انتقاد مدیر عامل بیمه ایران به خروج نیروها از طریق بازنشستگی/ اعمال حاکمیت شرکتی در گرو تغییر اساسنامه بیمه ایران

در اولین گفتگوی مبسوط حسن شریفی مطرح شد؛

شریفی با یادآوری اینکه حاکمیت شرکتی که در آیین نامه ۹۳ تبلور یافته است در اساسنامه و ساختار شرکت های بیمه خصوصی قابل اعمال است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اساسنامه بیمه ایران، مصوب مجلس و هیئت وزیران واصلی ترین مبنای عمل است ،لذا  اتخاذ هر گونه تصمیم یا تهیه اسناد پایین دستی مغایر ،مستلزم تغییر اساسنامه است. 

به گزارش ریسک نیوز  حسن شریفی که بیش از یک ماه است که سکان مدیرعاملی شرکت سهامی بیمه ایران را به دست گرفته است، در مصاحبه اختصاصی با وزارت اقتصاد، اهم برنامه های خود را برای اداره این شرکت تشریح کرد.
مدیرعامل بیمه ایران  برای توسعه سهم بازار بیمه ایران، کاهش هزینه تمام شده خدمات وتوسعه بیمه های فراگیر وارزان قیمت  را به عنوان یکی از برنامه های خود مورد اشاره قرار داد که به گفته وی موجب خواهد شد، در درجه اول، خرید بیمه برای اکثریت اقشار و صاحبان مشاغل مقرون به صرفه شده و جمع بيمه گزاران محدود به توانگران نباشد و در ادامه باعث می شود، موارد و دارایی های کم ریسک نیز برای مردم، ارزش بیمه کردن داشته باشد و خدمات بیمه ای صرفاً معطوف به موارد پر ریسک نشود.
وی مواردی چون “توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات به منظور بستر سازی فروش اینترنتی بیمه نامه و رهایی از مشکل قطعی سیستم”، “ورود به عرصه های جدید همکاری با شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها، بیمه گذاران خرد، مناطق و حوزه های پر ریسک و ملی”، “ارائه خدمات مشورتی به بیمه گزاران جهت کاهش ریسک و پیشگیری از وقوع آن” و ” توجه به نوآوری و تعریف محصولات و طرح های بیمه ای متناسب با تقاضا و سطح درآمد اقشار و صنوف مختلف” را از جمله دیگر برنامه های بیمه ایران برای توسعه سهم این شرکت در بازار بیمه کشور عنوان کرد.
“رتبه بندی نمایندگان با هدف تفویض اختیارات بیشتر به نمایندگان فعال و توانمند”، “توانمندسازی و ارائه آموزش کاربردی” و “ایجاد سرعت و سهولت در دسترسی به خدمات صدور و خسارت” نیز از دیگر موارد مورد اشاره  مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران برای توسعه سهم این شرکت از بازار بیمه کشور بود.

ضرورت انطباق مدل تجاری شرکت های بیمه با انتظارات نسل جدید مشتریان

مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران در پاسخ به این سؤال که بیمه ایران در آغاز فعالیت “دولت مردمی و عدالت محور” و فصل جدید مدیریتی با چه چالش هایی مواجه است، با بیان اینکه “در دل هر چالش، همیشه  فرصت هم  هست” گفت: تغییر انتظارات مشتریان و ظهور نسل جدیدی از مشتریان بنام نسل دیجیتالی digital native که نیازها، رفتار، دانش و انتظارات متفاوتی نسبت به نسل قبل دارند، اتخاذ راه حل جدید و انطباق مدل تجاری شرکت های بیمه را با انتظارات نسل جدید مشتریان، ناگزیر ساخته است.
وی همه گیری کرونا را از جمله چالش هایی خواند که موجب تغییراتی در کسب و کار بیمه از قبیل ضرورت کار از راه دور و برنامه کاری انعطاف پذیر شده است.
شریفی  بیان داشت: شرکت های بیمه تحت فشار “نوآوری”؛ به سرعت در حال تغییر از “محصول محوری” به “خدمت محوری” ومبتنی بر خدمات پس از فروش ،ارایه خدمت درمحل ، تقاضای عندالمطالبه on demand، و ارائه تمام خدمات در یک پکیج all in one هستند.
وی با بیان اینکه بخشی از مشتریان نیز خواهان دریافت خدمات بیمه ای شخصی یا منحصر به خود هستند، گفت: پیشنهاد محصول و حق بیمه متناسب با هر شخص، به افزایش رضایتمندی و حفظ مشتری کمک می کند.
شریفی تأکید کرد؛  رابطه مشتریان با بیمه گران از فضای حضوری به فضای دیجیتال و مجازی منتقل شده است.

مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران عملکرد غیر اقتصادی و بهره وری پائین شرکت های بیمه ای را  از جمله مهم ترین چالش های این صنعت عنوان و تأکید کرد: باید بین کارایی و عملکرد اقتصادی و با صرفه و مفهوم اثربخشی (ایفای مسئولیت اجتماعی) توازن ایجاد شود.
وی چالش نیروی انسانی با کیفیت را مشکل اکثر سازمان های کشور دانست که شاید در نتیجه عدم پیش بینی وعمل طی ۱۰ سال گذشته، امروز خود را از جمله در صنعت بیمه نشان داده است.
وی عدم مجوز استخدام جهت بهبود ترکیب نیروی انسانی کار آمد و با انگیزه، جانشین پروری، خروج نیروها از طریق بازنشستگی و دخالت در عزل و انتصابات را از بزرگترین چالش های شرکت های بیمه در حال حاضر عنوان کرد.

وی “پیگیری و وصول مطالبات معوق حق بیمه – کاهش زیان انباشه – ریکاوری”، “ساماندهی املاک و مستغلات” و “یافتن مدل هایی برای پیاده سازی شفافیت و پاسخگویی و نظارت هوشمند” را از دیگر چالش های صنعت بیمه دانست.
شریفی قوانین و آیین نامه های بیمه مرکزی را نیازمند بروز رسانی دانست و  رفتار غیر حرفه ای برخی شرکت های بیمه در ارائه نرخ و شرایط غیر حرفه ای را از جمله چالش هایی عنوان کرد که موجب تضعیف بازار و بدبینی مشتریان شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی بیمه ایران در ادامه، “توسعه و بهبود زیرساخت فناوری اطلاعات و حرکت به سمت بیمه گری دیجیتال”، “بهره گیری از نرم افزارها و اپلیکیشن های کاربردی و هوشمند به منظور بهبود شفافیت و کنترل”، “ارائه طرح های بیمه ای برای پوشش ریسک های کسب و کارهای جدید از قبیل شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها، کانون های نوآوری و خلاقیت”، “افزایش بهره وری در بخش مستغلات، ریکاوری وصول مطالبات، زیان انباشته” و “بازنگری در آموزش ها با رویکرد تشکیل اتاق های گفتگو، تهیه نرم افزار آموزشی و آموزش به روش مباحثه” را از جمله برنامه های خود برای رفع این چالش ها عنوان کرد.

شریفی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برنامه های بیمه ایران در پاسخگویی به مطالبات مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد از جمله “توسعه بیمه گری مبتنی بر ریسک”، “تحول دیجیتال در بیمه”، “پیگیری ارتباطات الکترونیکی سامانه های بیمه”، “اوراق بهادار سازی ریسک های بیمه”، “نظارت بر فرایندها”، “اجرای حاکمیت شرکتی” و “استفاده از ابزارهای شریعت” در جلسه با مدیران عامل بیمه ها چیست؟ اظهار داشت؛
بیمه گری مبتنی بر ریسک موجب ارائه نرخ های عادلانه خواهد شد و  این نسبتی است که سطح ريسک، با میزان حق بیمه مربوط به آن را ارزیابی می کند.

تحول دیجیتال جزو برنامه های جدی و در اولویت بیمه ایران

شریفی تحول دیجیتال را جزو برنامه های جدی و در اولویت بیمه ایران عنوان کرد و گفت: در عین تلاش برای ارزیابی و راه اندازی کامل سامانه یکپارچه بیمه، بیمه ایران متوقف به این رویکرد نیست و راه های جایگزین را نیز مورد بررسی قرار خواهد داد .
وی اظهار داشت: همانگونه که می دانید، شرکت های بیمه، بخشی از سرمایه خود را برای ذخیره فنی، نقدینگی جاری و هزينه اتکایی استفاده بهینه می کنند ( به جهت جبران فوری خسارت های احتمالی ناشی از تحقق ریسک). لذا شرکت های بیمه می توانند بخشی از ریسک های خود را در قالب اوراق بهادار به سرمایه گزاران منتقل نمایند (اوراق را بفروشند) و نیاز به نگهداری سرمایه خود را کاهش داده و بهره وری سرمایه را افزایش دهند.
مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ایران با بیان اینکه، نظارت بر فرایندها را دیگر نمی توان بصورت سنتی و مبتنی بر انسان ادامه داد تصریح کرد: بهره گیری از نرم افزارهای هوشمند، نظارتی گریز ناپذیر است، به این معنا که اولاً فرایندها با رویکرد چابک سازی و الکترونیکی سازی بازنگری شوند و ثانیاً، مقررات و بخشنامه، وارد سیستم شده و بطور خودکار اعمال گردند.
شریفی با یادآوری اینکه حاکمیت شرکتی که در آیین نامه ۹۳ تبلور یافته است در اساسنامه و ساختار شرکت های بیمه خصوصی قابل اعمال است، اظهار داشت: با توجه به اینکه اساسنامه بیمه ایران، مصوب مجلس و هیئت وزیران واصلی ترین مبنای عمل است ،لذا  اتخاذ هر گونه تصمیم یا تهیه اسناد پایین دستی مغایر ،مستلزم تغییر اساسنامه است.
وی افزود: با این وجود، اگر فلسفه حاکمیت شرکتی، پاسخگوی مقامات شرکت، بر اساس وظایف محوله باشد؛ به صورت شفاف این موضوع پیش بینی شده و در حال اجرا است.
شریفی در ادامه گفت: ریسک را می توان تبدیل به اوراق بهادار قابل عرضه در بازارهای مالی کرده و تحت عقود اسلامی از قبیل اوراق قرضه اسلامی و اوراق اتکایی اسلامی، به فروش رساند که پژوهشکده بیمه و شورای مطالعات شرکت های بیمه بایستی بطور عمیق تر در این خصوص وارد عمل شوند و از پژوهش های مربوطه حمایت نمایند.

