1400 سال فراموشی رویاهای سرمایه گذاری /کفه سنگین مطالبات نسبت به سرمایه گذاری ها+ نمودار عملکردی شرکتهای بیمه

بررسی روند سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های بیمه‌ای

تنها حدود 36 درصد از کل دارایی‌های صنعت بیمه به سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص‌یافته و دیگر منابع در اختیار شرکت‌ها عمدتاً به صورت مانده مطالبات است./بررسی‌ها نشان می‌دهد در اغلب شرکت‌های بیمه مانده سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سه سال گذشته به لحاظ ریالی رشد کرده است. با وجود این وزن سرمایه‌گذاری‌ها در سبد دارایی شرکت‌ها در برخی از شرکت‌ها کاهش یافته که این امر نشان از کاهش چابکی سبد دارایی این شرکت‌ها دارد.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از بیمه داری نوین، نگاهی به صورت سود و زیان شرکت‌های بیمه در سال‌های اخیر به ویژه در سال 1399، نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه  بخش عمده سود خود را نه از محل عملیات بیمه‌ای بلکه از محل درآمد سرمایه‌گذاری‌های خود به دست می‌آورند. به گونه‌ای که سودآوری شرکت‌ها در اغلب سال‌ها نه به عملکرد آنها در حوزة سرمایه‌گذاری‌ها، اتکای مستقیم داشته است؛ بنابراین هر چند که در ظاهر عملیات بیمه‌ای مهم‌ترین بخش از فعالیت شرکت‌های بیمه را تشکیل می‌دهد؛ اما سطح اهمیت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری از عملیات بیمه‌ای شرکت کمتر نیست.

صورت‌های مالی مربوط به عملکرد نه ماهه شرکت‌های بیمه  نشان می‌دهد بیمه پاسارگاد با مانده سرمایه‌گذاری نزدیک به 127 هزار میلیارد ریالی بیشترین مانده سرمایه‌گذاری را در بین شرکت‌های بیمه‌ای خصولتی و خصوصی به نام خود ثبت کرده است. (در محاسبات مربوط به این بخش به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات، داده‌های مربوط به سرمایه‌گذاری دو شرکت بیمه دی و سامان لحاظ نشده است.) در این رده‌بندی، شرکت‌های بیمه آسیا و البرز در رده‌های بعدی جای دارند. در انتهای طیف نیز شرکت‌های بیمه حافظ، حکمت میهن جای دارند که مانده سرمایه‌گذاری آنها کمتر از هزار میلیارد ریال است. نکتة قابل توجه در این زمینه آنکه مانده سرمایه‌گذاری‌های مورد اشاره در این نمودار، ارزش دفتری سرمایه‌گذاری‌ها را مد نظر قرار داده این در حالی است ارزش بازار سرمایه‌گذاری شرکت‌ها با عدد یاد شده در این نمودار اختلاف فاحش خواهد داشت.

از آنجایی که به جهت اندازه متفاوت شرکت‌ها صرف بر مانده سرمایه‌گذاری‌ها، نتایج گمراه‌کننده‌ای به دست دهد. بنابراین بهتر است وزن سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به کل دارایی‌ها ملاک عمل قرار گیرد. بر اساس این فرمول تنها حدود 36 درصد از کل دارایی‌های صنعت بیمه به سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص‌یافته و دیگر منابع در اختیار شرکت‌ها عمدتاً به صورت مانده مطالبات است. به عبارت دیگر در صنعت بیمه به صورت میانگین تنها حدود 36 درصد از دارایی‌ها مولد بوده و قابلیت سودآوری برای شرکت را دارد. در بین شرکت‌های بیمه‌ای نیز شرکت‌های بیمه باران، خاورمیانه و پاسارگاد بیشتر وزن را به سرمایه‌گذاری‌ها را در سبد دارایی‌های خود اختصاص داده‌اند. در سوی مقابل شرکت‌های بیمه میهن، تعاون و معلم هم کمترین وزن سرمایه‌گذاری‌ها دارند.

فارغ از وضعیت کنونی سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های بیمه، روند عملکرد شرکت‌ها در این حوزه نیز حائز اهمیت است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اغلب شرکت‌های بیمه مانده سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در سه سال گذشته به لحاظ ریالی رشد کرده است. با وجود این وزن سرمایه‌گذاری‌ها در سبد دارایی شرکت‌ها در برخی از شرکت‌ها کاهش یافته که این امر نشان از کاهش چابکی سبد دارایی این شرکت‌ها دارد. نکتة مهم‌تر در این زمینه نحوة تخصیص سرمایه‌گذاری‌ها در طبقات مناسب با بازدهی‌های مناسب و ریسک‌های متناسب با سبد بیمه‌ای شرکت است. این در حالی است بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد سبد سرمایه‌گذاری در بسیاری از شرکت‌های بیمه، نه بر اساس اصول، بلکه بر اساس سایر متغیر‌ها نظیر ناظران سهامدار عمده شکل می‌گیرد. بازدهی سالانه حاصل شده از این سبد‌ها به صورت کامل نشان‌دهندة میزان تکیه بر اصول علمی سرمایه‌گذاری است.

آنچه اغلب کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند، بحث سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه‌ای کشور ما تا حد زیادی مغفول مانده است. وجه نخست مغفول ماندن این بخش، سهم پایین در سبد دارایی‌ها به دلیل عدم نقد بودن درآمد حق بیمه شرکت‌ها و به تبع آن بالا بودن مطالبات آنهاست. وجه دیگر نیز به نحوه چیدمان سبد بازمی‌گردد که در بسیاری از شرکت‌ها تناسبی با سبد بیمه‌ای شرکت ندارد. با وجود این آنچه مسلم است در میان‌مدت و بلندمدت شرکت‌های قدرت باقی ماندن در چرخه رقابت بیمه‌ای را دارند که بتوانند علاوه بر کسب مزیت رقابتی در حوزه عملیات بیمه‌گری، بتوانند در بخش سرمایه‌گذاری نیز با قدرت و با بالا عمل کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

8  ×  1  =