آنچه از نگاه وزیر اقتصاد پنهان ماند / خطر حبس 500 میلیارد دلار ریسک در داخل کشور

نگاهی بر بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه

وزیر اقتصاد در سخنانش اگر چه بر موارد مهمی چون ضرورت تحول دیجیتال، بیمه گری مبتنی بر ریسک و اهمیت حضور بیمه گران در تامین مالی پروژه ها اشاره کرد اما نکات مهمی از چشم وی پنهان ماند که اگر بدانها اشاره می کرد قطعا اشراف وی بر وضعیت صنعت بیمه را بیشتر هویدا می ساخت.

به گزارش ریسک نیوز بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه در سایه ویروس کرونا و سویه جدید امیکرون امروز 13 اذر ماه برگزار در حال برگزاری است.

بیمه گران در کنار سخنان غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی ، کریمی دبیر کل سندیکای بیمه گران و کردبچه رئیس پژوهشکده بیمه شاهد سخنرانی خاندوزی وزیر اقتصاد و محسن رضائی معاون اقتصادی رئیس جمهور بودند.

غلانرضا سلیمانی در سخنان خود به نکته مهمی اشاره کرد که نباید از چشم حاکمیت و نهادهای بالادستی پنهان بماند.

رئیس کل بیمه مرکزی طی سخنانی اذعان داشت: با وجود تحریم ها بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی های کشور توسط شرکت های بیمه داخلی تحت پوشش قرار داده شده است.

گفتنی است به نظر می رسد  500 میلیارد دلار کل تعهدات صنعت بیمه در رشته هایی است که ریسک های بزرگ دارند و ازین میزان رقمی بالغ بر حداقل 25 تا 30 میلیارد دلار باید واگذار می شده که به دلیل تحریم ها عملا انجام نشده است.

این نکته بیان گر آن است که در سایه تحریم های یک جانبه صنعت بیمه قادر نبوده ریسک های داخل را به خارج از کشور انتقال دهد و  مجبور بوده از ظرفیتهای داخلی چون صندوق تحریم و … استفاده کند که عملا منجر به انتقال ریسک نشده و به حبس ریسک در داخل انجامیده است.

واضح است که ماهیت بیمه گری بر استفاده از ظرفیت بیمه گران اتکائی و انتقال ریسک به خارج استوار است.

در عمل بیمه گران، ریسکهائی را که مطابق ضوابط و قواعد بیمه ای و حقوقی پذیرفته اند و در مجموع بار سنگینی از تعهدات را به دوش گرفته اند با عمل اتکائی بین سایر بیمه گران در دنیا توزیع می کنند و با این روش ظرفیت پذیرش ریسک خود را افزایش می دهند.

آیا حبس ریسک در داخل می تواند توجیه بیمه ای ، فنی و اقتصادی داشته باشد؟

با این مقدمه و اشاره رئیس کل بیمه مرکزی به سخنان وزیر اقتصاد می پردازیم.

وزیر اقتصاد در سخنانش اگر چه بر موارد مهمی چون ضرورت تحول دیجیتال، بیمه گری مبتنی بر ریسک و اهمیت حضور بیمه گران در تامین مالی پروژه ها اشاره کرد اما نکات مهمی از چشم وی پنهان ماند که اگر بدانها اشاره می کرد قطعا اشراف وی بر وضعیت صنعت بیمه را بیشتر هویدا می ساخت.

وزیر اقتصاد در حالی بر بیمه گری مبتنی بر ریسک که تاکید درست و بجائی است تمرکز می کند که به بزرگترین ریسک حاکم بر فضای صنعت بیمه یعنی وضعیت اتکائی کشور اشاره نمی کند.

بر کسی پوشیده نیست که به دلیل روابط حاکم بر ارتباطات بین المللی ایران و اعمال تحریم های یک جانبه امکان انتقال ریسک به بسیاری از بیمه گران اتکائی جهان مهیا نیست در این راستا ایران به سمت ایجاد صندوق تحریم و استفاده ظرفیت مشترک روی آورد اما آیا دولت جدید به راهکارهای دیگر فکر کرده است؟

قطعا پاسخ این است که با توجه به تحریم ها امکان بهره برداری از تعاملات بین المللی برای ایران فراهم نیست اما سوال ما از وزیر اقتصاد این است که ایا بهتر نیست از ظرفیتهای موجود مانند شرکت اتکائی ایشین ری استفاده کرد؟ در حال حاضر ایران یکی از بزرگترین سهامداران شرکت ایشین ری است اما عملا این شرکت نتوانسته نقشی در گذار ایران از وضعیت فعلی و کم اثر کردن تحریم ها ایفا کند.

