هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۰/۲۶

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی

سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر و نسبت به براش‌های سیل‌آسا و به تبع آن آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در ۱۹ استان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش دما، در نواحی مستعد ریزش تگرگ و در نواحی با اقلیم سرد و مرتفع بارش برف و کولاک برف.

منطقه اثر:

یکشنبه 1400/10/26 : نیمه جنوبی فارس، بوشهر، غرب و جنوب غرب سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، نیمه جنوبی خراسان رضوی، اردبیل، گیلان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی.

دوشنبه 1400/10/27 : گیلان، غرب مازندران، آذربایجان غربی، اردبیل، لرستان، کردستان، کرمانشاه، زنجان، ایلام، شمال خوزستان، هرمزگان، جنوب کرمان.

سه‌شنبه 1400/10/28 : هرمزگان، کرمان، فارس، بوشهر، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی، جنوب شرق لرستان، نیمه شرقی خوزستان، چهارمحال و بختیاری.

اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سیلابی شدن رودخانه‌ها، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، مسدود شدن جاده‌های موراصلاتی و برف گیر، احتمال افت فشار گاز، تاخیر و یا احتمال لغو پرواز.

توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، جمع آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی و آمادگی برای برف روبی.

 توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت، در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف و رخداد مه

منطقه اثر:

یکشنبه 1400/10/26 : مازندران، لرستان، ایلام، تهران، البرز، قزوین، زنجان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی، آذربایجان شرقی.

دوشنبه 1400/10/27 : آذربایجان شرقی، فارس، بوشهر، خراسان جنوبی، تهران، البرز، قزوین، جنوب خراسان رضوی، مرکزی.

سه‌شنبه 1400/10/28 : خراسان رضوی، البرز، تهران، قزوین، مرکزی، غرب اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها، پدیده مه، کاهش دید بویژه در جاده های کوهستانی و مرتفع و احتمال تاخیر در پرواز

توصیه: احتیاط در تردد از حاشیه رودخانه ها و مسیلها، احتیاط در صعود به ارتفاعات، احتیاط در جابجایی عشایر کوچ‌رو، آمادگی برای برف روبی در مناطق سرد‌سیر

توصیف سامانه اول: حاکمیت جریانات سرد شمالی

زمان شروع: اوایل وقت یکشنبه 1400/10/26

زمان پایان: اواخر وقت پنج‌شنبه 1400/10/30

نوع مخاطره: کاهش 6 تا 8 درجه دما

منطقه اثر:

یکشنبه 1400/10/26 : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، اردبیل، گیلان، مازندران، قزوین، گلستان.

دوشنبه 1400/10/27 : خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال فارس، غرب اصفهان.

سه‌شنبه 1400/10/28 : کرمانشاه، ایلام.

چهارشنبه 1400/10/29 : لرستان، همدان، مرکزی، قزوین، قم، البرز، تهران، قزوین، سمنان، بوشهر، خوزستان، شمال فارس، اصفهان، خراسان رضوی، کرمان.

پنج‌شنبه 1400/10/30 : یزد، کرمان، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ماشین آلات‌کشاورزی

توصیه: انجام آبیاری در خاک های شور بعد از وقوع برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما و برف، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون) ، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، انتقال ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از مزراع به مکان های مسقف، تکاندن شاخه های درختان پوشیده از برف جهت جلوگیری از شکستن شاخه ها

توصیف سامانه دوم: تشدید فعالیت سامانه بارشی سرد

زمان شروع: اوایل وقت یکشنبه 1400/10/26

زمان پایان: اواخر وقت پنج‌شنبه 1400/10/30

نوع مخاطره: بارش برف

منطقه اثر:

یکشنبه 1400/10/26 : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، ارتفاعات و دامنه در استانهای گیلان، قزوین و البرز.

دوشنبه 1400/10/27 : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، همدان، زنجان، قزوین، اردبیل، گیلان، شمال استانهای قزوین، البرز، تهران.

سه‌شنبه 1400/10/28 : کردستان، لرستان، همدان، مرکزی قزوین، البرز، شمال تهران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال فارس.

چهارشنبه 1400/10/29 : آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، شمال تهران، شمال البرز، ایلام، لرستان.

پنج‌شنبه 1400/10/30 : مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال سمنان.

اثر مخاطره: خسارت به ماشین آلات‌کشاورزی و احتمال شکستن شاخه درختان.

توصیه: انجام آبیاری در خاک های شور بعد از وقوع برف به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‏سازی درختان به سرما، تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری ها و دامداری ها با توجه به کاهش محسوس دما و برف، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، ایجاد پوشش بر روی نهال های جوان و درختان آسیب پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، خودداری از انجام هرس درختان، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، انتقال ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی از مزراع به مکان های مسقف، تکاندن شاخه های درختان پوشیده از برف جهت جلوگیری از شکستن شاخه ها.

منبع: تسنیم

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

71  +    =  76