حقیقی‌ها در هفت روز اخیر پول کمتری از بورس خارج کردند

ابهامات موجود در زمینه تصمیمات دولت در زمینه بورس و تصویب بودجه 1401 در هفته‌های گذشته سبب شده است، سهامداران در بازار سرمایه با نوعی مشکل در تصمیم گیری روبرو شوند.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، همین موضوع باعث شده، بی اطمینانی موجود در بازار رشد کرده و معامله گران به سمت سهم های کوچک حرکت کنند و رشد نمادهای کوچک بازار سهام در هفته گذشته به همین موضوع ارتباط دارد.

برخی تحلیلگران اعتقاد دارند تحقق قیمت در روزهای آینده به بیش از ۱۲۰ دلار به ازای هر بشکه نفت خواهد رسید و همین موضوع بر بورس تهران نیز تاثیر فراوانی خواهد داشت. به عبارت دیگر، بسیاری از کارشناسان بورس، اگر چنین اتفاقی هم رخ ندهد، جهشی که تاکنون در بازار نفت شاهد بوده ایم، می تواند زمینه‌ساز رشد ارزش سهام شرکت های نفتی و صنایع مرتبط با آن باشد.

* خروج پول از بازار سرمایه، مهمترین چالش این روزهای بورس 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، چالش مستمر بازار سرمایه فعلا خروج پول حقیقی ها است. البته در دو هفته نخست اسفند این وضعیت تا حدودی با کاهش مواجه شده و عملکرد بهتری از خود نشان داده است؛ این بدان معناست که حقیقی ها با درک شرایط موجود نسبت به افزایش خروج پول از بازار سهام محتاط تر شده اند و تا حدودی تغییر استراتژی داده اند.

البته در این سطح و موقعیت بازار سهام، فعلا نه کشش برای عرضه و خروج بیشتر وجود دارد و نه حقیقی ها مطمئن ‌اند که وضعیت بازار سهام تغییر محسوسی خواهد کرد. بررسی وضعیت عرضه و تقاضا در بازار سهام نشان می دهد سمت عرضه نسبت به افزایش توان خود در بازار بی میل هستند و سمت تقاضا نیز همچنان در تردید قرار دارد.

* کاهش خروج سرمایه حقیقی از بازار سرمایه

در پایان هفته اخیر رکورد 6 روز خروج پول حقیقی در بازار سهام تهران ثبت شد. اما میزان این خروج پول نسبت به هفته پیشین کاهش 45 درصدی را نشان می دهد.

در مجموع کل هفته 466 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 116 میلیارد تومان بود. بیشترین رقم خروج نقدینگی به روز شنبه برمی ‌گردد که ارزش آن بالغ بر 237 میلیارد تومان بود. کمترین رقم نیز به روز دوشنبه اختصاص داشت که 3 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

در این هفته، نمادهای فزر (پویا زرکان آق دره)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

* کاهش ارزش صف‌های خرید و افزایش صف های فروش

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 53 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 1 میلیارد تومان افزایش یافت و رشد 2 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته 126 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز یکشنبه برمی ‌گردد که 17 میلیارد تومان بود.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 127.5 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 21 میلیارد تومان کمتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 14 درصد کاهش یافته است. بالاترین رقم هفته 202 میلیارد تومان بود و در روز دوشنبه ثبت شد و پایین ‌ترین رقم به روز شنبه برمی‌گردد که 75 میلیارد تومان بود.

* خروج نقدینگی حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت

در هفته اخیر در روزهای شنبه و دوشنبه شاهد خروج پول حقیقی از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم. روز شنبه 83 میلیارد تومان پول حقیقی از این صندوق‌ها خارج شد و روز یکشنبه 72 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های قابل معامله درآمد ثابت وارد شد. روز دوشنبه بار دیگر پول حقیقی از صندوق‌ها خارج شد که ارزش آن 55 میلیارد تومان بود.

روز چهارشنبه در آخرین روز معاملاتی هفته 40 میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. در مجموع این هفته 26 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس خارج شده است. به عبارت دیگر طور میانگین روزانه 6.5 میلیارد تومان پول حقیقی از این صندوق‌ها خارج شده است.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

  +  67  =  73