چرا آن مرد رفت و چرا این مرد آمد

حکایت امد و رفت های بیمه ای

متاسفانه هیچ گاه علل اختلاف نظرات سهامداران با مدیران ارشد تغییر یافته بیان نمی شود و حتی مدیران جدید نیز برنامه های خود را اعلام نمیکنند .

به گزارش ریسک نیوز،در طی یکسال گذشته شاهد تغییرات پیاپی در مدیریت ارشد بیمه مرکزی ایران و چند شرکت بیمه بوده ایم .
البته جنس و علت این تغییرات با هم متفاوت بوده ,تغییر اخیر  در راس مدیریت بیمه مرکزی ازتاریخ تاسیس آن بی سابقه بود.با طرح موضوع فیش های حقوقی ,رییس کل اسبق که از آگاه ترین و مجرب ترین کارشناسان صنعت بیمه هستند استعفا دادند و در یک اقدام بی سابقه دیگر ,جناب آقای دکتر همتی که معمار خصوصی سازی صنعت بیمه بوده اند مجددا به سکانداری صنعت بیمه بازگشتند .
گرچه در این تغییر و تحول یک مدیرلایق و مسلط رفت اما مدیری لایق و مسلط دیگر آمد .
گرچه بین نقطه نظرات و رویکرد این دو مدیر تفاوتهایی وجود دارد اما این تفاوتها بیشتر منشا کارشناسی دارد تا اینکه سلیقه شخصی و یا سر دادن شعار باشد .
اما تغییرات در سطح مدیران ارشد چند شرکت بیمه دارای دلایل مختلفی هست که کاملا با یکدیگر متفاوت است .
اما نکته با اهمیت اینست که بزرگترین آسیب در شرکت های بیمه ورود و حضور اشخاص غیر بیمه ای در راس شرکت های بیمه بوده و میباشد به جز یک مورد که پس از ورود به صنعت بیمه بدون سبقه بیمه ای موفق بوده در سایر موارد متاسفانه نه تنها موفقیتی دیده نشده بلکه اثرات منفی از عملکرد آنها بچشم میخورد .
شرکت بیمه و فعالیت بیمه گری تفاوت اساسی با سایر مشاغل دارد .زیرا هر برنامه و برنامه ریزی در یک شرکت بیمه از جنبه آثار منفی و جنبه آثار مثبت حداقل در دو یا سه سال بعد دیده میشود .شرکت های بیمه با صرافی و بانک تفاوت اساسی دارد .
در شرکتهای بیمه مدیران عامل و اعضا هیت علاوه بر دانش نیاز شدید به داشتن تجربه طولانی و بینش لازم برای درک شرایط بازار ,رقبا ,نیازهاو خواسته های بیمه گذاران و نیز آشنایی با اکچویری و مشکلات و خدمات کارگزاران و نمایندگان دارند .
گرچه در این تغییرات بسیاری از این مدیران که جابجا شده اند از کارشناسان بیمه شناس بوده اند اما مسلم است که بیشترین علت این جابجایی ها بعلت اختلاف نظر در داخل شرکت های بیمه و اعمال نظر سهامداران اصلی صورت میپذیرد .
متاسفانه هیچ گاه علل اختلاف نظرات سهامداران با مدیران ارشد تغییر یافته بیان نمی شود و حتی مدیران جدید نیز برنامه های خود را اعلام نمیکنند .
اینکه سهامداران حق دارند با اشتباهات مدیریتی و تصمیمات نادرست و ممانعت از ورشکستگی و در جازدگی شرکت بیمه تحت مالکیت خود با رعایت اصول قانونی و فنی و بر مبنای حفظ منافع خود درخواست تغییرات مدیریتی برای اصلاح وضع موجود را نمایند شکی نیست, اما اینکه سهامدارانی بدون داشتن دانش و تجربه بیمه ای و بدون در نظر گرفتن پتانسیل کارشناسی و اعتبار شرکت بیمه و سهم بازار آن و کاستی های موجود در درون شرکت های بیمه و نقایص و موانع موجود در فضای بازاربیمه و ناقص بودن سبد محصولات بیمه ای دست به تغییر ناگهانی و سلیقه ای مدیران خوشنام و لایق بیمه ای زنند دور از انصاف است .
