فعالیت استارت آپهای بیمه ای زیر ذره بین ریسک نیوز/ از خلاءهای قانونی تا ادعای امنیت اطلاعات

امنیت در بسترهای آی تی مهمترین مقوله ای است که نظارت همه جانبه برین کسب و کار ها را ضروری می سازد سوال اینجاست که بیمه مرکزی از یک سو و شرکتهای بیمه از سوی دیگر تا چه اندازه توانسته اند امنیت بیمه گزاران را در مسیر فعالیت استارت آپها تامین کنند؟

به گزارش ریسک نیوز،فعالیت استارت اپها و کسب و کار های نوین اینترنتی طی دو سال اخیر در صنعت بیمه و بانک افزایش یافته ؛ طی ماههای اخیر شاهد تبلیغات گسترده برخی ازین کسب و کارهای نوین در فضای مجازی بوده ایم اگر چه که نحوه فعالیت آنها نیز چندان بدون حاشیه نبوده است.

مسلما توسعه فعالیت کسب و کارهای نوین بیمه ای تحت عنوان Insurtechها ضرورتی اجتناب ناپذیر بوده و دیر یا زود زمان آن فرا خواهد رسید که فضای کسب و کار بیمه های را متحول کنند؛ اما بی تردید نحوه فعالیت انها اگر تحت نظارت رگولاتور بیمه ای قرار نگیرد و قوانین منسجمی جهت سامان بخشی فعالیتشان از سوی نهادهای نظارتی وضع نشود، دیری نمی پاید که ره به بیراهه می روند زيرا همانطور  كه بسترهای آی تی زمینه سهولت بازارهای مالی را فراهم می کنند اما از سوی دیگر حرکت انها در مسیری که خلاء قانونی وجود دارد می تواند مقدمه ای بر بروز تخلفات و چالش های تکنولوژیک گردد بخصوص در حوره امنیت اطلاعات که شواهد جهانی نشان داده که چگونه این فرصت ها به تهديد تبدیل شده است ؛ اگر چه ذکر این نکته ضروری است که وضع مقررات و آیین نامه های اجرائی نباید به معنی ایجاد بروکراسی زائد در مسیر رشد فین تک ها باشد و آنچنان قوانین سختگیرانه ای لحاظ شود که رشد این کسب و کارهای نوپا را با چالش همراه کند.

اما به نظر می رسد ، فعالیت استارت آپها در  بازار بیمه به دلیل پیچیدگی هایی که عملیات بیمه گری نسبت به سایر بازارهای مالی  دارند نيازمند نظارت بيشتري است.

در حال حاضر در بازار بیمه ایران هنوز مقررات خاصی جهت فعالیت این کسب و کارها وضع نشده اگر چه که آیین نامه بازار یابی دیجیتال که در مرحله پیش نویس قرار دارد تا اندازه ای در راستای سامان بخشی به این فعالیتها کلید خورده است.

آنچه که در حال حاضر در خصوص نحوه فعالیت استارت آپها در بازار بیمه مطرح بوده ، این است که این کسب و کارها صرفا در قامت بازار یابی در فضای دیجیتال می توانند فعالیت کنند و اکیدا مجاز به ورود به خرید و فروش محصولات بیمه ای نیستند.

در مورد بازاريابي آنلاين محصولات بيمه‌اي لازم به ذكر است كه بر اساس ماده ۶۶ قانون تأسيس بيمه‌مركزي ايران و بيمه‌گري عرضه بيمه صرفاً توسط موسسات بيمه، كارگزاران و نمايندگان بيمه مجاز است كه تغييري در اين خصوص در قانون مذكور و سياست‌هاي بيمه‌مركزي صورت نگرفته است و بازاريابان اعم از اينترنتي و غير اينترنتي حق فروش محصولات بيمه را نداشته و صرفاً در امر بازاريابي براي موسسات بيمه، كارگزاران و نمايندگان بيمه مي‌توانند فعاليت نمايند .

رئیس کل بیمه مرکزی چندی پیش در این زمینه هشدار داد که فروش و عرضه انواع بیمه توسط شرکت‌هایIT معروف به استارت آپ‌ها مورد تأیید بیمه‌مرکزی نیست  مسئولیت تخطی از این ضابطه برعهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود.

همتی تصریح کرده ، فعاليت شركتهاي مذكور مي‌تواند از طريق دريافت مجوز كارگزاري يا نمايندگي بيمه صورت گيرد و آنچه كه در اين حالت تفاوت خواهد داشت، نحوه بازاريابي بيمه خواهد بودو در صورتي كه درخواست از سوي شركتهاي مذكور واصل شود بيمه مركزي در چارچوب مقررات كارگزاري بيمه نسبت به بررسي و صدور مجوز براي ايجاد كارگزاري اقدام خواهد نمود.

اگر چه که رئیس کل بیمه مرکزی ، شرکتهای بیمه را مسئول ايجاد زيرساخت لازم براي گسترش فروش اينترنتي دانسته اما به نظر می رسد، ورود نهاد نظارتی جهت ایجاد بسترهای لازم براي فعالیت این کسب و کار ها ضروررت دارد تا شرکتهای بیمه نیز در راستای این بسترها به توسعه زیر ساختهای خود بپردازند.

امنیت در بسترهای آی تی مهمترین مقوله ای است که نظارت همه جانبه بر ین کسب و کار ها را ضروری می سازد سوال اینجاست که بیمه مرکزی از یک سو و شرکتهای بیمه از سوی دیگر تا چه اندازه توانسته اند امنیت بیمه گزاران را در مسیر فعالیت استارت آپها تامین کنند؟برای پاسخ یه این سوال ریسک نیوز طی هفته جاری به واکاوی استارت اپهای فعال در بازار بیمه و نحوه عملکرد آنها می پردازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  8  =  80