اقدام عاجل در تصویب آیین نامه نحوه فروش الکترونیکی بیمه نامه

یک سوال مهم و یک پیشنهاد مهم تر؛

حال سوالی که باید شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی پاسخ دهند این است که در فروش الکترونیکی بیمه نامه به چه نحوی از متقاضی خدمات بیمه ای امضاء دریافت می شود؟/پیشنهاد می شود، بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه سریعا نسبت به تصویب آیین نامه نحوه فروش الکترونیکی بیمه نامه اقدام لازم را انجام دهند.

به گزارش ریسک نیوز ، چند سالی است که شرکت های بیمه بصورت دست و پا شکسته از طریق فضای مجازی فروش بیمه نامه را دنبال می کنند و با ورود استارت آپ ها به صنعت بیمه فروش الکترونیکی بیمه نامه ها از جمله بیمه نامه شخص ثالث رشد چشمگیری داشته است.

بیمه مرکزی حسب وظیفه و جهت ساماندهی به شبکه فروش اقدام به صدور مجوز به استارت آپ ها با عنوان کارگزاران رسمی برخط با داشتن شرایط آیین نامه ۹۲ نموده است.

از طرفی شرکت های بیمه مدتی است برای اینکه خود را همسو با ارائه خدمات الکترونیکی نمایند و از قافله استارت آپ جا نمانند اقدام به راه اندازی اپلیکیشن های موبایل و همچنین بروزرسانی سایت های فروش الکترونیکی خود نموده اند.

شورای عالی بیمه در سال ۱۳۹۱ آیین نامه ۷۱ را با عنوان آیین نامه حمایت از حقوق بیمه گذاران، بیمه شدگان و صاحبان حقوق آنها تصویب نمود و در بند ۸ ماده ۱ آیین نامه مذکور فرم پیشنهاد بیمه را بدین صورت تعریف نموده است:

فرم پیشنهاد بیمه :مجموعه پرسش‌هایی است که بیمه گر به منظور شناسایی نیازهای بیمه ای، کسب اطلاعات در مورد موضوع بیمه ، ارزیابی خطر و تعیین نرخ حق‌بیمه از متقاضی خدمات بیمه یا نماینده وی می پرسد و پس از پاسخ متقاضی و تکمیل فرم و امضاء آن توسط بیمه‌گذار یا نماینده وی، جزء لاینفک بیمه نامه محسوب می شود.

همچنین در ماده ۱۰ آیین نامه ۷۱ بیان داشته است:
ماده ۱۰-عرضه کننده بیمه مکلف است قبل از صدور بیمه نامه، فرم پیشنهاد بیمه را که توسط متقاضی خدمات بیمه تکمیل و امضاء شده دریافت و یک نسخه را درسوابق خود نگهداری نماید.

حال سوالی که باید شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی پاسخ دهند این است که در فروش الکترونیکی بیمه نامه به چه نحوی از متقاضی خدمات بیمه ای امضاء دریافت می شود؟
آیا صرف اینکه شخص فرمی را از طریق الکترونیکی تکمیل می کند در حکم تکمیل و امضا فرم پیشنهاد بیمه نامه است؟
اگر بیمه گذاری بعد از صدور ادعا کند که من فلان پوشش را هم انتخاب کردم بعد شرکت بیمه بگوید نه شما پوششی را انتخاب نکرده اید تکلیف چیست؟

پیشنهاد می شود؛ بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه سریعا نسبت به تصویب آیین نامه نحوه فروش الکترونیکی بیمه نامه اقدام لازم را انجام دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

87  −  83  =