ضعف عملکرد “فناوران خبره” صدای مدیران بیمه ای را در آورد/ راهکار شکست انحصار ۱۴ ساله چیست؟

این شرکت فرصت نوآوری و ارائه خدمات جدید را از صنعت گرفته است و امکانات این شرکت اجازه نمیدهد بیمه ها به بازار محصولات جدیدوارد شوند./در حال حاضر تنوعات محصولات بیمه ای در جهان در بستر آی تی و اپلیکیشن های موبایلی به ثمر می نشیند این در حالی است که ضعف فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و انحصار موجود ابتکار عمل را از شرکتهای بیمه گرفته است.

به گزارش ریسک نیوز،با توجه به تکلیف وزارت اقتصاد به صنعت بیمه مبنی بر لزوم پیاده سازی سیستم یکپارچه بیمه گری ، آنچنان که از شواهد بر می آید تا کنون بازار بیمه موفق به تحقق این امر نشده و به نظر می رسد این تکلیف چندان در اولویت کاری بیمه گران نیست  این در حالی است که  عدم تحقق این امر سبب ضربه پذیری شرکتهای بیمه از ناحیه فناوری اطلاعات شده ، درعین حال که عملکرد سیستم سنهاب را نیز با تردید مواجه می کند زیرا آبشخور اطلاعاتی سامانه نظارت و هدایت الکترونیک بیمه مرکزی ، اطلاعاتی است که از شرکتهای بیمه بدست می آید و باید دید این اطلاعات چه میزان شفاف ، سالم  و بروز است.

چالش دیگری که صنعت بیمه در حوزه فناوری اطلاعات گرفتار آن است تک تازی شرکت فناوران خبره در حوزه خدمت رسانی و پشتیبانی آی تی در شرکتهای بیمه است که پیش ازین نیز در این رسانه طی گزارشی مورد واکاوی قرار گرفته است.

به نظر می رسد انحصار آفرینی این شرکت در حوزه فناوری اطلاعات توسعه آی تی و به دنبال آن محصولات نوین را با چالش مواجه کرده است .

اما گویا صنعت بیمه کشور برای ایجاد فضای رقابتی در قالب رعایت الگوی کسب و کار،  اراده ای بر این موضوع ندارد چون دانش آن اندک است و به نظر می رسد  برای ایجاد شرکتهای آی تی در حوز بیمه مدل های تشویقی نیاز است  تا در راستای آن استانداردهای نرم افزاری تعریف شود ، اما بدون تردید  تعریف استاندارد دانش می خواهد تا در نهایت منجر به انحصار نشود.

انتقادات از نحوه عملکرد و خدمت رسانی تنها شرکت آی تی در صنعت بیمه چندی است که از سوی بسیاری از مدیران بیمه ای مطرح می شود .

در این راستا یونس مظلومی مدیرعامل بیمه رازی معتقد است، صنعت بیمه ایران با وجود بالا بودن حق بیمه تولیدی یکی از ضعیف ترین صنابع مالی از منظر آی تی  در منطقه محسوب می شود .

وی ضمن تشریح علل ضعف آی تی از انحصار به عنوان عمده ترین علت یاد می کند و معتقد است،   انحصار موجود در تنها شرکت آی تی در صنعت بیمه موجب شده از کیفیت ارایه خدمات کاسته شود چرا که شرکت مزبور می خواهد همه چیز در اختیار و انحصار خودش باشد.

مظلومی با اشاره به اینکه 70درصد بازار بیمه کشور به لحاظ نرم افزارهای اتی در اختیار یک شرکت است که عملکرد بسیار ضعیفی دارد، می گوید:این شرکت فرصت نوآوری و ارائه خدمات جدید را از صنعت گرفته است و امکانات این شرکت اجازه نمیدهد بیمه ها به بازار محصولات جدیدوارد شوند.

وی خبر داد: به دلیل پایین بودن کیفیت خدمات این شرکت ، بیمه رازی در حال مذاکره با شرکتهای بین المللی معتبر جهت تقویت زیر ساختهای آی تی است .

به گفته وی در بسیاری مواقع به دلیل ضعف نرم افزاری شرکت مورد نظر،  از ارایه محصولات نوآورانه در بستر آتی ناتوانیم در این راستا به نظر می رسد شرکتهای بیمه باید هر چه زودتر به فکر شکستن این انحصار باشند.

مدیر عامل بیمه رازی متذکر شد: در حال حاضر تنوع محصولات بیمه ای در جهان در بستر آی تی و اپلیکیشن های موبایلی به ثمر می نشیند این در حالی است که ضعف فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و انحصار موجود ابتکار عمل را از شرکتهای بیمه گرفته است.

بونس مظلومی در ادامه به ارایه راهکارهایی برای حل چالش موجود پرداخت و گفت: در راهکار اول بیمه ها باید به صورت انفرادی به سرمایه گذاری در این زمینه بپردازند که مسلما با چنین عملکردی محصول یک شرکت برای شرکت دیگر قابل استفاده نیست، راهکار دوم حرکت سرمایه گذاری سندیکایی و سرمایه گذاری مشترک است که متاسفانه روحیه همکاری در این زمینه در صنعت وجودندارد و شرکت ها از اتحاد لازم برخوردار نیستند.

مظلومی در ادامه عنوان کرد : البته خرید نرم افزار خارجی تهدید برای کشور محسوب نمی شود و اطلاعات خرید بیمه نامه های افراد نمی تواند اطلاعات محرمانه محسوب شود و مسلما بیمه نامه های مربوط به موارد خاص به صورت خاص نیز صادر می شود.

بر اساس این گزارش ، در حال حاضر به جز چند شرکت محدود که با توانمند سازی سیستم آی تی در درون خود توانسته اند احتیاجات فناوارنه خود را پاسخ دهند ، مابقی شرکتهای بیمه از سیستم شرکت فناوران بهره می گیرند که عملا در بسیاری موارد سبب نارضایتی را فراهم کرده و از سوی دیگر از آنجا که شرایط رقابتی فراهم نبوده ، انتظارات بیمه گران را در کف قرار داده چرا که هیچ شرکت دیگری نبوده که محصولات بهینه تری ارایه دهد تا سطح انتظارات شرکتهای بیمه را ارتقا دهد در حالیکه اگر سطح دانش بالا رود دیگر شرکتهای بیمه به شرکت فناوران قانع نخواهند بود.

گفتنی است ، علاوه بر شرکت بیمه رازی که در صدد خرید نرم افزار خارجی و بومی سازی آن است گفته می شود چند شرکت دیگر نیز به دلیل  نارضایتی از خدمات شرکت فناوران خبره به مذاکره با خارجی ها روی آورده اند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

28  +    =  38