پذیره نویسی نخستین صندوق سرمایه گذاری اهرمی در ایران/ فرصتی مناسب برای سرمایه گذاران بیمه

بیمه زندگی کاریزما؛ پذیره‌نویسی 720میلیون سهم طی 130ثانیه

امروز در مراسمی نخستین صندوق سرمایه گذاری اهرمی در ایران پذیره نویسی شد و طبق گفته مدیرعامل گروه مالی کاریزما در عرض ۱۳۰ ثانیه، ۷۲۰میلیون سهم بیمه زندگی کاریزما به ارزش ۳۶میلیارد تومان پذیره نویسی شده است.

به گزارش ریسک نیوز، مراسم معارفه صندوق اهرمی کاریزما نخستین صندوق سرمایه گذاری اهرمی در ایران با حضور مدیرعامل شرکت بورس تهران و سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی و مدیران ارشد خدمات بازار سرمایه کاریزما امروز ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ در محل شرکت بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی تیموری، مدیرعامل گروه خدمات بازار سرمایه کاریزما با اشاره به اینکه در بازار سرمایه همواره جای خالی ابزارهایی که به عنوان اهرم در اختیار سرمایه گذاران ریسک پذیر قرار بگیرد حس می شد، گفت: همواره تلاش داشتیم صندوق هایی تاسیس کنیم تا به عنوان ابزار یا نهاد مالی بتوانند تغییرات را در بازار سرمایه کنترل و به بازار کمک کنند.

وی عنوان کرد: بازار نیازمند ابزارسازی است. همه نهادهای مالی، متناسب با شرایط باید بتوانند ابزارهای متنوعی را طراحی کنند و از طریق این ابزارها دامنه نفوذ بازار را توسعه دهند.

تیموری

صندوق های اهرمی نقش مهمی در تعادل بخشی بازار دارند و می توانند در روندهای نزولی، پرتفوی خوبی کسب کنند.

اهرم چیست: اهرم سرمایه گذاری به شما این اجازه را می دهد که با مبلغی بیش از دارایی خود وارد یک سرمایه گذاری شوید. بنابراین نوسانات ارزش دارایی مورد نظر برای سرمایه گذاری، روی یک مبلغ بیشتر اثر می گذارد و به همین شکل سود یا زیان یک فرد بیشتر از حالتی می‌شود که صرفا با سرمایه خود وارد معامله شود.

تیموری بیان کرد: صندوق های اهرمی باعث رشد سطح دانش مالی در بازار سرمایه می شوند و بازارها را حرفه ای تر می کنند. در کل رسالت نهادهای مالی این است که بتوانند ابزارهای مالی جدید طراحی کنند.

وی با اشاره به اینکه بیمه زندگی کاریزما پنجمین صندوقی است که امسال پذیره نویسی می شود، ادامه داد: همواره در ایجاد زنجیره ارزش کاملی از تمامی نهادها تلاش کردیم. در گروه مالی کاریزما سرمایه گذاری قابل توجهی در زیرساخت تکنولوژی، توسعه کسب وکار، R&D و نوآوری انجام دادیم.

سرمایه گذاری همزمان برای سرمایه گذاران ریسک گریز و ریسک پذیر

 

در ادامه مدیرعامل سبدگردان کاریزما به تشریح جزئیات صندوق اهرمی کاریزما پرداخت و گفت: صندوق بین 50 الی 200 درصد می تواند اهرم داشته باشد. امکان سرمایه گذاری همزمان برای سرمایه گذاران ریسک گریز و ریسک پذیر وجود دارد.

طیبی

وی بیان کرد: امکان استفاده همزمان از هر دو سازوکار صدور و ابطال و قابل معامله در بورس جهت سرمایه گذاری و انتقال مالکیت واحدهای صندوق فراهم است.

عمر صندوق نامحدود و مدیریت فعالی دارد. حد نصاب صندوق همانند صندوق های عمومی است. همچنین سرمایه صندوق متغیر است اما پذیره نویسی صندوق ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

صندوق سرمایه گذاری اهرمی کاریزما: نخستین صندوق از نوع اهرمی در بازار سرمایه می‌باشد که به سرمایه گذار این امکان را می‌دهد به صورت غیرمستقیم و بدون دریافت اعتبار از کارگزار خود، علاوه بر برخورداری از مزایای صندوق های سرمایه گذاری اعم از مدیریت حرفه ای و نقدشوندگی، بصورت اهرمی در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری کند.

وی تشریح کرد: صندوق ۳ نوع واحد سرمایه گذاری ممتاز نوع اول و دوم و عادی دارد.

ارزش اسمی واحدهای سرمایه گذاری ممتاز نوع اول 10هزار ریال بوده و غیرقابل ابطال است ولی صرفا در بورس قابل انتقال به غیر می باشد. همچنین دارای حق حضور و حق رای در مجامع صندوق خواهد بود.

واحد سرمایه گذاری ممتاز نوع دوم از نوع سهام و غیرقابل ابطال و قابل معامله در بورس بوده ولی عدم حق حضور و حق رای در مجامع را شامل می شود. ارزش اسمی واحدهای سرمایه گذاری این نوع صندوق نیز 10هزار ریال می باشد.

واحدهای سرمایه گذاری عادی نیز ارزش اسمی 10هزار ریالی دارد، از نوع درآمد ثابت بوده، عدم حق حضور و رای در مجامع صندوق را شامل می شود. همچنین قابل ابطال ولی غیرقابل انتقال است.

