ویزیت رایگان زائران در بیمارستان های عراق

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور تمهیدات اورژانس برای اربعین حسینی را تشریح کرد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایسنا: رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور تمهیدات اورژانس برای اربعین حسینی را تشریح کرد.

دکتر پیرحسین کولیوند در گفت‌وگویی درباره تمهیدات اورژانس کشور برای اربعین حسینی، گفت: در نشستی که با مسئولین وزارت بهداشت عراق داشتیم، توافق‌ها و تفاهم‌نامه مشترکی برای ارائه خدمات بهتر در حوزه بهداشت و درمان به زائران اربعین صورت گرفت.

وی با بیان اینکه یکی از بحث‌های مهمی که در پیاده‌روی اربعین باید مد نظر قرار گیرد، امنیت و سلامت زائران حسینی است، افزود: بر این اساس وزارت بهداشت تدابیر ویژه‌ای را در این زمینه هم در داخل کشور در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه و هم تدابیر خاصی را در کشور عراق در نظر گرفته است.

کولیوند ادامه داد: در این راستا در داخل کشور ایران باید از مرز پاکستان و افغانستان تا مرزهای مهران، شلمچه و چزابه آماده باشیم و فعالیت‌هایمان در زمینه‌های بهداشتی، امدادرسانی و جاده‌ای را آغاز کنیم و حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به حضور هلال احمر در طول سال در کشور عراق، اظهار کرد: از مرکز پزشکی هلال‌احمر درخواست کردیم که تولیت این کار را برعهده بگیرد و ما نیز در کنار هلال احمر کمک و خدمات‌رسانی خواهیم کرد.

۱۰۰۰ پزشک در اربعین ارائه خدمت می‌کنند

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه امسال حدود ۱۰۰۰ نفر در گروه پزشکی و پیراپزشکی در شهرهای کربلا، نجف و در بین راه شلمچه تا نجف، نجف تا کربلا و مهران تا کربلا خدمات پزشکی و سلامت را ارائه می‌دهند، گفت: لازمه این کار این بود که با وزارت بهداشت عراق هم هماهنگی و همفکری کنیم و از ظرفیت و پتانسیل آنها هم استفاده کنیم.

کولیوند افزود: بر همین اساس در این نشستی که با مسوولان وزارت بهداشت عراق داشتیم، ‌ قرار شد که نماینده‌های تام‌الاختیار دو کشور به بررسی سایر موارد بپردازند. در عین حال آنچه برایمان مهم بود، ‌ داشتن یکسری روادید برای همکاران‌مان در مرز ایران بود تا در صورت بروز اتفاق و حادثه بتوانند به سرعت در محل حادثه حاضر شوند و کار امدادرسانی و کمک به مصدومان را انجام داده و نسبت به جابجایی مصدومان اقدام کنند.

وی همچنین اظهار کرد: در عین حال دومین بحث ما در این نشست در زمینه اعزام تعدادی از آمبولانس‌ها و اتوبوس‌آمبولانس‌های ایران به کشور عراق بود که لازمه فعالیت‌شان در کشور عراق، داشتن برگه‌های ویژه و مجوز تردد است. همچنین اعلام کردیم که با توجه به تراکم جمعیت و ترافیک، باید برای تردد آمبولانس‌ها و اتوبوس‌آمبولانس‌ها، خط امدادی ویژه‌ای در نظر گرفته شده و یک مسیر استراتژیک طراحی شود تا بتوان بیماران و مصدومان را راحت‌تر منتقل کرد.

تیم بهداشت محیط ایران در عراق

کولیوند ادامه داد: در زمینه ارائه مشاوره‌های بهداشتی و سلامت نیز تیمی از بهداشت محیط و مبارزه با بیماری‌ها را به کشور عراق اعزام می‌کنیم و با آنها تفاهم کردیم که بتوانند در شبکه‌های اجتماعی و صداوسیما حضور یافته و نظرات مشورتی خود را اعلام کنند. به طوریکه از هم‌اکنون بتوانیم نکات بهداشتی را آموزش داده و از بروز بیماری‌ها و مشکلاتی که ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت ایجاد شوند، پیشگیری کنیم. بنابراین برای ارائه مجوز این اقدامات قول‌هایی داده شده است.

