صندوق تثبیت بازار سرمایه عهده‌دار بازار سرمایه در روزهای بحرانی

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با بیان اینکه صندوق تثبیت هرچند بازارگردان نیست، اما مدیریت ریسک بازار در روزهای بحرانی را برعهده دارد، گفت: هدایت منابع این صندوق در بازار باید اثربخش باشد و در زمان بحران سهم را به نقطه تعادل نزدیک کند.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، «مهدی صبایی» با بیان اینکه تصمیم جدید هیات مدیره فرابورس درخصوص نحوه اجرای تبصره ۳ ماده ۱۵ دستورالعمل فعالیت بازارگردانی باعث افزایش نقدشوندگی در بازار می‌شود، افزود: وظیفه صندوق تثبیت، ورود به بازار در مواقع بحرانی است که با هدف کنترل و کاهش ریسک انجام می شود و نقدشوندگی مهمترین محور برای حمایت از بازار در مواقع بحرانی است.

وی تصمیم فرابورس را در خصوص چهار برابر شدن دامنه نوسان با درخواست بازارگردان برای نمادهایی که پنج روز صف باشند در جهت نقدشوندگی بازار اقدام بسیار خوبی دانست و گفت: چنین تصمیم‌هایی به ایجاد تعادل پایدار در بازار سرمایه کمک می‌کند و باعث می‌شود قدرت صندوق تثبیت برای اجرای وظایف حمایتی بیشتر شود.

صبایی هرگونه تصمیمی که منجر به افزایش نقدشوندگی شود را قابل تقدیر دانست و افزود: برداشته شدن حجم مبنا در بازار پایه مشروط به تشکیل صف فروش مستمر، تصمیم دیگری از هیات مدیره فرابورس بود که توانست بخشی از صف‌های فروش بازار پایه را جمع آوری و نمادها را به تعادل نزدیک کند.

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با تاکید بر اینکه همچنان عدم تعادل در بسیاری از نمادهای بازار باعث کاهش اثربخشی اقدامات این صندوق می‌شود، گفت: مصوبه اخیر هیات مدیره فرابورس در راستای افزایش نقدشوندگی سهام، تعمیق بازار و تسریع قرار گرفتن قیمت سهم در محدوده تعادلی می‌شود.

به گفته وی، چنین تصمیم‌هایی حضور موثرتر صندوق تثبیت و همچنین بازارگردان‌ها در نمادهای فرابورس برای افزایش نقدشوندگی بازار سرمایه را به دنبال دارد.

صبایی با اشاره به اینکه صندوق تثبیت هرچند بازارگردان نیست اما مدیریت ریسک بازار در روزهای بحرانی را برعهده دارد، گفت: هدایت منابع این صندوق در بازار باید اثربخش باشد و در زمان بحران سهم را به نقطه تعادل نزدیک کند.

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه شرط لازم را برای این موضوع اتخاذ تصمیم‌هایی در سطح هیأت مدیره بورس‌ها برای تغییرات ریزساختارهای بازار دانست و اظهار داشت: وقتی شرط لازم بازار یعنی قرار گرفتن قیمت سهم در نقطه تعادلی اتفاق بیفتد، صندوق تثبیت و بازارگردان ها به خوبی می‌توانند به وظیفه خود عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط امروز بازار، بسیاری از نمادها مدتها است از نقطه تعادلی خود فاصله دارند، گفت: قیمت سهام باید در محدوده تعادلی قرار داشته باشد تا صندوق تثبیت و بازارگردان در زمان های بحرانی بتوانند وارد شوند اما هرگونه حرکت بازارگردان و صندوق تثبیت، قبل از پایداری قیمت تعادلی در بازار باعث هدر رفتن منابع می‌شود.

صبایی تصمیمات اخیر فرابورس را گامی موثر در متعادل سازی قیمت‌ها در بازار دانست و افزود: چنین اقداماتی باعث روان شدن معاملات می‌شود که می‌تواند به نهادهایی مثل بازارگردان‌ها و صندوق تثبیت کمک کند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

2  ×    =  12