دست خالی صنعت بیمه در سفر مسکو

در حالیکه چالش های صنعت بیمه کمتر از شبکه بانکی نیست و حبس ریسک در داخل کشور هشداری به دولتمردان است و اتفاقا ظرفیتهای همکاری متقابل بیمه ای بین ایران و روسیه فراهم است؛ اما توافقات بیمه ای جایی در سفر خاندوزی به مسکو نداشته است.

به گزارش ریسک نیوز، در سفر ابراهیم رئیسی به مسکو ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از جمله مدیرانی بوده که وی را همراهی کرده است .

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در کانال تلگرامی و سایر شبکه های اجتماعی به دستاوردهای سرمایه گذاری و بانکی این سفر اشاره کرد و گفت: به سبب توسعه‌ی تجارت و روان‌تر شدن صادرات و واردات، اتفاقات خوبی انشالله در راه خواهد بود.

وی اذعان داشت: کمتر از ۵ درصد کل تجارت روسیه با ایران انجام می‌شده که به این معناست که سرمایه گذاری‌های بیشتر، بخش‌های بیشتری از بازار روسیه و اشتغالزایی بیشتر را در اختیار ما قرار می‌دهد.
خاندوزی به گفتگوها با وزیر اقتصاد روسیه اشاره کرده و گفت: ، تمامی پیشنهادات و نکات پذیرفته شده و به اطلاع ریاست جمهوری روسیه رسید.

وزیر اقتصاد در گزارش خود از سفر به روسیه افزود: در رابطه با شناسایی و رفع موانع و مشکلات بانکی نیز، فرصت خوبی برای صحبت با بانک روسیِ همکار بانک ملی ایران داشتم، تا تجار، مردم و دانشجویان ایرانی حاضر در روسیه بتوانند کارهایشان را با کمترین مشکلات و موانع انجام دهند.

به گفته وی در زمینه‌ی کریدور شمال به جنوب هم، توافق خوبی بین دو طرف صورت گرفت تا با تکمیل قطعه‌ی رشت آستارا و اتصال کامل از جنوب تا شمال و روسیه و در مرحله‌ی بعد تا شمال‌شرق اروپا تکمیل شود.

جای خالی توافقات بیمه ای

گزارش خاندوزی از سفرش به مسکو در حالی است که جای خالی توافقات بیمه ای در آن دیده می شود.

در حالی وی به توافقات بانکی جهت تسهیل فعالیت تجار و …. اشاره کرده که در حال حاضر یکی از چالش های صنعت بیمه ایران که می تواند در آینده حتی به بحران ملی منجر شود، عدم انتقال ریسک به خارج و حبس ریسک در داخل است.

در حالیکه چالش های صنعت بیمه کمتر از شبکه بانکی نیست و اتفاقا ظرفیتهای همکاری متقابل بیمه ای بین ایران و روسیه فراهم است اما توافقات بیمه ای جایی در سفر خاندوزی به مسکو نداشته است.

ایران در بانک روسی دارای سهام است اما هیچ شرکت بیمه ایرانی در روسیه فعالیت ندارد، این در حالی است که در شرایط فعلی که امکان ایجاد ارتباطات با فضای بین الملل برای صنعت بیمه ایران فراهم نیست،آیا تعامل با کشور روسیه که در دولت سیزدهم و سفیر اخیر دولتمردان وارد فاز تازه ای شده است، نمی تواند در دستور کار قرار بگیرد؟

به گفته سلیمانی رئیس کل وقت بیمه مرکزی  بیش از 500 میلیارد دلار ریسک توسط صنعت بیمه پوشش داده شده است.

اما نباید از نظر دور داشت که  قسمت اعظم این ریسک به دلیل تحریم ها در داخل کشور حبس شده است و این هشداری است که متخصصان اتکائی بارها اعلام داشته اند که اگر خسارت سنگینی وارد شود صنعت بیمه ایران با این حجم اندک سرمایه قادر به پوشش نخواهد بود.

صندوق ویژه تحریم نیز با توجه به شرایط تورمی نمی تواند پاسخگوی چالش های پیش رو و ریسک هائی باشد که احتمال وقوع آن می رود.

خطر ریسک های بزرگ و چالش آفرین تا جائی نزدیک است که به دلیل تحریم ها بسیاری از تجهیزات پالایشگاهی ، پتروشیمی و کارخانجات که نیازمند تعمیر و بازرسانی هستند بدون تعمیر باقی مانده اند چرا که هزینه اورهال این صنایع بسیار بالاست و همین امر خطر وقوع اتفاقات پرریسک را افزایش داده است.

حال چرا معاهدات و توافقات بیمه ای جائی در این سفر نداشته است؟شاید فقدان رئیس کل بیمه مرکزی یکی از عللی باشد که سفر مسکو را برای بیمه گران بی حاصل کرده است.

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

60  +    =  62