خط و نشان ولایتی برای سعودی ها

مشاور امام خامنه‌ای در امور بین‌الملل اعتراض سعودی ها به عملیات آزادسازی موصل را دخالت غیرمستقیم در امور داخلی عراق دانست و تأکید کرد، متاسفانه دولت سعودی حد خودش را نمی‌داند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از تسنیم، دکتر "علی اکبر ولایتی" درباره حمله سیاسی و رسانه‌ای علیه عراق همزمان با آغاز نبرد آزادسازی موصل، خصوصا از طرف عربستان؛ و فشارهای برخی کشورها درخصوص این نبرد به بهانه های انسانی و آوارگان اظهار داشت: ما نمی‌دانیم سعودیها در این میان برای خودشان چه حقی قائل هستند. هیچ ربطی به آنها ندارد که دولت عراق بخواهد یک شهر خودش را که اشغال شده و تعدادی از اینها هم عوامل سعودی هستند، آزاد کند.

وی در مصاحبه با العالم افزود: اگر سعودیها به دولت عراق اعتراض می‌کنند، در حقیقت به طور غیرمستقیم دخالت نامشروع خود را در امور داخلی عراق اثبات می‌کنند، زیرا عوامل سعودی که همین تکفیری‌ها هستند، درحال شکست خوردن هستند و دولت سعودی اعتراض می‌کند. این یک اعتراض بی‌جا است.. به آنها چه ارتباطی دارد؟

ماجرای موصل مانند ماجرای حلب است

ولایتی تصریح کرد: ماجرای موصل مانند ماجرای حلب است. در حلب هم موقعی که آمریکا و سعودیها و دیگر متحدین اینها می‌بینند که دولت و ملت سوریه و متحدین آنها دارند در حلب پیروز می‌شوند، کار را به شورای امنیت می‌کشانند و جنجالِ تبلیغاتی می کنند. اما باید عرض کنیم که به دولت سعودی هیچ ربطی ندارد و این امر دخالت در امور داخلی عراق به شمار می‌رود. متاسفانه دولت سعودی حّد خودش را نمی‌داند و عملا تیشه برداشته و به ریشه اعتبار خودش در منطقه می زند.

دلیل سفر به بغداد و دیدار با مسؤولان عراقی

دکتر ولایتی در خصوص سفرش به بغداد، گفت: سفر من به بغداد برای شرکت در نهمین اجلاس شورای عالی بیداری اسلامی بود. طبیعی است که با توجه به روابط برادرانه و بسیار راهبردی ببین ایران و بغداد، با مسئولین رده بالای عراق از جمله فؤاد معصوم، رئیس جمهور، حیدر العبادی نخست وزیر و سید عمار حکیم، رئیس ائتلاف ملی عراق ملاقات کردم، و با آقای مالکی و اقای جبوری هم ملاقات خواهم کرد.

وی افزود: در این ملاقاتها روابط دو جانبه و همکاریهای منطقه‌ای و موضوع داعش و موضوع تکفیریها و مبارزه مشترک همه امت اسلامی علیه تکفیریها و مساعدتی که جمهوری اسلامی بر اساس درخواست دولت عراق می‌تواند انجام دهد در حد مساعدت مستشاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت، تا اگر لازم شود دوستان ما در حوزه‌های مختلف به دولت محترم بغداد مشورت بدهند.

همزمانی اجلاس بیداری اسلامی با عملیات موصل را به فال نیک می گیریم

دکتر ولایتی اظهار داشت: همزمانی تشکیل اجلاس شورای عالی بیداری اسلامی با مبارزات نفسگیر و ارزشمند و پیروزمندانه مردم و دولت عراق علیه تکفیریها برای آزادی موصل -به عنوان مهمترین شهر عراق بعد از بغداد را به فال نیک می‌گیریم، و این نشان دهنده آن است که جهان اسلام و امت اسلامی و متفکرین اعم از سنی و شیعه از این مبارزه به حق مردم و دولت عراق علیه تکفیریها حمایت می‌کنند.

مشاور امام خامنه‌ای در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: در این اجلاس اکثریت شرکت کنندگان از علمای اهل سنت هستند. از 22 کشور، 50 تن از علمای شیعه و سنی در این اجلاس شرکت کرده‌اند و وجه مشترک مواضع آنها این است که همه باید از این تلاش قانونی دولت عراق علیه تکفیریها حمایت کند.

ایران مخالف دخالت هر کشوری در اوضاع داخلی کشورهای دیگر است

ولایتی درخصوص حضور نظامی ترکیه در خاک عراق در منطقه بعشیقه گفت: موضع ایران در این باره، یک موضع عمومی است، ایران مخالف دخالت هر کشوری اعم از ترکیه و غیر ترکیه در اوضاع داخلی کشور دیگر است.

وی افزود: هر کشوری در هر کجای دنیا به خصوص در منطقه حساس ما باید از مداخله دیگران مصون باشد. ما حتی مداخله آمریکایی‌ها در عراق را هم محکوم می‌کنیم.

ولایتی تأکید کرد: امور داخلی هر کشور مربوط به همان کشور است بنابراین اگر دولت ترکیه مدعی شده، به دعوت دولت عراق به این کشور نیرو فرستاده است، اقای حیدر العبادی تصریح کرد ما از ترکیه دعوت نکرده ایم؛ به این ترتیب اگر هم دعوت کرده بودند با این تصریح پس گرفتند، و بنابراین این نوع حضور، قانونی نیست.