لزوم نقش آفرینی بیمه ایران به عنوان تکیه گاهی قدرتمند و مطمئن برای فعالان اقتصادی  به لحاظ پوشش بیمه ای ریسک ها و ایجاد اطمینان
شریفی  با اشاره به شرایط تحریمی حاکم بر اقتصاد کشور، بر نقش و وظیفه بیمه ایران در حوزه اقتصاد ملی تأکید کرد و گفت: بیمه ایران در چنین شرایطی، باید تکیه گاهی قدرتمند و مطمئن برای تجار و سرمایه گذاران و تولید کنندگان به لحاظ پوشش بیمه ای ریسک ها و ایجاد اطمینان باشد.
وی ورود به عرصه های پر ریسک که سایر شرکت ها توان یا تمایل ورود به آن حوزه ها را ندارند از قبیل بیمه نفتکش ها ، صادرات محصولات به سوریه، پوشش واردات دارو و … را از جمله تعهدات و وظایف بیمه ایران در شرایط حاضر عنوان کرد.
حفظ رهبری صنعت بیمه کشور و قبول ریسک های مازاد بر ظرفیت شرکت های خصوصی بیمه در قالب قراردادهای قبولی اتکایی از جمله دیگر وظایف شرکت سهامی بیمه ایران در شرایط تحریمی به گفته مدیر عامل این شرکت است.
مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران، در تشریح اقدامات این شرکت برای تنوع آفرینی در محصولات بیمه ای، اظهار داشت: در این ارتباط، باید ضمن تشکیل کانون های نوآوری و خلاقیت و ارائه مشوق ها، زمینه های تنوع بخشی با توجه به نیاز بازار و مشتریان بایستی شناسایی و پاسخ داده شود ولیکن تفویض اختیار به شرکت های بیمه و حذف مجوزهای زاید و تسریع فرایند بررسی طرح ها، بطور جدی بایستی بازنگری شود.
وی با تأکید بر اینکه باید چارچوب و اصول کلی تنوع بخشی به محصول تعیین و اجرای آن به شرکت های بیمه محول شود، گفت: تمرکز بررسی طرح های جدید و اظهار نظر یا ارائه مجوز در بیمه مرکزی، موجب تحمیل فرایندی بوروکراتیک و طولانی شده که با روح خلاقیت و نوآوری که متکی بر چابکی و سرعت و سهولت است ناسازگار می باشد و صاحبان اینگونه طرح ها را دلسرد می نماید.
شریفی با بیان اینکه نمایندگان شرکت سهامی بیمه ایران به لحاظ میزان فعالیت و توانمندی، نیاز به پالایش دارند، گفت: بیمه ایران ارتقای  محصول به لحاظ کیفی و بازنگری در شرایط خصوصی و تشویق صاحبان طرح های جدید و ایجاد بستر الکترونیکی برای ورود نمایندگان به رقابت استارت آپی و دانش بنیان را مد نظر دارد.

مدیر عامل شرکت سهامی بیمه ایران در بخش دیگری از سخنان خود، رکود اقتصادی کشور، تحریم های ظالمانه، عدم توسعه فرهنگ بیمه و تلقی بیمه به عنوان امر ثانویه و غیر ضروری و دیدگاه منفی بخشی از مردم نسبت به بیمه به دلیل عدم دریافت پوشش بیمه ای مفید خدمات و خسارت مناسب را از جمله موانع رشد و توسعه مناسب صنعت بیمه در کشور ذکر کرد.
وی گران بودن بعضی نرخ های بیمه به دلیل تحمیل هزینه های ناکارآمدی بیمه ها به خریدار با توجه به سطح و کیفیت خدمات را از جمله موانع دیگر در این خصوص برشمرد و تأکید کرد: نرخ ها بایستی کاهش یابد.
شریفی با بیان اینکه مشتریان خواهان خدماتی سریع، آسان، کم هزینه و جامع هستند، بر لزوم توجه به بیمه گری دیجیتال و فروش اینترنتی بیمه نامه و توجه به نرم افزار های موبایل محور توسط بیمه های کشور تأکید کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

91  −    =  82