شش پیشنهاد ایران در یازدهمین اجلاس فیر در سی و دو سال پیش /هادی دستباز

یکی از شش پیشنهاد ایران در یازدهمین اجلاس اتحادیه بیمه گران اتکائی آسیائی و آفریقائی F.A.R تنظیم و تدوین شرایط یکنواخت قراردادهای اتکائی به منظور حفظ علائق و منافع شرکتهای بیمه واگذارنده در تمامی رشته های بیمه ای از قبیل بیمه باربری بوده است. همچنین تأسیس صندوقهای چند ملیتی و شرکتهای بیمه اتکائی نیز از دیگر موارد بوده است؛ اما اینکه طی این سالها چقدر این روابط قوام پیدا کرده و پیشنهادات ایران اجرائی شده خود حدیث دیگری است.

به گزارش ریسک نیوز مقاله زیر متن سخنرانی آقای هادی دستباز کارشناس صنعت بیمه است و زمانی که مدیر روابط بین الملل بیمه مرکزی ایران بوده ایراد داشته است.

این متن در یازدهمین اجلاس اتحادیه بیمه ‏گران و بیمه‏ گران اتکائی آسیائی و آفریقائی‏ F.A.R در سپتامبر سال۱۹۸۹ میلادی در شهر پیونگ یانگ کره شمالی به زبان انگلیسی ایراد گردیده است.

نظر به اینکه موضوع مقاله در بر گیرنده مسائل روز صنعت بیمه کشور می‏ باشد ریسک نیوز با هماهنگی ایشان اقدام به انتشار ان در دو بخش کرده است.

نکته قابل توجه در این سخنرانی که در آن زمان بسیار مورد توجه واقع شد و در زمره بهترین سخنرانی های این اجلاس قرار گرفت این است که مسایل مهمی چون حرفه ای گری در صنعت بیمه از زوایای مختلف مورد توجه قرارگرفته و در سیزده شاخص تقسیم بندی شده است.

مساله قابل تامل دیگر این است که مطالعه این متن نشان می دهد که پیش کسوتان صنعت بیمه ایران تا چه میزان بر حرفه ای گری تاکید داشتند و چقدر در اجلاس و گردهمایی های جهانی صاحب مقام بودند.

از سوی دیگر تسلط این کارشناسان پیش کسوت به زبان انگلیسی که امروزه متاسفانه حلقه مفقوده مدیران فعلی بیمه ای است نیز خودنمائی می کند.

همچنین نکته شاخص دیگر در این سخنرانی تاکید بر لزوم نواوری و استفاده از تکنولوژی است که سی و دو سال پیش برآن تاکید شده است و امروز هم همچنان بر نواوری و تکنولوژی در صنعت بیمه تاکید می گردد که نشان دهنده ان است که صنعت بیمه ایران به واسطه حضور کارشناسان فنی و متخصص در سه دهه گذشته تاکید بر علون و فنون نواورانه را در دستور کار داشته انچه که این روز ها تحت عنوان تحول دیجیتال مطرح می شود اما صنعت بیمه ایران در این روزها اندر خم یک کوچه هم نیست.

این سخنرانی سی و دو سال پیش به زبان انگلیسی ایراد شده و متن زیر ترجمه آن است . بخش اول و  بخش دوم  منتشر شد یخش سوم از پی می آید:

شرایط حرفه‏ای بودن تا چه‏ اندازه در کشورهای در حال توسعه قابل انطباق است؟

در پاسخ به این سؤال، باید اشاره کنم که صنعت بیمه دارای اثرات چند بعدی گونه‏ گون بر توسعه و گسترش زندگی اجتماعی و اقتصادی اغلب کشورهای در حال توسعه و جهان سوم می‏باشد.

استانداردها و خصوصیات فنی صنعت بیمه در کشورهای در حال توسعه از سال 1975 به بعد تغییرات بسیار زیادی کرده و پیشرفت‏های قابل توجهی بدست آمده است. پیشگامان و متخصصان صنعت در این زمینه با کوششهای خستگی ناپذیر و فداکاریهای در یاد ماندنی باعث رشد و توسعه صنعت بیمه شده‏ اند و با حفظ نقش مهم خود،  سطح دانش حرفه‏ ای را در این کشورها ارتقاء داده ‏اند.