ویزیت رایگان زائران اربعین در بیمارستان‌های عراق

رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با بیان اینکه اتخاذ تدابیر لازم جهت اعزام آمبولانس هوایی و بالگرد در صورت نیاز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این زمینه نیز با عراق به تفاهم رسیده‌ایم، گفت: در عین حال سعی کردیم پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. همچنین طی رایزنی با وزیر بهداشت عراق جهت رایگان شدن ویزیت زائران در اربعین در بیمارستان‌های عراقی، قرار شد که ویزیت زائران به صورت رایگان انجام شود. البته در هفته‌های آینده نیز برای تبادلات بیشتر جلسه مشترکی را در یکی از شهرهای عراق برگزار خواهیم کرد.

کولیوند با بیان اینکه همچنین با عراق تفاهم کردیم تا یک "قرارگاه مشترک" در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا داشته باشیم و بتوانیم در کنار گروه بهداشت کشور عراق با سرعت و همکاری بیشتری خدمات بهتری ارائه دهیم، گفت: بر این اساس در جلسات آینده تسهیل مسائل برای انجام راهپیمایی اربعین انجام می پذیرد.

وی با بیان اینکه باید توجه کرد که میزان دارو و درمانی که برای ایام اربعین استفاده می‌شود، با حج قابل قیاس نیست، گفت: البته از آنجایی که راهپیمایی اربعین حسینی بزرگترین تجمع انبوه دنیا است که در هیچ جای دنیا هیچ تجمع انبوهی به این شکل و اندازه نیست و تجمعی است که حدود ۲۰ تا ۲۶ میلیون زائر در آن حضور دارند، حجم دارو و تجهیزات با تعداد نیرویی که برای راهپیمایی عظیم اربعین حسینی ارسال می‌شود با زمان حج قابل قیاس نیست. همچنین نیروهایی که برای اربعین در نظر گرفته شده‌اند از بهترین نیروهایی هستند که چند ظرفیتی بوده و هرکدام در چند زمینه در حوزه پزشکی و درمان مهارت دارند. بنابراین تدابیر بسیار خوبی در داخل کشور در نظر گرفته شده است و کادر خوبی هم بین دو کشور وجود دارد.

کولیوند در عین حال افزود: همچنین درمانگاه‌های بسیار مناسبی هم در مسیر جاده‌ای در راهپیمایی مهران تا نجف و شلمچه و مناطق مورد نیاز، در نظر گرفته شده است و با همکاری سایر دستگاه‌ها در آنجا بیمارستان‌های صحرایی ایجاد می‌شود و اتوبوس‌آمبولانس‌ها هم در طول این مسیرها مستقر می شوند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت علاوه بر افزایش ظرفیتی که در حالت عادی ایجاد می‌کند، پایگاه‌ها و بیمارستان‌های سیاری را هم ایجاد می‌کند، اظهار کرد: بر این اساس فوریت‌های پزشکی به جدیت فعالیت‌هایش چند برابر خواهد شد و علاوه براین که باید آمادگی شرایط عادی را داشته باشد، باید در مرز افغانستان و پاکستان تا مرزهای مهران، شلمچه و چزابه خدمت‌رسانی مناسبی انجام پذیرد .

کولیوند با بیان اینکه از شهر ایلام تا مهران به ازای هر ۱۰ کیلومتر و بعضا به ازای هر پنج کیلومتر، یک آمبولانس مستقر می شود و به ازای هر چند کیلومتر نیز یک اتوبوس آمبولانس مسقر می‌شود و در خود مرز تعداد آمبولانس‌های بیشتری استقرار می‌یابند، گفت: فوریت‌های پزشکی با تمامی ظرفیت خود در این پیاده‌روی حضور دارند و در حوزه سلامت کاملا با مسؤلیت وزارت بهداشت، ‌ خدمت‌رسانی خواهیم کرد .

وی اظهار کرد: بنابراین امسال نسبت به سال گذشته به طور حتم، هم ظرفیت بیشتری ایجاد شده است و هم نیروی انسانی افزایش یافته و هم امکانات بیشتری برای خدمات بهتر به زائران حسینی ارائه خواهد شد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×  1  =