مستشاران ایرانی، بر اساس دعوت دولت قانونی عراق در این کشور هستند

ولایتی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی بگویند ایرانیها هم در عراق حضور دارند. بله؛  ولی ایران در حد استشاری در عراق حضور دارد. العبادی و دیگر مسؤلین بلند پایه عراق به صراحت گفته‌اند اگر مستشاران ایرانی در عراق هستند، این امر بر اساس دعوت دولت قانونی عراق است؛ اما همانها به صراحت گفته اند ما ترکیه را دعوت نکرده‌ایم.

مشاور امام خامنه‌ای در امور بین‌الملل افزود: لذا به نظر می‌رسد که مصلحت همه کشورهای منطقه اعم از ترکیه، عراق، سوریه و دیگر کشورهای منطقه این است که احترام مرزهای خودمان را نگه داریم و احترام مرزهای همسایه را هم نگه داریم. اگر قرار باشد مرزها احترام نداشته باشند فردا یک کشور دیگری در کشوری دیگری دخالت می کند و اگر این حرمتها بشکند، دیگر هیچ کشوری از دخالت دیگر کشورها مصون نخواهد بود.

علی اکبر ولایتی در پاسخ به این سوال که با توجه به روابط خوب ایران با ترکیه و عراق، آیا تهران می تواند نقش میانجیگر بین دو کشور را برای حل این مشکل ایفا کند، گفت: اگر هر دو طرف مایل باشند که ایران به رفع کدورت بین دو دولت کمک بکند؛ ایران حتما از این کار امتناع نمی‌کند.

وی افزود: ما به مصلحت منطقه و ترکیه و عراق و ایران و دیگر کشورهای منطقه می‌بینیم که این مشکل بین ترکیه و عراق حل شود، و اجازه بدهند که خود دولت عراق و مردم این کشور با تکفیری‌ها و آنهایی که موصل را اشغال کرده‌اند، مبارزه کنند. اگر به مردم و دولت عراق برای حفظ امنیت خودشان کمک کنیم، در حقیقت به امنیت خودمان کمک کرده ایم.

تجربه نشان می‌دهد که دولت عراق توانایی مبارزه با تکفیری‌ها را دارد

علی اکبر ولایتی تصریح کرد: تجربه تکریت و فلوجه نشان می دهد که دولت عراق توانایی مبارزه با این عوامل بیگانه و تکفیری‌ها را دارد. پیش بینی ما این است که انشاء الله حتما دولت و مردم عراق در موصل پیروز خواهند شد و دیر یا زود موصل بدست دولت و مردم عراق آزاد می‌شود و این موجب استقبال و خوشحالی ما است.

وی افزود: ما از همین حالا این تلاش دولت و ملت عراق برای آزادی موصل را تبریک می‌گوییم و کاری هم که در روز گذشته در کرکوک کردند، یک تلاش مذبوحانه بود. چند ده نفر حمله کردند و عده‌ای را به شهادت رساندند ولی خیلی زود دولت عراق و نیروهای مردمی توانستند بر آنها غلبه کردند.

ایران از هر کمکی به عراق در حد استطاعت خودش دریغ نخواهد کرد

دکتر ولایتی در پاسخ به این سوال که با آغاز عملیات آزادسازی موصل، آیا ماهیت حمایتی و کمک مستشاری ایران به عراق در سطح مشورت دهی به عراق باقی خواهد ماند و یا می تواند فراتر رفته و به سطح کمک نظامی برسد؟ گفت: این امر به تصمیم دولت عراق بستگی دارد. اگر دولت عراق تصمیم گرفت که هر کمک دیگری از جمهوری اسلامی ایران درخواست کند، جمهوری اسلامی ایران در حد استطاعت خودش دریغ نخواهد کرد زیرا امنیت عراق، امنیت ایران است چون اگر یک کشور در منطقه نا امن شود، این نا امنی به سایر کشورها نیز سرایت می کند. پس ما اگر به مردم و دولت عراق برای حفظ امنیت خودشان کمک کنیم، در حقیقت به امنیت خودمان کمک کرده‌ایم.

وی دربارۀ درخواست سلیم الجبوری در جریان کنفرانس برای برگزاری نشست کشورهای همسایه عراق برای کمک به این کشور در مقابله با تروریسم، گفت: من به عنوان یک کارشناس سیاسی عرض می‌کنم که پیشنهاد آقای الجبوری پیشنهاد خوبی است و فکر نمی‌کنم که مخالفتی از جانب جمهوری اسلامی ایران بشود.

مسائل سوریه و عراق به هم مرتبط هستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا آزادسازی موصل بر اوضاع سوریه تاثیر خواهد داشت، گفت: مسائل سوریه و عراق به هم مرتبط هستند. دو کشور هم مرز هستند و مشکلات سوریه به داخل عراق سرریز می کند و مشکلات عراق هم به داخل سوریه سرریزمی کند لذا باید در هر دو کشور به صورت همزمان علیه این دشمن مشترک یعنی تکفیری ها و داعشی ها هستند، مبارزه شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

85  −  78  =