نقدی بر محصول جان دانا به قلم محسن صالحی

چندتایی ازین پوشش ها که بعنوان ابداع بیمه دانا تبلیغ میشود مثل پرداخت دوبرابر سرمایه در صورت فوت بعلت حادثه و یا ازکارافتادگی و هزینه پزشکی در شرکت‌های بیمه در دهه پنجاه بویژه توسط بیمه بین‌المللی ایران و امریکا که اغاز بکار آن نقطه عطفی در ‌بازار بیمه زندگی کشور بوداز سال ۵۴ به بعد ارائه گردید که سپس بیمه توانا و اسیا به ادامه آن پرداختند.

محسن صالحی فعال و کارشناس بیمه یادداشتی را به ریسک نیوز ارسال کرد که در پی می آید:

 

کامنتی را در فیس بوک ذیل تبلیغ بیمه “جان دانا” از دوست بزرگوار و استاد بیمه های زندگی در ۵ ده گذشته، مهربان هادی دستباز خواندم که این نوشتار کوتاه را به ایشان و همه کسانی که علاقه مند و دلسوز صنعت بیمه کشورند وبرای بهبود آن تلاش می کنند پیشکش می کنم.

در یکی دوسال گذشته بنظر می رسد بیمه دانا در راستای افزایش سهم پرتفوی خود از بازار بیمه در رقابتی تنگاتنگ با سایر بیمه گران در رشته های درمان، اتش سوزی و مسئولیت سود ناشی از عملیات بیمه گری و حتی بخشی از حق بیمه فنی در رشته های مورد گفتگو را هزینه اجرای این سیاست راهبردی خود نموده است.

شاید فکر کردند با تبلیغ و معرفی طرح” جان دانا” با این شیوه و ندیدن تلاش‌های پیشینیان و شرایط و پوششهای محصولات بیمه ای زندگی در بازار، توان فروش خود را بالا برده و با کسب سهم مناسبی از بازار بیمه های زندگی که از پتانسیل بسیار بالایی هم در بازار برخوردار است بتوانند برابری و توازنی را در ورودی و خروجی های شرکت از نظر مالی برقرار کنند.

ناگفته نماند که شرکت‌های به اصطلاح بیمه خصوصی تازه تاسیس نیز ازهمین روش کهنه برای رونمایی از محصولاتشان استفاده کرده اند و همه پوششهایی که بعنوان ارائه محصول جدید ادعا می کنند در بازار بیمه کشور موجود است ‌تنها با اندکی تغییر ‌و با نام گذاری تازه روی محصول ان را روانه بازار می کنند،اگرچه پیروی از این الگو با توجه به پیشینه بیمه دانا و مدیریت کنونی آن  بسیار بعید بود.

چندتایی ازین پوشش ها که بعنوان ابداع بیمه دانا تبلیغ میشود مثل پرداخت دوبرابر سرمایه در صورت فوت بعلت حادثه و یا ازکارافتادگی و هزینه پزشکی در شرکت‌های بیمه در دهه پنجاه بویژه توسط بیمه بین‌المللی ایران و امریکا که اغاز بکار آن نقطه عطفی در ‌بازار بیمه زندگی کشور بوداز سال ۵۴ به بعد ارائه گردید که سپس بیمه توانا و اسیا به ادامه آن پرداختند.

کامل و جامع ترین طرح بیمه های زندگی با ورود بیمه کارافرین بعنوان نخستین بیمه خصوص بیمه کشور به بازار بیمه Universal Life Insurance بود که با دارا بودن ظرفیت همه این پوششها توسط مهربان فریدون خلیلی فرد معاونت مدیر عامل‌و مدیر بیمه های عمر ‌سرمایگذاری بیمه کارافرین که خود از دانش اموختگان و نمایندگان بیمه ایران و امریکا در دهه پنجاه و سپس از مدیران AIG بودند به بازار بیمه کشور عرضه شد که خود سرچشمه دگرگونی‌های بزرگی شد که تا به امروز ادامه دارد.

بدون شک نوار صوتی و ویدئویی سخنرانیهای ایشان و نگارنده در مراکز استان ها درباره معرفی محصول و چگونگی فروش آن بایستی در آرشیو شعب بیمه کارافرین موجود باشد .

تنها پوششی که در جان دانا ممکن است جدید بنظر برسد (Accelerating Life Insurance Benefit ACLI) سرمایه فوت است که در صورت تشخیص مرگ حتمی بیمه شده در شش ماه پیش رو بیمه گر موافقت می نماید پنجاه درصد سرمایه فوت را در زمان حیات پرداخت نماید.

اینجانب بعنوان مشاور بیمه کارافرین بیشتر از دوارده سال پیش پیشنهاد این پوشش را کتبا به بیمه کارافرین دادم ضمن اینکه تقریبا برخی از دوستان بیمه ای در هیئت مدیره موافق بودند ولی با استدلال بجا و درست مهربان فریدون خلیلی فرد بنیان گذار بیمه های عمر و سرمایه گذاری در کشور و مدیر بیمه های عمر ‌سرمایه گذاری بیمه کارافرین در ان زمان طرح مذکور مسکوت و به بایگانی سپرده شد.

نکته قابل توجه اینکه ریسک و دلایل ایشان برای عدم الحاق این پوشش به بیمه عمر و سرمایه گذاری تا امروز نه تنها کاهش نیافته بلکه تشدید و افزایش هم یافته است که مهربانانه امیدواریم بیمه دانا بتواند از ارزیابی ریسکی که درین مورد انجام داده است بدون اسیب جدی عبور کند چرا که پیامدهای شکست اینگونه حرکت ها ویا سرویس و اجرای غیر حرفه ای ان به پای همگان و صنعت بیمه نوشته خواهد شد.

همچنانکه سیاست گذاری و اماده سازی و اموزش خوب به شبکه فروش در بیمه کارافرین در رابطه با ارائه و عرضه بیمه عمر و سرمایه گذاری به مردم بستر مناسبی را در کشور فراهم نمود که امروز دهها هزار فروشنده و ده ها شرکت بیمه علیرغم اشکالات زیادی که به برخی از انان وارد است فعالانه درین بازار مشغول بکار میباشند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  ×  8  =