اختیار بیشتری برای سرمایه گذاری در سهام دارند گزینه های باقی مانده را دنبال می کنند، افت قیمتی دو سال اخیر در گروه هایی که اکنون خبرهای بنیادین بهتری دارند در کنار جذابیت قیمتی انها، توجیه بهتری برای ورود سرمایه گذاران دارند.

با گذشت فصل تابستان، خیال سرمایه گذاران از عدم رونق مسکن راحت شد و به نظر می رسد شرایط بازارهای سرمایه گذاری به نفع بازار سرمایه درحال تغییر است. کاهش قیمت جهانی طلا نیز سرمایه گذاران این بازار را دچار تردیدهایی کرده است.

گروه های پالایشی، سیمانی، برخی نمادهای ساختمانی،خودرویی ها و فلزاتی ها، اصلی ترین گزینه های لیدری بازار هستند و به نظر میرسد بازار وارد یک فاز رشد عمومی با شیب ملایم تا پایان سال شده و جا به جایی های فعلی با حجم بالا را می توان یک پیش آگهی مثبت از رشد بازار  تا پایان سال دانست.

بهتر است سرمایه گذاران، کمی صبر کنند و در گروه هایی که ابهام کمتری دارند سرمایه گذاری کنند و منتظر رشد ملایم قیمت نمادهای خود تا پایان سال بمانند. بعد از رشدهای مقطعی چند ماه گذشته به نظر میرسد شرایط برای یک رشد نسبتا پایدار با حجم قابل قبول و شیب ملایم فراهم باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  2  =  16