واقعیت پنهان در تبلیغات پر هیجان یک شرکت بیمه / بیمه رازی هم رده افغانستان و اردن است؟

ریسک نیوز شفاف سازی می کند؛

اینکه بیمه رازی بنابر اذعان خودش تنها بیمه گر حاضر در این رویداد است نقطه قوت محسوب می شود ؟ در حالیکه در ایران و منطقه مورد بررسی، شرکتهای بیمه ای فارغ از زیان انباشته با سهم بازار بالا و پرتفوی متنوع و وضعیت سهامدارای و مدیریتی پایدار هستند.

به گزارش ریسک نیوز، چندی پیش شرکت بیمه رازی در اخبار تبلیغاتی گسترده از قرار گرفتن در لیست سه بیمه گر برتر خاورمیانه خبر داد.

در این خبر عنوان شده بود که شرکت بیمه رازی- اولین شرکت بخش خصوصی صنعت بیمه ایران به عنوان تنها نماینده از ایران به عنوان نامزد دریافت جایزه بهترین بیمه‌گر آسیای مرکزی و خاور نزدیک (Levant + central asia)  جایزه بیمه MENA انتخاب شده است.

در ادامه این خبر سه مولفه ای که سبب شده بیمه رازی در این لیست قرار بگیرد امده بود که عبارتند از  سه موئلفه (افزایش درآمد در بازه زمانی سال‌های 99-98)، (افزایش سهم بازار) و (حاکمیت شرکتی با تاکید بر استراتژی‌های درونی شرکت و نوآوری با تاکید بر پیش‌رو در نوآوری)

در این خبر تاکید شده که بیمه رازی در این سه مولفه بالاترین امتیازها را از آن خود کرده و به عنوان تنها نماینده از ایران در بین سه نامزد نهایی جایزه بهترین بیمه‌گر آسیای مرکزی و خاور نزدیک قرار گرفته است.

چند سوال از بیمه رازی

اما شاید بد نباشد بر سوالاتی که در ذهن مخاطبان ریسک نیوز نقش بسته مروری کنیم؟

چرا در این خبر در خصوص پیشینه این رویداد سخنی به میان نیامده است؟

در سال 2021 شرکت کنندگان این رویداد چه کشورهائی بودند؟

چرا به رقبای بیمه رازی در این خبر اشاره ای نشده است؟

نتیجه نهائی این مسابقه هنوز اعلام نشده، تعجیل در اعلام این خبر آیا به برند بیمه رازی آسیب نمی زند؟

این رویداد در واقع یک مسابقه است و فقط بیمه گرانی که در آن شرکت می کنند مورد ارزیابی قرار می گیرند، آیا اگر بزرگترین و مشهور ترین شرکتهای منطقه غرب آسیا و یا حتی برخی شرکتهای بیمه ایرانی در این رویداد شرکت می کردند بیمه رازی قادر بود با این تبلیغات گسترده بدین رویداد بپردازد؟

اینکه بیمه رازی بنابر اذعان خودش تنها بیمه گر حاضر در این رویداد است نقطه قوت محسوب می شود ؟ در حالیکه در ایران و منطقه مورد بررسی، شرکتهای بیمه ای فارغ از زیان انباشته با سهم بازار بالا و پرتفوی متنوع و وضعیت سهامدارای و مدیریتی پایدار هستند.

در این خبر که توسط روابط عمومی بیمه رازی منتشر شده اذعان گردیده که بیمه رازی به عنوان تنها نماینده ایران در آسیای مرکزی و خاور نزدیک در این رویداد شرکت کرده اما سوال مهمتر دیگر که به ابهامات این خبر تبلیغی افزوده این است که آیا ایران به لحاظ جغرافیایی جزو کشورهای آسیای مرکزی و خاور نزدیک بشمار می آید؟

بر اساس یک جستجوی ساده کشورهای آسیای مرکزی سرزمین پهناوری در قارهٔ آسیا است که هیچ مرزی با آب‌های آزاد جهان ندارد. (محصور در خشکی) اگر چه مرزهای دقیقی برای این سرزمین تعریف نشده‌است، ولی به‌طور معمول آن را دربرگیرندهٔ کشورهای ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرقیزستان می‌دانند.

کشورهای خاور نزدیک هم شامل این منطقه دربرگیرنده سرزمین‌هایی است که امروزه کشورهای سوریه، اردن، لبنان، اسرائیل ،فلسطین، قبرس، بخش‌هایی از جنوب ترکیه و شرق مصر در آن جای دارند. گاهی بخش‌هایی از غرب عراق را نیز جزو سرزمین شام به‌شمار می‌آورند.

بر اساس تقسیم بندی های جغرافیایی و انچه مقامات ایران تایید کرده اند ایران جزء شرکتهای غرب آسیا قرار دارد.