یک مدیر عامل و اعضا هیت مدیره اگر از سوی سهامداران حمایت و پشتیبانی لازم نگرددند و نیزسها مداران بطور مداوم به کنترل و پایش وضعیت جاری و رفع ایرادات و شکایات نپردازند امکان بروز اشتباه را دارند .!!!!!
فراموش نکنیم که در شرکت های بیمه ذینفعان اصلی سهامداران نیستند بلکه ذینفعان اصلی با رشد سرمایه ها و سوابق فعالیت یک شرکت بیمه بیمه گذاران آن شرکت و شبکه نمایندگی آن شرکت هستند .در بین بیمه گذاران نیز آنانی که بیمه عمر اندوخته ساز دارند و ذخایر ریاضی متعلق به آنهاست از اولویت برخوردارند . حفظ و رشداعتبار اجتماعی و توانگری مالی یک شرکت بیمه وابستگی مستقیم به دانش ,تجربه و تصمیمات سهامداران و هیت مدیره و مدیران عامل دارد .پس قطعا منطقی نیست سلیقه های شخصی اشخاص بدون تجربه بیمه ای موجب زیان به حقوق سایر ذینفعان بر اثر عزل یک تیم مدیریتی مجرب و یا انتخاب یک تیم مدیریتی نا کار آمد گرددند .!!!!!!
در هر حال ,بنظر میرسد نیاز به تصویب یک آیین نامه از سوی شورایعالی بیمه در مورد  شروط عزل و نصب مدیران عامل و اعضا هیت مدیره شرکت های بیمه و لزوم مشارکت سایر ذینفعان در این موارد با لحاظ داشتن قانون تجارت وجود دارد .
بدون شک نقش بیمه مرکزی ایران و نظارت دقیق و مستمر در این حوزه بی بدیل است .
عدم ثبات مدیریتی به نفع صنعت بیمه نیست .البته ثبات چند دهه مدیران سنتی در سکانداری بر برخی از شرکت های بیمه نیز آسیب های جبران ناپذیری بر شرکت های بیمه وارد نمود و مینماید .
زیانهایی که بازار بیمه کشور ما از فقدان دانش بازاریابی و مدیریت ریسک در شرکت های بیمه و تغییرات سلیقه ای و ثبات بی دلیل مدیریتی دربرخی از شرکت های بیمه تاکنون تحمل کرده بیشتر از   زیانهای رخ داده ناشی از نرخ شکنی و دامپینگ است. که این موضوع خود معلول همان رویکرد های نادرست برخی از سهامداران در انتخاب نامساعد مدیران ارشد شرکت های بیمه و یا حفظ و دعوت

به حضور چندین ساله مدیرانی است که در کارنامه خود سابقه موفقیت قابل توجه ای نداشته اند ,نهفته است .خلاصه آنکه بدون ریشه یابی مشکلات و رفع معضلات درون شرکتی و درون صنعتی بیمه تغییرات مدیریتی مدام چاره ساز نخواهد بود .مدیران عامل و اعضا هیت مدیره شرکت های بیمه باید از یک امنیت شغلی و اقتدار تصمیم گیری در یک زمان میان مدت برخوردار باشند تا نتجیه عملکرد آنها مشخص شود و برای کنترل و نظارت  مناسب تر سهامداران نیز از وجود مشاورین مجرب بیمه ای در کنار خود یاری بگیرند .شرکت بیمه اتوبوس نیست که با تغییر راننده و کمک راننده بتوان امور آن را اصلاح کرد .همانطور که مسافران و فروشندگان بیلیط  حقوقی دارند ,بیمه گذاران و فروشندگان بیمه نامه نیز حقوقی دارند.

کارشناس بیمه ,حمید رضا حاجی اشرفی
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  24  =  25