نگاهی گذرا به حرفه بیمه‏ گری در کشورهای در حال توسعه بیانگر این واقعیت است که گروهی از متخصصان با استعدادهای فوق العاده خوب و عالی در پستهای کلیدی شرکتهای بیمه منطقه در حال فعالیت و تکاپویند و با تربیت کارشناسان ورزیده و متخصص باعث ارتقاء سطح دانش حرفه‏ ای در این کشورها می‏شوند.این متخصصان حرفه‏ ای که کمتر از همتایان اروپائی و آمریکائی خود در کشورهای توسعه یافته نیستند در یک جو فشار و ناملایمات به کار و فعالیت اشتغال دارند که این امر باعث کاستن از کارآئی و کارآمدی آنها شده و  در نتیجه نمی‏توانند به طور شایسته به کار شرکت بپردازند.

چنانچه بخواهیم تعدادی از این عوامل فشار را برشماریم باید از فقدان نیرو و پرسنل کارآمد و متخصص، عدم کیفیت سیستم‏های اطلاعاتی، عدم امکان تجهیز ادارات برای ارائه سرویس و خدمات بهتر و همچنین فشارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی باید نام برد که همگی این عوامل به عنوان عوامل بازدارنده باعث جلوگیری از رشد و توسعه و تربیت نیروی متخصص و کارآمد شده است.

بسیاری از متخصصان بیمه جهان سوم که در شرایط دیگری در اروپا و آمریکا به کار فعالیت مشغولند و به این مسائل آگاهی دارند، از تخصص، پتانسیل و کارآئی این همتایان باقی مانده در این کشورها در شگفت مانده‏اند.

این چنین بازده قابل توجه و اعجاب انگیز به طور اخص ناشی از خصوصیات و دانش فنی این متخصصان حرفه ‏ای است که در حالی که با تمامی‏این فشارها و ناراحتی‏ها موجه هستند، از کاربرد نیروی تخصصی خود امتناع نمی‏ ورزند تا این که از این طریق خدمات مورد نیاز صنعت بیمه کشورهای خود را ارائه دهند.

انتظار امید می‏ رود که با گذشت زمان و توسعه و گسترش امور اقتصادی و اجتماعی این کشورها، این فشارها کاهش یابد تا متخصصان حرفه‏ای بتوانند قسمت اعظم وقت و کوشش خود را صرف حل و فصل مسائل و مشکلات رایج در صنعت بیمه این کشورها که هر روزه از روز پیش پیچیده‏ تر می‏گردد بنمایند.

یک نکته مبهم و تاریک در صنعت بیمه کشورهای در حال توسعه این واقعیت است که غالبا متخصصان فنی و حرفه‏ ای در مشاغل مدیریتی سطح بالا به کار و فعالیت مشغولند و حال آنکه نیروی کاری در این بازارها در همان حالت اولیه خود باقی مانده ‏اند و هیچگونه پیشرفتی در نحوه ارائه سرویس وخدمات خود به بیمه‏ گذاران و یا افزایش دانش فنی آنها مشهود نمی‏ باشد.

در این پرسنل و نیروی کار،  فقدان حس مسئولیت، مهارتهای فنی، کارآئی به همراه برداشت غلط از کاربرد بیمه و عدم اطاعت از قوانین و مقررات موضوعه فنی و اداری به نحو بارزی دیده می‏شود.لذا به منظور حداکثر بهره ‏وری از نیروی کار و افزایش سطح کارآئی و دانش فنی، متخصصان حرفه ‏ای صنعت بیمه در کشورهای در حال توسعه به این عامل عقب ماندگی بذل توجه نشان داده و مسئولیت آموزش این کارکنان را بر عهده گرفته‏ اند.البته با ذکر مطالب بالا نمی‏خواهم که ارزش این نیروی کار را نادیده گرفته و یا در برابر خدماتشان علامت سؤالی قرار دهم.زیرا همیشه در میان این گروه تعدادی جوانان دلسوز، ماهر و متخصص یافت می‏شوند که آینده صنعت بیمه هر کشور به حساب می‏آیند افسوس که تعدادشان اندک است.

امروزه کشورهای در حال توسعه در رؤیای یک سیستم مدیریت ایده‏ آل بسر می‏برند و علیرغم این که این شرکتهای موجود در این مناطق سود خوب و مناسبی را تولید می‏ نمایند، اما بازار آنها فاصله بسیار زیادی با یک بازار پخته و منسجم ،  مدیریت یک دست و یکپارچه همانند آن چیزی که در کشورهای مترقی مشهود است فاصله زیادی دارد.