 

نقاط قوت صندوق

 

طیبی نقاط قوت صندوق را تضمین غیرمستقیم حداقل بازده برای دارندگان واحدهای سرمایه گذاری عادی و جذب سرمایه گذاران ریسک پذیر و ریسک گزیر بطور همزمان اعلام کرد.

همچنین کسب بازده ای بالاتر برای دارندگان واحدهای سرمایه گذاری ممتاز در زمان رونق بازار و عدم نیاز به تسویه اعتباری از نقاط قوت این صندوق دانست.

در ادامه این مراسم محمود گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اقدام مجموعه کاریزما در راستای توسعه بازار سرمایه اظهار کرد: صندوق اهرمی در کنار آپشن های موجود در بازار سرمایه به افزایش کارایی بازار به ویژه کارایی تخصصی می انجامد.

 

نقش مهم صندوق های اهرمی در ورود منابع به بازار سرمایه

 

گودرزی

گودرزی با اشاره به ویژگی‌های اثربخش صندوق‌های اهرمی عنوان کرد: صندوق های اهرمی می توانند در کانالیزه کردن پول در بازار سرمایه گره‌گشا باشند، زیرا شرکت‌های کارگزاری با توجه به معیاری که برای تخصیص اعتبار به متقاضیان دارند قادر به اعتبار بخشی به همه متقاضیان نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۶ درصد از کل سهامداران حقیقی افرادی هستند که زیر ۵۰ میلیون تومان سرمایه دارند، تصریح کرد: در میان این افراد، سرمایه گذاران ریسک پذیری هستند که با توجه به سایز پرتفوی خود قادر به دریافت اعتبار نمی شوند.

رضا نوحی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه این نشست بیان کرد: بازارسرمایه همواره در حال توسعه است. با ایجاد ابزارهای مالی جدید، زمینه ها و زنجیره های ارزشی لازم برای یک بازارسرمایه توسعه یافته فراهم می شود.

وی با بیان اینکه شکل گیری ابزارها با توجه به رویکرد سازمان بورس مبنی بر توسعه ابزارهای سرمایه گذاری غیرمستقیم هم راستا است، تاکید کرد: بازار سرمایه باید بتواند روی پای خود بایستید و هر عامل که رشد بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد، باید به حداقل برسد.

نوحی با بیان اینکه صندوق‌ها سرمایه‌گذاری اهرمی نقطه مشترک و تلاقی دهنده سرمایه گذاران ریسک پذیر و ریسک گریز است، خاطر نشان کرد: برخی سرمایه گذاران بازار سرمایه ریسک گریز هستند و برای آنها تعیین کف بازدهی و تامین بازدهی مهم است.

در مقابل، سرمایه گذارانی قرار دارند که حاضرند در برابر ریسک بالاتر اما با یک ساختار نظام مند به سود بالاتر برسند. با ایجاد صندوق اهرمی، این دو دسته سرمایه گذار به یکدیگر می پیوندند.

سرپرست نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس ادامه داد: صندوق اهرمی نخستین صندوقی است که هم بخشی از واحدهای سرمایه گذاری آن معامله می شود و هم بخشی از واحدهای آن در فرایند صدور و ابطال انجام می شود.

وی ادامه داد: با سرمایه گذاری در این صندوق ها و با توجه به سهامی بودن بخشی از آن، سرمایه گذاران می توانند از تخصص کارشناسان در این زمینه استفاده کنند که این موضوع ماندگاری سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه را نیز افزایش می دهد.

در حاشیه این مراسم مدیرعامل گروه مالی کاریزما در پاسخ به سوال خبرنگار ریسک نیوز مبنی بر اینکه چه تعاملاتی با شرکت های بیمه در خصوص سرمایه گذاری بیمه های عمر و زندگی داشته اید و آیا این تعاملات نسبت به کنترل و پوشش ریسک بازار صنعت بیمه موثر خواهد بود و برنامه های آتی هلدینگ، پاسخ داد: ما برنامه ای برای انتقال ریسک شرکت های بیمه از طریق صندوق سرمایه گذاری کاریزما نداریم، منتهی از آنجا که مدیریت ریسک فرآیندی است که قرار است طی مراحل مختلف در صندوق كاريزما اتفاق بیفتد، معتقدم صندوق می تواند نقش موثری را برای شرکت های بیمه در طراحی بیمه نامه های عمر و زندگی ایفا کند.

ما در گروه مالی کاریزما طی دو سه سال گذشته علاوه بر اهدافی که در جهت توسعه ابزارهای تحت مدیریت داشتیم، نیم نگاهی هم به طراحی بیمه نامه های متفاوت و متناسب با ذائقه های سرمایه گذاران مختلف داشتیم.

در واقع یکی از ضعف هایی که در بیمه نامه های عمر و زندگی شاهد آن هستیم، عدم توسعه یافتگی مناسب بازار سرمایه بوده که نتوانسته ابزارهای متناسب و متفاوت با ذائقه های سرمایه گذاران مختلف را ارائه كند.

بنظرم با توسعه اي كه در بازارهاي سرمايه شاهد آن هستيم، طي سال هاي آينده تغييرات و تحولات قابل توجه اي در صنعت بيمه بخصوص حوزه بيمه هاي عمر و سرمايه گذاري، بيمه هاي مستمري و تامين اجتماعي اتفاق می افتد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×    =  49