درس های یک اتفاق ارزنده اندر باب آمد و رفت های مدیریتی در بیمه ملت

رفتن یکی از زعمای صنعت بیمه از بخش اجرا به بخش انتقال تجربه را یک اتفاق خوب و ارزنده باید تلقی کرد که همه صنعت بیمه از آن سود خواهند برد. خوب و ارزنده بودن این جابجایی از چند جهت است:

1-  یکی از مهمترین نکات مثبت این حرکت آن است که برای شرکت بیمه ملت فرصت جدید فراهم آمد تا خون تازه ، ناشی از نگرش های نو و متفاوت در رگ هایش دمیده شود. به تعبیر دیگر 14  سال مدیریت حجاریان در این شرکت فرصت کافی و وافی بوده است که کلیه ایده های نوآورانه وی عملیاتی شود و اکنون ضرورت تحول و تغییر ایجاب می کند که افراد جدید با نگرش و فکر های جدید مدیریت را در دست گیرند. نکته مهم و ارزشمند آن است که  ایشان در نهایت واگذاری مسئولیت در هیات مدیره را  نیز بر ماندن ترجیح دادند تا مدیریت نو با نگرش و افکار خود فارغ از سایه سنگین مدیریت قبلی بتواند مستقل و چابک عمل کند در عین حال مسئولیت اقدامات خود را نیز بر عهده گیرد. طبعا اگر حجاریان عضو هیات مدیره بود اتوریته و اقتداری که حضور 14 ساله وی در هیات مدیره ایجاد می کرد عملا  بر استقلال در تصمیم گیری مدیریت جدید یعنی ابراهیم پور سایه می افکند و لذا بر مسئولیت پذیری وی خدشه وارد می کرد.

2- این تغییر سبب شد تا مدیریت و فکر نو این فرصت را بیابد که در عرصه واقعی خود را به اثبات رساند. طبیعی است تا زمانی که نسل های مدیریت قدیم به جدید فرصت لازم را ندهد همواره این آنتروپی منفی در سازمان ایجاد می شود که ایده های قدیمی مانع توسعه  شرکت است و ایده های نو می توانست چه ها و چه ها که نکند. اما وقتی مدیریت نسل گذشته صندلی را به مدیریت جدید وا می گذارد این فرصت را برای نسل جدید مدیریت ایجاد می کند تا ایده های خود را در محیط واقعی عملیاتی کند و این سبب پمپاژ خون تازه به رگهای سازمان  و ایجاد هوای تازه در سپهر سازمان می شود.

3-  همواره وضع موجود در مسیر تثبیت خود جرکت می کند و در این راستا هماره به گونه ای وانمود می کند که تغییر این وضع می تواند چه ریسک هایی را به همراه داشته باشد بر همین اساس هم می بینیم که اغلب مدیران بیمه ای ما را افراد سالخورده تشکیل می دهند. اکنون با جابجایی انجام شده در سطح ارشد مدیریت بیمه ملت اکنون به صورت واقعی مشخص می شود نه تنها این تغییر ضروری است بلکه از ریسک های سازمان می کاهد چرا که مدیریت نو علاوه بر اینکه چابک ترو نوآور تر است باعث پوست اندازی سازمان شده و زمینه پویایی بیشتر را فراهم می کند.

4-  یکی از نکات ارزنده جابجایی آن است که جالا حجاریان بهتر می تواند به انتقال تجربه خود به مدیران و نسل جدید مبادرت ورزد. همواره مجری بودن در یک شرکت مانع از آن است که مدیران نخبه به انتقال تجربه یا نوشتن خاطرات مبادرت کنند اما اکنون این فرصت پیش آمده که تجربیات حدود 25 ساله خود را مدون کند و به نسل جوان انتقال دهد.

5-  و یک درس نیز این اتفاق برای اهالی بیمه دارد. نگاه حرفه ای آن است که منافع سازمان مد نظر قرار گیرد. اینکه برخی از افراد فارغ از نگاه سازمانی به جانبداری از یکی از طرفین مبادرت می ورزند طبعا در گام اول علیه منافع بیمه ملت گام بر می دارند در حالی که ادعای هر دو  مبتنی بر مسئله منافع شرکت است. این اتفاق یک بار دیگر این درس را برای اهالی بیمه داشت که حرفه ای رفتار کرده و به منافع سازمان توجه کنیم و همچنین قبل از وقوع جرم اقدام به قصاص نکنیم بلکه اساسا باید به مدیریت جدید امکان و فرصت داد تا با آرامش خاطر به پیاده سازی ایده های خود بپردازد قطعا سهامداران نسبت به منافع سازمان بسیار حساس تر از کسانی هستند که در حاشیه تلاش می کنند تا یک اتفاق خوب را بد جلوه دهند. اتفاقی که درسهای خوب بسیاری برای صنعت بیمه ما در این دوره دارد، دوره ای که به هر حال معدل سن مدیران بیمه ای ما چندان پایین نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  7  =  35