وظیفه ‏ای که بر شانه ‏های این متخصصین سنگینی می‏ کند، همانا وظیفه تعلیم و تربیت و افزایش سطح دانش تحقیقاتی این نیروی کاری است زیرا این کارشناسان حرفه‏ا ی باید تمام نیرو و توان خود را به کار گیرند تا تنگناها و کمبودهای موجود را برطرف نمایند.اگر این وظیفه مهم و حیاتی فراموش شود، زمانی متوجه شده و به خود خواهیم آمد که صنعت بیمه کشورهای پیشرفته آن چنان شکل و زبانی به خود گرفته است که درک و فهم آن برای کشورهای در حال توسعه مقدور نیست، و اگر این امر عملی شود، ضایعه ‏ای جبران ناپذیر برای صنعت بیمه خواهد بود.نگاهی گذرا به بازارهای بیمه در کشورهای در حال توسعه نشان دهنده این واقعیت است که این بازارها دارای پتانسیل‏های زیادی برای توسعه و گسترش هستند.

هر کس به حرفه خود مدیون است و لذا باید دین خود را روزی ادا نماید و این ممکن نیست مگر از راه بکار گرفتن تمامی منابع، تسهیلات و امکانات موجود بالقوه صنعت برای ارائه یک سرویس بهتر و مناسبتر و افزایش سطح دانش تا آن حدی که به پایه دانش و تخصص کارشناسان حرفه‏ای برسد.قبل از خاتمه بحث، مایلم که پیشنهاداتی برای افزایش و توسعه سطح دانش، مهارتهای فنی و تخصص بیمه‏ گران حرفه ‏ای در منطقه و در حضور کارشناسان طراز اول منطقه که در این مجمع حضور دارند ارایه کنم .اهم این پیشنهادها عبارتند از:

(1) -افزایش سطح همکاریهای منطقه ‏ای در زمینه آموزش نیروی انسانی، مدیریت ریسک و تدوین قوانین‏ و مقررات نظارتی همگون و یکسان در کلیه کشورها و محدود کردن حیطه فعالیت بیمه‏ گران اتکائی خارجی و آسان کردن قوانین کنترل ارز به منظور اجرای بیمه اتکائی بین کشورهای آفریقائی آسیائی.

(2) -انجام امور اتکائی متقابل بین کشورهای آفریقائی آسیائی و حتی تأسیس صندوقهای چند ملیتی و یا شرکتهای اتکائی.

(3) – تشویق و ترغیب گرد هم آئی مسئولان صدور رشته‏ های مختلف بیمه ‏ای برای تبادل اطلاعات و بررسی مشکلات مشترک فیما بین.

(4) – تنظیم و تدوین شرایط یکنواخت قراردادهای اتکائی به منظور حفظ علائق و منافع شرکتهای بیمه واگذارنده در تمامی رشته ‏های بیمه ‏ای از قبیل بیمه باربری که فعلا شرایط انستیتوی بیمه ‏گران لندن مورد استفاده قرار می‏گیرد و یا تهیه و تنظیم جداول آماری یکسان و یا ترازنامه و حساب سود و زیان هماهنگ در آفریقا و آسیا.

(5) – استفاده از خدمات کاربردی کامپیوتر برای تبادل اطلاعات و ارائه سرویسهای بهتر و مناسبتر در مناطقی که مواجه با کمبود نیروی کار و کارگر میباشند.

(6) – تأسیس انستیتوی بیمه ‏ای کشورهای آفریقائی آسیائی برای ارائه آموزشهای حرفه‏ ای و تخصصی و تأمین نیاز نیروی انسانی مورد درخواست کشورهای آفریقائی آسیائی.

سخنان خود را در اینجا خاتمه داده و مایلم از همگی شما که به سخنان من گوش فرا دادید تشکر کنم و از آن جائی که هدف از برگزاری سمینار تبادل اطلاعات و کسب دانش و گلچین نظریات مختلف متخصصان حرفه ‏ای می ‏باشد تا با استفاده از این اطلاعات بتوانیم صنعت بیمه را به نحو دلخواه و مطلوب راهنمائی کنیم، مایلم مراتب سپاس و تشکر خود را تقدیم کلیه سخنرانانی نمایم که با راهنمائیهای خود و انتقال تجارب گرانبهایشان ما را در راه رسیدن به این اهداف یاری می دهند .

متشکرم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  1  =  5