افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۰/۱۲/۱۶

رشد 20 هزار و 324 واحدی شاخص بورس

بازار سرمایه برای سومین روز پیاپی با رشد شاخص‌های عملکردی مواجه شده است، عوامل مختلفی در این صعود دست دارند، به عبارت دیگر، رشد قیمت‌ ها در بازار سهام متأثر از «رشد قیمت‌ فلزات اساسی در بازارهای جهانی»، «رشد قیمت نفت» و «حذف ارز 4200 تومانی طبق مصوبه مجلس» است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، امروز قیمت سهام همه نمادهای پالایشی‌ افزایش یافت و گروه فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ‌ای سبزترین گروه بازار سهام بود، پس از پالایشی‌‌ها، گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی سبزترین گروه‌های بازار در روز دوشنبه بودند.

در سوی دیگر بازار قیمت سهام اغلب نمادهای دو گروه‌ خودرو و ساخت قطعات و بانک‌ها و مؤسسات اعتباری کاهش یافت و این دو گروه بزرگ قرمزپوش شدند.

* دلایل رشد بازار سرمایه در سومین روز هفته جاری

در این‌باره، رضا گلستانی خواه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص دلایل رشد بازار سرمایه در روزهای اخیر می گوید: در دو روز اخیر چند عامل صعودی به هم رسیده‌اند و موجب رونق معاملات و رشد قیمت‌‌ها شده‌اند، این عوامل مانند رشد قیمت‌‌های جهانی کامودیتی‌ها و قیمت جهانی نفت بوده است که موجب تقاضای بالا در نمادهای پالایشی شده است.

وی در زمینه سایر دلایل که منجر به رشد سایر گروه‌ها شده است، افزود: علاوه بر این، انتشار خبر حذف دلار 4200 تومانی، موجب رشد قیمت سهام گروه ‌هایی مانند زراعت و دامپروری شده است،  در صورتی که همین روند تا پایان سال ادامه‌دار باشد‌ می‌توان در سال آینده روند بورس را متعادل پیش‌بینی کرد.

* رشد دسته جمعی شاخص های بازار سهام

شاخص کل بورس در پایان معاملات روز دوشنبه با رشد 20 هزار و 324 واحدی که داشت به عدد یک میلیون و 324 هزار و 922 واحد رسید، بازدهی شاخص کل مانند روز گذشته مثبت 1.54 درصد بوده است.

شاخص کل هموزن بازار سرمایه نیز بازدهی مثبت 0.84 درصد را ثبت کرده است. این شاخص رشد دو هزار و 844 واحدی داشته و به عدد 341 هزار و 515 واحد رسیده است. شاخص فرابورس نیز رشد 306 واحدی داشته و به عدد 18 هزار و 98 واحدی رسیده است.

* کاهش ورود پول حقیقی به بورس

در جریان معاملات روز دوشنبه میزان تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای سومین روز پیاپی نیز مثبت شد، امروز 152 میلیارد تومان پول حقیقی وارد بورس شده است که نسبت به روز گذشته با افت 45 درصدی روبرو شده است.

میانگین خرید هر کد حقیقی در جریان معاملات امروز 32.8 میلیون تومان و میانگین فروش هر کد حقیقی نیز 30.1 میلیون تومان برآورد شده است.

سهم های وبملت (بانک ملت)، بپاس (بیمه پاسارگاد) و حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشتری میزان خروج پول را در معاملات امروز داشته اند و نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شتران (پالایش نفت تهران) و  نوری (پتروشیمی نوری) نیز بیشترین میزان پول را به خود اختصاص داده اند.

* رشد 8 درصدی ارزش معاملات خرد

میزان ارزش کل معاملات در بازار سرمایه مانند همه دوشنبه های گذشته به دلیل معامله اوراق بدهی با رشد قابل توجهی روبرو شده است. ارزش معاملات اوراق بدهی بیش 165 هزار میلیارد تومان بود که بیش از 90 درصد معاملات بازار سهام را تشکیل می دهد.

ارزش معاملات خرد نیز نسبت به روز گذشته رشد 8 درصدی داشت و به عدد چهار هزار و 864 میلیارد تومان رسید. حدود 6 درصد از ارزش کل معاملات را معاملات خرد در برگرفته است.

* کاهش مازاد تقاضا در پایان معاملات روز دوشنبه

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 343 نماد رشد قیمت داشتند. به عبارت دیگر، 69 درصد بازار رشد قیمت داشتند. تعداد سهم های حاضر در صف خرید در پایان معاملات به 41 رسید.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌ های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 48 درصد افت کرد و در رقم 192 میلیارد تومان ایستاد.

امروز نمادهای غبشهر (شرکت صنعتی بهشهر)، فایرا (شرکت آلومینیوم ایران) و زاگرس (شرکت پتروشیمی زاگرس) در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفتند.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 137 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 28 درصد بازار افت قیمت داشتند، 19 سهم نیز در جریان معاملات امروز در صف فروش بازار را به پایان رساندند.

در جریان معاملات امروز، ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز یکشنبه 23 درصد افزایش یافت و 69 میلیارد تومان شد، بدین ترتیب معاملات روز دوشنبه با مازاد تقاضای 123 میلیارد تومانی بسته شد.

بیشترین صف فروش نیز به سهم های سدبیر (شرکت سرمایه گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان)، غدشت (شرکت دشت مرغاب) و مفاخر (شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی) تعلق داشت.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

54  +    =  56