در پنل بررسی بیمه‌نامه‌های مسئولیت‌های حرفه‌ای چه گذشت/ مسئولیت نماها

در سومین روز از نمایشگاه صنعت مالی پنلی با موضوع بررسی بیمه‌نامه‌های مسئولیت حرفه‌ای (مهندسان طراح، ناظر و مجری) برگزار شد. در این پنل شدت مناظره میان سخنرانان در مورد برخی چالش‌هایی که مهندسان در مقابل شروط ضمن عقد قراردادهای بیمه‌ای برای‌شان ایجاد شده تا حدود زیادی بالا گرفت و تبدیل به مشاجره سرسختی میان فعالان صنف ساختمان و صنعت بیمه شد. اصلی‌ترین موضوع بحث پنل، عدم هماهنگی واحدهای صدور بیمه‌ای با واحدهای خسارت بوده که اغلب در هنگام عقد قرارداد به گونه‌ای متفاوت از آنچه جامعه مهندسین اظهار داشته، اعمال می‌کنند.

به گزارش ریسک نیوز، در سومین روز از نمایشگاه صنعت مالی پنلی با موضوع بررسی بیمه‌نامه‌های مسئولیت حرفه‌ای (مهندسین طراح، ناظر و مجری) با حضور مصطفی آقارضی، مدیر بیمه‌های مسئولیت بیمه ما؛ محمدرضا معینی، مدیر بیمه‌های مسئولیت شرکت بیمه البرز؛ محمد باباکردی، مدیر ریسک شرکت بیمه نوین؛ کامیار میررضوی، مهندس عمران و فعال صنفی و فریبرز معجزاتی، مهندس عمران و مستندساز برگزار شد.

 در ابتدای این مراسم آقارضی گفت: تا سال 91 در دانشگاه‌ها base را تدریس می‌کردند؛ ولی این مسئله در حد تئوری بود؛ اما اکنون claim base در بیمه‌نامه‌ها برقرار است. وی افزود: در صنعت بیمه در بحث آموزش به دنبال نمایش نیستیم وکارهای آموزشی و تحقیقی قابل توجهی در حوزه صنعت انجام می‌گیرد. قطعاً آموزش کم بوده و هر چه در این زمینه آموزش داده شود و آموزش دیده شود کافی نیست. لازم است آموزش‌ها تقویت شود تا سطح مطالبات به درستی مشخص شود. واقعاً بی‌آموزش و بی‌تفاوت نبوده‌ایم و مستندات آن وجود دارد؛ اما آن‌طور نبوده که بخواهیم آموزش‌های داده‌شده را پررنگ کنیم.

آقارضی گفت: طرح این موضوع میان سندیکای بیمه‌گران و بیمه‌گذاران بسیار مناسب است تا برخی شبهات برطرف شود منتها اگر بخواهیم دوستان بیمه‌گذار را به عنوان اعضای ثابت در سندیکا داشته باشیم خلاف مقررات سندیکاست و باید اعضا تغییر کنند. از طرفی کارگروه جدیدی در حوزه مسئولیت‌های بیمه حرفه‌ای تشکیل شده که طرح این موضوع در این کارگروه بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: بحث بیمه‌های مسئولیت مبانی فقهی و حقوقی متعددی دارد. تمام افراد جامعه در رابطه با رفتار و عملکرد خودشان پیرامون فعل و فاعل‌ها به لحاظ قانونی مبانی تعریف شده‌ای دارد.

اعلام غلط نظام مهندسی

محمدرضا معینی، مدیر بیمه‌های مسئولیت بیمه البرز در ادامه این پنل عنوان کرد: اینکه یک نماینده‌ای عنوان کرده که نام مدیرعامل و اعضای شرکت را در بیمه‌نامه مسئولیت درج کنیم کار بیهوده‌ای است. بیمه‌نامه مسئولیت بیمه‌گذارانی که حقوقی هستند به صورت حقیقی ثبت نمی‌شود چرا که ممکن است در شرکت تغییر سمت و تصدی به وجود آید.