جندی پیش مدیر عامل یکی از شرکتهای بیمه اتکائی صراحتا اذعان داشت که بارها به دولت وقت پیشنهاد خرید سهام شرکت ایشین ری را ارائه دادیم اما هیچ پاسخ و پیگیری دریافت نکردیم.

در این راستا باید گفت تمرکز بر بیمه گری مبتنی بر ریسک انچنان مهم است که مجموعه رسانه ای ریسک نیوز و بیمه داری نوین میزگرد ها ، تحلیل ها و گزارش های متعددی در خصوص ضرورت چیاده سازی ان ارائه کرده اند اما تمرکز بر این امر بدون توجه به بزرگترین ریسکی که صنعت بیمه و اقتصاد کشور را تهدید می کند یعنی حبس ریسک در داخل کم فایده است .

حبس ریسک در داخل کشور با توجه به ظرفیت نگهداری محدود شرکتهای بیمه و سرمایی های اندک در صورت بروز رخداد و فاجعه غیر مترقبه می تواند منجر به فاجعه ملی شود.

در ادامه گزارشی از سخنرانی مقامات را در همایش امروز می خوانیم:

کردبچه، رئیس پژوهشکده بیمه:  در این همایش تصریح کرد نزدیک به ۱۴ هزار نفر ثبت نام کننده داشتیم که بصورت آنلاین برنامه های همایش را مشاهده می کنند.

وی اذعان داشت : تلاش شده در این همایش مجموعه اقدامات فنی مورد توجه قرار گیرد

سید محمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه گر:ان نیز از وضع عوارض بر صنعت بیمه انتقاد کرد و گفت:در دنیا دولت ها و حاکمیت از بیمه حمایت می کنند و شرکت های بیمه معاف از مالیات هستند اما در کشور ما اینطور نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: استارتاپ ها باید ساماندهی شوند.

حبس 500 میلیارد دلار ریسک در کشور

اهم سخنان رئیس کل بیمه مرکزی در ذیل می آید:

کشش سرانه حق بیمه غیر زندگی ۱.۳ درصد افزایش یافته است.

حدود ۶۹هزار میلیارد تومان حق بیمه تولیدی صادر کردیم که نسبت به هشت ماهه سال قبل ۴۸درصد رشد داشته است.

۳۳میلیون بیمه نامه صادر کردیم و ۳۲ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم.

سهم صنعت بیمه از ارزش افزوده بازار ۱۳/۶درصد است.

ضریب خسارت درمان تکمیلی ۹۶درصد بوده است. تعرفه که افزایش پیدا کند فشار به صنعت بیمه در بخش درمان تکمیلی زیاد می شود و خدمت دهی صنعت در بخش درمان تکمیلی کاهش پیدا می کند.

 

در بخش ثالث ضریب خسارت خودروهای بارکشی ۱۱۶ درصد، اتوکار ۱۲۰درصد و سواری ۷۹درصد بوده است.

در بخش درمان و شخص ثالث ضریب خسارت بالای ۱۰۰ درصد جای نگرانی دارد.

استارتاپ ها از شبکه فروش ۸۲هزار نفری استفاده کنند تا یک پیوندی بین این دو برقرار شود.

در سال ۱۴۰۰ در بخش صدور تا آخر سال درمان و زندگی را از طریق کد یکتا دیجیتالی میکنیم.

رشد کم تولید ناخالص داخلی چالش بزرگی است که تاثیر بزرگی در صنعت بیمه دارد.

با وجود تحریم ها بیش از ۵۰۰میلیارد دلار توسط شرکت های بیمه داخلی پوشش داده می شود.

 

محسن رضائی معاون اقتصادی رئیس جمهور در این همایش بیمه را از شعبات امنیت اقتصادی دانست و گفت: بیمه تکیه گاه صنعت گران و سرمایه گذاران است.

وی عنوان داشت:استفاده از بلاکچین در صنعت بیمه ضروری است.

رضائی اذعان داشت تلاش می کنیم هزینه بیمه را کاهش دهیم و ضریب نفوذ بیمه های زندگی را افزایش دهیم!

 

اولین تجربه وزیر جوان اقتصاد در همایش بیمه و توسعه

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در این همایش با تاکید بر ضرورت بیمه گری هوشمند گفت: بیمه گری مبتنی بر ریسک نداریم و فاصله بسیار زیادی با بیمه گری مبتنی بر ریسک داریم.

وزیر اقتصاد بر نقش مهم صنعت بیمه در تامین مالی اشاره کرد.

وی تصریح کرد:آمادگی داریم در بخش قواعد و مقررات بیمه ای با کمیسیون اقتصادی مجلس تعامل کنیم تا به نوسازی قواعد و قوانین بپردازیم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

75  −  74  =