بازگشت اعتماد سهامداران به بورس در سایه ثبات قوانین

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه از طریق ثبات قوانین، حذف قیمت‌گذاری دستوری و اهمیت یافتن بازار سرمایه در سطح کلان اقتصاد کشور بازخواهد گشت، گفت: شاخص‌های بنیادی بورس نوید رشد منطقی و خارج از هیجان را به سهامداران در مقایسه با سایر بازارها می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، «حامد ستاک امروز (جمعه) افزود: بعد از ریزش شدید معاملات بورس در چند ماه گذشته، بازار به سطح تعادلی دست پیدا کرد، البته همچنان این بازار به دلیل برخی از ابهامات موجود در کشور نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست پیدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه موضوع قیمت‌گذاری خودرو از جمله مسایلی بود که در آبان ماه باعث ایجاد تردید در بازار سرمایه شد، گفت: تایید و تکذیب مربوط به قیمت خودرو باعث شد تا بازار سرمایه ترس از تغییر قوانین داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار بدبینی‌های ایجاد شده در میان سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس اما با اجرایی شدن وعده‌های مطرح شده در خصوص حذف قیمت‌گذاری دستوری، زمینه بازگشت خوش بینی‌ها نسبت به معاملات بورس و ورود دوباره نقدینگی‌های سرگردان به این بازار فراهم شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه به صورت کلی بازار در آبان ماه با وضعیت تعادلی اما همراه با شک و تردید همراه بود، گفت: همه فاکتورهای اقتصادی برای مقایسه بازار سرمایه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری، نشان‌دهنده آمادگی بازار سرمایه برای رشد عقلایی است اما در این میان سهامداران نباید در انتظار رشد هیجانی شاخص بورس باشند.

وی معتقد است که لازمه ایجاد چنین رشدی در بازار، بازگشت اعتماد به سهامداران برای سرمایه‌گذاری دوباره در بازار سرمایه است.

شروط لازم برای بازگشت رشد به معاملات بورس

ستاک به شروط لازم برای بازگشت رشد به معاملات بورس اشاره کرد و گفت: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه از طریق ثبات قوانین و مقررات، حذف قیمت‌گذاری دستوری و دیده شدن بازار سرمایه در سطح کلان اقتصاد کشور بازخواهد گشت، در صورت رخ دادن چنین اتفاقاتی سهامداران امیدوار به تجربه روزهایی خوش در معاملات بازار سهام خواهند بود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در این صورت سهامداران با خیالی آسوده می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در بورس تصمیم‌گیری کنند و از این طریق اطمینان بیشتری را نسبت به این بازار داشته باشند.

وی اظهار داشت: بازار سرمایه به لحاظ بنیادی و با توجه به مقایسه با سایر بازارهای رقیب و موازی آمادگی برای رشد دارد و تا پایان سال می تواند روزهای خوبی را تجربه کند اما سهامداران نباید در انتظار تداوم رشد هیجانی بازار باشند بلکه این بازار تا پایان سال فقط می‌تواند رشد منطقی و عقلایی را تجربه کند.

ستاک به آگاهی فعالان با تجربه بازار سرمایه نسبت به سطوح ارزندگی بازار سرمایه تاکید کرد و گفت: یکی از مسایل مورد تردید بازار، نقطه آغاز صعود شاخص بورس است که به موضوعی غیرقابل پیش بینی تبدیل شده است.

وی ادامه داد: به دنبال چنین اتفاقی، سهامداران دیگر قادر به تصمیم‌گیری برای ورود نقدینگی‌های خود به این بازار در زمان مناسب نیستند؛ چراکه ممکن است این بازار به صورت اتفاقی و به دنبال بهانه‌ای آماده صعود شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه با توجه به موقعیت فعلی بازار سهام، احتمال روند نزولی عمیق و شدید شاخص بورس بعید به نظر می رسد، گفت: رشد منطقی بازار اکنون فقط در انتظار بهانه است، زیرا شاخص های بنیادی این بازار در مقایسه با سایر بازارها نوید رشد منطقی و خارج از هیجان را به سهامداران می دهد.

پیش‌بینی روند معاملات بورس تا پایان سال

وی روند معاملات بورس تا پایان سال را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: به هیچ عنوان نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را از شاخص بورس تا پایان سال داد، چراکه اتفاقات مختلف ممکن است تغییر دهنده روند بازار باشند و گاهی این اتفاقات تاثیرگذار بر معاملات بورس، غیرقابل پیش بینی خواهند بود.

ستاک خاطر نشان کرد: با قاطعیت می‌توان اعلام کرد که بازار مستعد رشد است اما نمی‌توان به طور دقیق گفت که روند صعودی بازار چه زمانی و تحت تاثیر چه بهانه ای آغاز خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سهامداران باید به طور حتم به ارزش دارایی‌ها توجه ویژه داشته باشند و نباید به هیچ عنوان تحت تاثیر سیگنال های مختلف از سوی برخی کارشناسان اقدام به تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در بورس کنند، گفت: اگر سهامداران از دانش کافی برای سرمایه گذاری در بورس برخوردار نیستند، به طور حتم به منظور جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی در این بازار از کارشناسان باسابقه این بازار کمک بگیرند.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات هفته‌ای که گذشت با قرار گرفتن در ارتفاع یک‌ میلیون و ۳۹۴ هزار واحد به کار خود پایان داد.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  ×  1  =  10