وی اضافه کرد: به دلیل آنکه در تغییرات اشتباهی صورت نگیرد بیمه‌نامه‌ها باید حقوقی صادر شوند و ما حق بیمه را بر اساس متراژ اخذ می‌کنیم در واقع متراژی که سازمان نظام مهندسی آن را تعیین می‌کند.

معینی تصریح اظهار داشت: مگر می‌شود در واحد صدور، بیمه‌نامه‌ای با یک شرایطی بیمه صادر کند و سپس آن را پرداخت نکند؟ اکنون بیمه‌گذاران برای ما تعیین و تکلیف می‌کنند و می‌گویند دقیقاً چه چیزی را می‌خواهند.

وی افزود: ما همگی از یک جامعه هستیم و اگر مشکلی پیش آید می‌خواهیم در این زمینه رفع شود. شرایطی که به ما از طرف سازمان نظام مهندسی اعلام می‌شود شرایطی است که به غلط عنوان شده است.

خسارت متناسب با پرداخت

محمد باباکردی، مدیر ریسک شرکت بیمه نوین بیان کرد: در سندیکای بیمه‌گران درباره بیمه‌نامه‌های مسئولیت عنوان شد که مسئولیت ناظر و مجری تا زمانی که ساختمان سرپا هست مفید است.

باباکردی افزود: در مورد بیمه‌گذار حقیقی زمانی که 2 نفر مطرح باشند نام یکی از آنها را به عنوان شریک درج می‌کنیم؛ اما اگر حقوقی باشد به دلیل آنکه ممکن است تغییر وضعیت در شرکت رخ دهد چنین امکانی برای ثبت بیمه‌نامه وجود ندارد.

وی تصریح کرد: آن‌طور نیست که مهندسان هر مطالبه‌ای داشته باشند صنعت بیمه آن را پوشش دهد. آن‌طور نیست که کسی پول پراید دهد و خسارت بنز را بخواهد.

تحقق منفعت دوجانبه

فریبرز معجزاتی، مهندس عمران و مستندساز در این پنل اظهار داشت: جدیداً سریالی به نام پلاک 13 ساخته شده که نشان می‌دهد در حوزة آموزش هزینه می‌شود؛ اما بازخورد خوبی از این سریال دریافت نشد. باید مشخص کنید که در سال‌های پیش رو چه برنامه‌های دارید و این مسئله را از طریق رسانه‌ها عنوان کنید.

وی افزود: اگر صنعت بیمه وارد بحث آموزش شود و دست‌اندرکاران صنعت ساختمان را نیز تحت آموزش قرار دهد خود صنعت بیمه هم ذی‌نفع خواهد بود.

معجزاتی تصریح کرد: بحث حوادث ناشی از کار بخش بزرگی از صنعت ساختمان را شامل می‌شود که مهندسین ناظر هم در موارد ایمنی مقاومت‌هایی را دارند و چاره‌ای غیر از گزارش دادن نمی‌بینند که با آموزش‌ها امیدواریم تولید محتوای خوبی در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: میان این بحث‌ها کمی سردرگم شده‌ام چرا که آقای میررضوی مستنداتی دارند که می‌توانند صحبت‌های‌شان را تأیید کند و از طرفی بیمه‌گران به گونه‌ای دیگر برای حرف‌های‌شان استدلال دارند. اکنون نظام مهندسی به جایی رسیده است که برای بیمه‌گران در مدل بیمه‌نامه‌ها تعیین و تکلیف می‌کند.

معجزاتی متذکر شد: باید ببینیم چه محتواهای آموزشی بیمه‌ها برای همکاران ما در شرکت‌های خودشان آموزش داده‌اند و بعد اعلام کنند که در زمینه آموزش کوتاهی نکرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  +  1  =