شرکت بیمه ای که می خواهد به پنج شرکت اول صنعت تبدیل شود!

خبر عجیب خبرگزاری فارس در خصوص بیمه رازی

رمز گشائی از جمله علی جباری مدیر عامل بیمه رازی مبنی بر اینکه در کمتر از سه سال آینده این شرکت به پنج شرکت اول صنعت بیمه تبدیل خواهد شد، با نگاه فنی چندان امکان پذیر نیست اما گذشته از ساختار جمله که مد نظر این گزارش نیست ، عملکرد و مستندات بیمه رازی گویای چه است؟آیا این عملکرد تحقق این اهداف را تسهیل می کند؟

به گزارش ریسک نیوز،  علی جباری، مدیر عامل بیمه رازی، در حاشیه جلسه با مدیران شرکت متبوعش به خبرگزاری فارس عنوان کرده که بیمه رازی را به جایگاه اول صنعت بیمه تبدیل می‌کنیم.

وی در اظهار نظری نادر عنوان کرد: در کمتر از سه سال آینده این شرکت را به پنج شرکت اول صنعت بیمه تبدیل خواهیم کرد.

وی همچنین تاکید داشت: اقدامات اساسی و زیربنایی همچون افزایش ۷۰۰ درصدی سرمایه شرکت، کسب مجوز اتکایی، کسب توانگری مالی سه برابری، اخذ توانگری سطح یک و راه‌اندازی مرکز ارتباط ۲۴ ساعته در شرکت بیمه رازی صورت گرفته و در کمتر از سه سال آینده این شرکت را به پنج شرکت اول صنعت بیمه تبدیل خواهیم کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که این اظهارات وی از سوی خبرگزاری فارس منتشر شده و این خبرگزاری نیز آن را عینا منتشر کرده و در پرتال بیمه رازی نیز قابل مشاهده است.

اما در اینجا چند نکته در خصوص گفته های علی جباری مدیر عامل شرکت بیمه رازی وجود دارد که دارای ابهاماتی است و ذهن مخاطب را در فهم آن یاری نمی کند.

وی عنوان داشته است: در کمتر از سه سال آینده این شرکت را به پنج شرکت اول صنعت بیمه تبدیل خواهیم کرد.

سوال اینجاست که این جمله دقیقا چه معنی می دهد؟

چگونه قرار است بیمه رازی به تنهائی به پنج شرکت صنعت بیمه تبدیل شود؟

آیا این جمله بدان معناست که بیمه رازی  همزمان جای پنج شرکت اول صنعت بیمه را می گیرد؟!

طبق آمار شش ماهه اول 1400 به لحاظ سهم بازار پنج شرکت اول عبارتند از بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا و دی . حال اگر این روند به صورت میانگین تداوم یابد آیا قرار است بیمه رازی طبق گفته جباری جای این پنج شرکت را بگیرد؟! یا مفهوم دیگری در بر داشته است؟

از مفهوم گفتاری این جمله که بگذریم که چندان هم مورد نظر این گزارش نبوده چرا که احتمالا منظور از جمله فوق  “یکی از پنج شرکت اول صنعت بیمه” می باشد اما سوال اینجاست که عملکرد و مستندات گویای چه چیزی است ایا تحقق این هدف گذاری در سه سال برای بیمه رازی امکان پذیر است؟

برنامه راهبردی بیمه رازی که به قول مدیر عامل متبوعش چرخش استراتژیک به همراه دارد بر اساس چه شاخص هائی تدوین شده که قرار است این شرکت با اتکاء به آن در کمتر از سه سال آینده به پنج شرکت اول صنعت بیمه تبدیل شود؟

وی در اظهار دیگری که روابط عمومی تنظیم کرده ایراد داشته که بیمه رازی را به جایگاه اول صنعت بیمه تبدیل می‌کنیم. این جمله در کنار جمله بعدی که از زبان وی ایراد شده یعنی “این شرکت را به پنج شرکت اول صنعت بیمه تبدیل خواهیم کرد” چه معنی می دهد؟

یعنی قرار است بیمه رازی طی مدت سه سال جایگاه شرکتهای اول بازار یعنی ایران، آسیا، البرز، دانا و دی را بگیرد ؟ ضمن اینکه این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که پس از این پنج شرکت، بیمه پارسیان ، کوثر و پاسارگاد قرار دارند که طی این سالها توانسته اند سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

گذشته از مفهوم ذاتی این جمله  که دارای ابهام است به لحاظ فنی نیز این هدف گذاری جالب به نظر می رسد.

جدول زیر میزان سهم بازار شرکتهای بیمه در شش ماهه اول سال 1400 را نشان می دهد:

همانطور که مشخص است، بیمه رازی در زمره سه درصدی ها قرار دارد.

از سوی دیگر بیمه رازی دارای زیان انباشته ای است که از سالها قبل دست به گریبان آن بوده و هنوز مرتفع نشده است. در این راستا  تبدیل شدن به پنج شرکت اول بیمه برای بنگاهی که زیان انباشته دارد چقدر فنی به نظر می رسد؟ اساسا افزایش سرمایه به تنهائی نمی تواند به شرکتهای دارای زیان کمک کند بلکه اصلاح ترکیب پرتفوی ، جلوگیری از ورود پرتفوی های سمی و توازن سبد بیمه ای باید جایگزین افزایش سهم بازار شود تا برنامه ترمیم مالی مسیر درستی را طی کند.

نمودار زیر شرکتهای بیمه دارای زیان انباشته در شش ماهه اول 1400 را نشان می دهد:

اگر هم منظور علی جباری در تبدیل شدن به شرکت اول بازار بیمه در سایر شاخص ها مانند مانده دارائی ، بازده دارائی و … است،نیز باید گفت همچنان این ابهام پابرجاست.

 

عملکرد مقایسه ای1

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

84  −    =  75