آغاز پرداخت سود سهام عدالت از اول اسفند

سود سهام 532 هزاری حدود 550 هزار تومان

رئیس کل سازمان خصوصی سازی از پرداخت سود سهام عدالت از اول اسفند به مدت 20 روز خبرداد و گفت: سود سهام عدالت 532 هزار تومانی اسمی بین 550 هزار تا 600 هزار تومان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، حسین قربان زاده، در مورد نحوه پرداخت سود سهام عدالت،‌ افزود: واریز سود سهام عدالت مربوط به عملکرد سال ۱۳۹۹ از ابتدای اسفند ماه سال جاری آغاز و پیش‌بینی می‌شود، واریز سود به مدت ۲۰ روز طول بکشد.

وی گفت: پرداخت سود سهام عدالت به صورت متمرکز از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه انجام خواهد شد.

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در مورد کسانی که در سامانه اطلاعات جامع مشتریان، سجام ثبت نام نکرده‌اند، گفت: اطلاعات شماره حساب سهامداران عدالت که از قبل به مدت 15 سال در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار داشت، را از سال گذشته در اختیار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار داده‌ایم و کسانی که در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند، اطلاعات شماره شبا بانکی حساب بانکی آنها را در اختیار سپرده‌گذاری مرکزی قرار داده‌ایم و سود آنها از این روش واریز می‌شود.

قربانزاده همچنین در مورد اینکه عمده مردم در سهام عدالت به سه طبقه سهام ارزش اسمی 482 هزار تومان، 532 هزار تومان و یک میلیون تومان تقسیم می‌شوند، بنابراین سود آنها چقدر خواهد بود، گفت: به طور میانگین برای کسانی که سهام عدالت به ارزش اسمی 532 هزار تومان دارند، حدود 550 هزار تا 600 هزار تومان واریز می‌شود، بنابراین آنهایی که سهام عدالت به ارزش یک میلیون تومانی اسمی دارند، دو برابر این رقم دریافت خواهند کرد.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در مورد این که کل سود دریافتی سهام عدالت از شرکت‌های سرمایه پذیر برای عملکرد سال ۹۹ چقدر است، گفت: سود دریافتی ۳۱ هزار میلیارد تومان است که از این رقم ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای سود ۱۳ شرکت غیربورسی و 29 هزار و 200 میلیارد تومان سود شرکت‌های بورسی است که در پرتفوی سهام عدالت قرار دارند و این سودها از اول اسفند ماه به تدریج به حساب ذینفعان واریز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سود سهام هرکس به حساب خود واریز می‌شود، در مورد اینکه کسانی که سهام شرکت‌های استانی سرمایه‌گذاری را خریده اند، آنها به‌صورت سهامدار عدالت غیرمستقیم محسوب می‌شوند و کسانی که تا اول اسفندماه سال جاری سهامدار عدالت باشند، به نسبت تعداد سهام در اختیار خود، سود دریافت می‌کنند، اگر کسانی 30% از سهام خود را فروخته باشند، به همان نسبت سود دریافتی آنها کاهش پیدا می‌کند.

وی در مورد این که برخی افراد سهام عدالت خود را وثیقه وام کرده باشند،‌ آیا سود می‌گیرند، گفت: این مساله منافات ندارد و کسانی که مالک سهام عدالت باشند، به همان نسبت دارایی خود سود دریافت می‌کنند، اما آنهایی که به عنوان مثال 30 درصد سهام خود را فروخته باشند، به همان نسبت سود کمتری دریافت می‌کنند.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در مورد سود سهام عدالت افراد فوت شده نیز گفت: سود متوفیان هم به حساب آنها واریز می‌شود و باید در فرآیند انحصار ورثه، تکلیف آنها مشخص شود. همچنین قرار شد شورای عالی بورس در یک برنامه برای فوت شدگان سهام عدالت به صورت کلی تصمیم‌گیری کند.

سهام عدالت که از سال ۱۳۸۵ آغاز شد،‌سهام 49 شرکت به بیش از 49 میلیون 120 هزار نفر سهام عدالت به ارزش اسمی یک میلیون تومان تعلق گرفت، سهام مربوط به 48 شرکت شامل ۱۳ شرکت غیربورسی و 36 شرکت بورسی بود، این سهام بعد از ۱۴ سال در اردیبهشت سال ۱۳۹۹ آزادسازی شد که در ابتدا ۳۰ درصد آن قابل فروش بود، بعدا 30 درصد دوم قابل فروش شد،‌ و اما بعد از آن به دلیل ریزش شاخص بازار و کاهش ارزش سهام عدالت، فروش آن متوقف شد.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  −  2  =  2