معاملات بی‌رمق بورس در هفته پایانی بهمن ماه

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفته جاری (منتهی به چهارشنبه، ۲۷ بهمن) با ۲ هزار واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به عدد یک‌ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید؛ بر این اساس افت شاخص کل در هفته جاری کمتر از یک درصد بود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، شاخص کل در پایان روز چهارشنبه هفته گذشته (۲۰ بهمن ماه) در حالی با رقم یک میلیون و ۲۸۴ هزار واحد به معاملات خود پایان داد که این رقم در (‌۲۷ بهمن ماه) به یک‌ میلیون و ۲۸۲ هزار واحد رسید.

شاخص کل (هم‌وزن) در پایان هفته گذشته ۳۲۶ هزار و ۲۵۰ واحد بود که در هفته جاری این عدد به ۳۲۵ هزار و ۲۸۲ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) از ۲۰۴ هزار و ۷۲۰ واحد به عدد ۲۰۳ هزار و ۹۷۷ واحد رسید.

در چهار روز معاملاتی این هفته بورس، نمادهای پارس فولاد سبزوار (فسبزوار)، ایران خودرو (خودرو)،‌ پالایش نفت تهران (شتران)، ملی صنایع مس ایران (فملی)، سپید ماکیان (سپید)، سایپا (خساپا) و فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) در گروه نمادهای پُر تراکنش قرار داشتند.

معاملات بورس در چند روز گذشته و تحت تاثیر ابهام ایجاد شده در مساله برجام با نوساناتی همراه شد که این امر به مراتب سبب شک و تردید سهامداران برای تداوم سرمایه‌گذاری در این بازار یا خروج سرمایه‌های خود از بورس شد.

بازار سرمایه به دنبال اصلاح شدیدی که از مدت‌ها قبل تجربه کرد، موقعیت سرمایه‌گذاری در این بازار را به لحاظ قیمت پایین سهام شرکت‌ها برای افرادی فراهم کرد که از مدت‌ها قبل به دنبال بازاری مناسب برای سرمایه‌گذاری و کسب بازدهی معقول از آن بازار بودند، این در حالیست که سرمایه‌گذاران از ترس ادامه نوسانات و اصلاح ایجاد شده در بازار بر سر دوراهی سرمایه‌گذاری در بورس قرار گرفته‌اند و تصمیمی برای ورود سرمایه‌های خود در این بازار نگرفته‌اند.

اکثر سرمایه‌گذاران در انتظار بررسی آینده این بازار و نیز ارزیابی دقیق از علت نوسانات ایجاد شده در معاملات این بازار هستند که اکثر کارشناسان علت ایجاد چنین روندی را در بازار عدم وجود نرخ مشخص در قیمت دلار اعلام کرده‌اند و اکثر آنها معتقدند که با ایجاد ثبات در قیمت دلار می‌توان شاهد تغییر مسیر بازار و نیز آینده‌ای روشن در این بازار باشیم.

کارشناسان در کنار ارزیابی‌های خود از روند فعلی بازار، بارها به چنین موضوعی اشاره داشتند که سهامداران نباید با ایجاد کوچکترین نوسانی در بازار دست به فروش‌های هیجانی بزنند، چراکه این امر سبب شتاب در روند نزولی بازار و افزایش ضرر و زیان سهامداران در این بازار خواهد شد و بهتر است سهامدارانی که به قصد کسب بازدهی معقول از این بازار اقدام به ورود سرمایه‌های خود در بورس کرده‌اند از ابتدا نگاه میان مدت و بلندمدت به معاملات این بازار داشته باشند و با پیشه کردن صبوری برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام از رفتارهای هیجانی خود در این بازار بکاهند.

از نظر کارشناسان اکنون مساله‌ای که بیش از هر اتفاق دیگری روند معاملات این بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است، مساله برجام است که به گفته فعالان حاضر در این بازار با ایجاد توافقات سیاسی، معاملات بورس رنگ دیگری به خود می‌گیرد و به طور حتم شاهد کاهش نوسانات و نیز بازگشت رشد پرشتاب به شاخص بورس خواهیم بود؛ زیرا اکثر کارشناسان بازار سرمایه نسبت به این موضوع معتقدند که توافق در برجام باعث ایجاد رکود در بازارهای موازی و ورود سرمایه سرگردان به بازار سرمایه خواهد شد.

در ادامه صحبت‌های کارشناسان برای بررسی روند بازار و علت نوسانات اخیر ایجاد شده، بارها این مساله مطرح شد که بازار سرمایه همیشه و به رسم هر ساله در ٢ ماه پایانی سال به دلیل کمبود نقدینگی سهامداران حقوقی در بازار برای مدتی برگشت به عقب خواهد داشت و نمی‌توان در این زمان ایجاد روند نزولی شاخص بورس را ناشی از موقعیت بد بازار سرمایه دانست؛ چراکه این موضوع موقتی است و بعد از کسب نقدینگی مورد نیاز حقوقی‌ها برای هزینه‌های پایان سال می‌توان امیدوار به کاهش افت و ضرر وزیان سهامداران در این بازار بود.

این موضوع بارها مورد بحث کارشناسان قرار گرفته است که بازار اکنون در بهترین موقعیت سرمایه‌گذاری قرار دارد و کمبود نقدینگی یا خروج آن از بازار تحت تاثیر ابهامات ایجاد شده تنها مشکلی است که منجر به ایجاد چنین روندی در بازار شده است و در صورت تزریق نقدینگی به بازار می‌توان بار دیگر شاهد ایجاد روزهای روشن در معاملات این بازار باشیم.

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

4  ×  1  =