کاهش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۰/۱۰/۲۹

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران امروز در آخرین روز کاری هفته با افزایش 3539 واحد همراه شد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، بورس اوراق بهادار تهران گرچه این روزها تحت تأثیر چشم‌انداز ضعیف نرخ ارز قرار دارد، رو به کاهش نهاد، اما امروز در نهایت با افزایش 3539 واحد به رقم یک میلیون و 279 هزار و 505 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با کاهش 1385 واحد به رقم 353 هزار و 643 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 5 میلیون و 126 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز افزون بر 4.5 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 302 فقره معامله و به ارزش 2 هزار و 931 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 0.28 درصد رشد کردند و این دو شاخص با معیار هم‌وزن 0.41 درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور 0.2 درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 0.36 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 0.18 درصد رشد کرد.


نقشه معاملات بورس تهران چهارشنبه 29 دی

امروز نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، معدنی گل‌گهر، معدنی چادرملو، پالایش نفت تهران و پتروشیمی نوری بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند و نماد ملی مس بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را از خود به جای گذاشت.

در فرابورس ایران هم شاخص کل با کاهش 12 واحد به رقم 17 هزار و 642 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به 971 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس هم به 314 هزار میلیارد تومان بالغ شد. معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 141 هزار فقره معامله و به ارزش 3 هزار و 222 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای پالایش نفت لاوان، صنعتی مینو و پتروشیمی قائدبصیر بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و نمادهای فولاد ارفع، سنگ‌آهن گهرزمین، پتروشیمی زاگرس و بیمه پاسارگاد بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

در حالی که اکثر کارشناسان می‌گویند بازار بورس از نظر شاخص‌های بنیادی ارزنده شده و سهام بنیادی بازار به کف قیمت رسیده‌اند، اما در عین حال چون چشم‌انداز مثبتی برای بازار نیست و سرمایه‌گذاران حقیقی از آن خارج می‌شوند، شاخص کل روند رو به رشد به خود نگرفته است، اما در عین حال کسانی که در بازار با ترسیم چشم‌انداز بلندمدت و انتخاب سهام بنیادی از محل پس‌انداز سرمایه‌گذاری کنند پاداش‌های خوبی از نظر سود سهام حق‌تقدم‌ و سهام جایزه دریافت خواهند کرد.

دولت به بازار سرمایه باید به عنوان یکی از منابع مهم تأمین مالی نگاه کند و از کلیت بازار حمایت شود، زیرا اگر پول‌های خرد مردم از این بازار خارج شوند و وارد بازار مسکن یا دلار شوند، باعث بر هم خوردن تعادل در اقتصاد می‌شوند.

به هر حال بازار سرمایه یک بازار شفاف و رقابتی است و باید مردم در این بازار حضور پیدا کنند اما کارشناسان می‌گویند، سرمایه‌گذاری مردم بهتر است از طریق صندوق‌ها به ویژه صندوق‌های با درآمد ثابت انجام شود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

1  +  9  =