حال شرکت برگزار کننده این رویداد باید پاسخ دهد که آیا ایران می تواند در میان کشورهای مد نظر این رویداد قرار بگیرد یا خیر ؟

از این رویداد سالانه بیشتر بدانید

در حالیکه بیمه رازی در خبر تبلیغی منتشرشده خود اشاره ای به پیشینه این رویداد در سالهای قبل و شرکتهای حاضر در آن نداشته است ریسک نیوز تلاش کرده تا بدین سوال مخاطبان که بحق نیز هست پاسخ دهد.

جایزه بیمه گران تحت عنوان  MENA (شرکت برگزار کننده) در شش سال اخیر توسط این شرکت در 21 گروه بندی مختلف از اکچوئران و حسابرسان گرفته تا بیمه گران، شرکت های رابط بیمه گران، توسعه دهندگان نرم افزارها و حتی شرکت های مشاور قانونی و حقوقی بیمه را شامل می شود.

در سال 2021 در منطقه خاور نزدیک و آسیای میانه در بین شرکت های بیمه ثبت نام شده برای دریافت این جایزه شرکت بیمه بین المللی اردن برنده جایزه این دور از جوایز بود.

در سال 2022 اما، شرکت بیمه رازی نیز در کنار 2 شرکت بیمه ای افغانستان و شرکت بیمه بین المللی اردن در لیست کاندیداهای این دوره قرار گرفته اند.

نکته مهم در این مسابقات آن است که تنها شرکت های ثبت نام شده با یکدیگر مورد مقایسه قرار می گیرند. در نتیجه در صورتی که شرکتی با وضعیت بهتر، در جایزه MENA ثبت نام نکند، در رقابت نیز شرکت نخواهد کرد.

از طرف دیگر سوال اینجاست که شرکت برگزار کننده این مسابقه تا چه اندازه مورد تایید بیمه گران بزرگ و  سازمانهای مهم نظارت بیمه ای دنیا قرار دارد؟

نکته جالب دیگر در مورد این رویداد آن است که هر شرکت می تواند برای کشور خود یک باکس در این رویداد ایجاد کند اما نگاهی به باکس های موجود  نشان می دهد، شرکتهای بزرگ منطقه کمتر در این رویداد باکس ایجاد کردند.

معیار انتخاب

انتخاب برندگان در جایزه Levant + Central Asia Insurer بر اساس برجستگی مدل کسب و کار شرکت، شبکه بازاریابی و مشتریان وسیع، کیفیت محصول و استراتژی بازاریابی تعیین می شود. معیارهای اصلی در این رقابت شامل موارد زیر است:

1- میزان رشد درآمد ثبت شده در سال گذشته

2- سهم شرکت از بازار داخلی کشور در سال گذشته

3- قدرت حاکمیت شرکتی

4- نظرسنجی مشتریان

 

نکته مهم دیگر در این رویداد شاخص سهم شرکت ار بازار داخلی کشور و همچنین میزان رشد درآمد ثبت شده در سال گذشته است که این سال مهم را در ذهن مخاطبان ایجاد می کند که بیمه رازی بر اساس چه دلاری میزان حق بیمه صادره خود را به شرکت مجری اعلام کرده است؟ دلار 4200 تومانی و یا نیمائی!

نکته چیست؟

اما نکته ای که در ذهن مخاطبان شکل گرفته این است که شرکتهایی که بیمه رازی به رقابت با انها می پردازد یعنی اردن و افغانستان آیا می تواند نقطه عطف و برگ برنده ای برای بیمه رازی باشد؟

تاکید این رویداد و تمرکز بیمه رازی بر سهم بازار چقدر می تواند به پایداری شرکت بینجامد؟

بیمه رازی از جمله شرکتهائی است که در گیر زیان انباشته است، تمرکز بر تبلیغاتی که گاها واقعیت ها را پنهان می کند،دردی را دوا خواهد کرد؟

 

بدون شک رقبای ایرانی بیمه رازی هم می توانستند در این رویداد و مسابقه شرکت کنند،شرکتهائی درگیر زیان انباشته نبوده اند و سودهای نسبتا قابل قبولی را برای سهامداران به همراه اوردند و… ضمنا در منطقه غرب آسیا نیز شرکتهای بیمه قدر و توانمندی در این زمینه ها حضور داشتند اما قطعا قرار گرفتن در کنار شرکتهای نه چندان قوی برای آنها نه تنها مزیت نسبی محسوب نمی شود که آسیبی به برند انها هم وارد می آورد.

به هر روی مخاطبان شرکتهای بیمه توقع دارند بیمه گران نه با قلب واقعیت ها که با شفافیت با آنها سخن بگویند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×    =  12