رقیب بازار سهام،اوراق با سود بالاست

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه اوراق بهادار با سود ۲۰ درصد پس از تک نرخی شدن تورم، غیر قابل قبول است، گفت: با توجه به وضعیت موجود بازار و عوامل بنیادی، پیش بینی می شود که شاخص کل تا پایان امسال وارد کانال ۸۰ هزار واحدی شود.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ایرنا، شاخص کل بورس در هفته های اخیر از رشد حدود 2 هزار واحدی برخوردار بوده و از کانال 76 هزار به کانال 78 هزار واحدی وارد شده است.
رشد آرام و پیوسته شاخص در هفته اخیر، امیدواری سهامداران و فعالان بازار سرمایه مبنی بر آغاز دوره ای جدید از رشد شاخص کل را سبب شده است؛ هر چند برخی تحلیلگران معتقدند جهش قابل توجه شاخص کل بورس با توجه به شرایط کلان اقتصادی هنوز زود است و در کوتاه مدت نباید انتظار رشد چشمگیری را از بورس داشت.
به نظر این گروه، چشم انداز بورس اگرچه در بلندمدت، روشن و امیدوارکننده است اما در کوتاه مدت باید منتظر افت و اصلاح موقت شاخص بود.
«ایمان مقدسیان» کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره چشم انداز بازار سرمایه با توجه به رشد شاخص در هفته های اخیر، گفت: وضعیت معاملات در هفته های اخیر اندکی بهبود یافته و برخی از گروه های بورسی نیز با توجه به گزارش های 6 ماهه، عملکرد مطلوبی را ارایه کرده اند.
وی اضافه کرد: تحولات بنیادین بازار سرمایه نیز حاکی از تغییر شرایط و بهبود عملکرد برخی گروه هاست که از جمله آنها می توان به پالایشگاه ها اشاره کرد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برخی از گروه های فلزی نیز بدلیل رشد قیمت مواد معدنی در بازارهای جهانی، رشد قابل توجهی داشته اند.
مقدسیان درباره چشم انداز بلندمدت شاخص کل نیز گفت: با توجه به رشد اقتصادی و حمایت عوامل بنیادی، می توان امیدوار بود که رشد شاخص در بلندمدت ادامه داشته باشد و تا پایان امسال نیز وارد کانال 80 هزار واحدی شود.
وی با بیان اینکه تحق رشد بلندمدت شاخص، نیازمند فراهم آمدن پیش شرط هاست، افزود: برای جذب سرمایه های جدید به بازار سرمایه، باید میزان سود واقعی نظام بانکی و اوراق در بازار کاهش یابد.
مقدسیان اضافه کرد: در حالی که میزان تورم به زیر 10 درصد کاهش یافته است، هنوز برخی اوراق بهادار با سود 20 درصد عرضه می شود که با توجه به تک رقمی شدن تورم، قابل قبول نیست.
وی به کمبود منابع مالی دولت و بدهی به پیمانکاران اشاره کرد و ادامه داد: امیدواریم که با توجه به تثبیت نرخ دلار و افزایش قیمت نفت که منجر به افزایش درآمدها می شود، دولت نرخ بهره بانکی را هر چه بیشتر کاهش دهد.
این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: در زمانی که اوراق بدون ریسک با سود بالای حدود20 درصد عرضه می شود، افراد تمایلی برای سرمایه گذاری در بازار سهام نخواهند داشت.
مقدسیان درباره بازگشت و اصلاح شاخص در روزهای آتی نیز گفت: وضعیت بازار به گونه ای است که به نظر نمی رسد شاخص، هماننده دوره های پیشین با افت و اصلاح زیادی همراه باشد.
وی درباره انتشار گزارش های 6 ماهه شرکت های بورسی نیز گفت: گروه های پیشروی بازار مانند گروه خودرو، نتوانسته اند انتظارات را در گزارش های 6 ماهه برآورده کنند؛ اما در گروه فلزات، برخی شرکت ها عملکرد خوبی را منتشر کرده اند که امیدوار کننده است.
این کارشناس بازار سرمایه، درباره وضعیت شرکت های پتروشیمی به عنوان بزرگترین گروه حاضر در بورس، گفت: تک نرخی شدن ارز، باعث افزایش هزینه های تولید و مواد اولیه مجتمع های پتروشیمی خواهد شد.
مقدسیان افزود: البته پس از تک نرخی شدن ارز، شرکت های تولیدکننده یوتیلیتی (خدمات و پشتیبانی) پتروشمی، وضعیت بهتری را دارا خواهند بود و اعمال نرخ ارز آزاد، باعث افزایش سودآوری آنها می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

87  −    =  81