سازمان تامین اجتماعی تا قبل از ۱۴۰۴ ورشکسته می‌شود / تحمیل زیان ۹ هزار میلیارد واگذاری به تامین اجتماعی

رئیس کانون بازنشستگان تهران مطرح کرد؛

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی شهرستان تهران از احتمال ورشکستگی سازمان تامین اجتماعی تا پیش از سال ۱۴۰۴ خبر داد.

علی دهقان‌کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی شهرستان تهران) از توقف روند پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی خبر داد و اعلام کرد: «در شرایطی که مجلس بر جداسازی ۶۴ درصد سهام سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه آن از بانک رفاه کارگران اصرار دارد، این سازمان بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارد و ۸۹ هزار میلیارد تومان طلب خود از بودجه ۱۴۰۰ را دریافت نکرده است.»

وی افزود: «به دلیل فشار تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی، مصارف این سازمان بر اساس بدهکاری به بانک رفاه تعریف می‌شود. سال آینده حجم بدهی سازمان به بانک رفاه به ۱۰۰ هزار میلیار تومان می‌رسد که حدود یک چهارم بودجه سالیانه سازمان تامین اجتماعی را دربرمی‌گیرد. بنابراین، بدهی بانک رفاه کارگران باید پرداخت شود تا این بانک از تبادلات اقتصادی خود با بانک مرکزی محروم نشود. در این شرایط دولت و سازمان تامین بر سر شرکت‌هایی که قرار است به عوض بدهی دولت به این سازمان واگذار شوند، به اختلاف خورده‌اند.»

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی شهرستان تهران، تصریح کرد: «بخشی از بدهی دولت یعنی رقمی در ۸۹ هزار میلیارد تومان باید بر اساس لایحه بودجه سال جاری پیش‌بینی و به سازمان پراخت شود اما در دولت گذشته، ۲۰ هزار میلیارد تومان آن در قالب «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» جدا شد و دولت جدید هم به آن عمل نکرد. در واقع این ۲۰ هزار میلیارد تومان که در قالب دارایی‌های شرکت‌ها ارزشگذاری شده، در اولویت‌های دیگر دولت قرار گرفته و دریافت آن از دست سازمان تامین اجتماعی درآورده شده است.»

واگذاری شرکت‌های نامطلوب به تامین اجتماعی

وی با بیان اینکه دولت در ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ مصوبه‌ای را گذاشت که درصد یا بخش کاملی از سهام ۸ شرکت بورسی و غیربورسی را به سازمان تامین اجتماعی واگذار کند تا بدهی‌اش را بر اساس میزان پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، پرداخت کرده باشد، گفت: «این شرکت‌ها در صورت‌های مالی خود عملکرد مطلوبی ندارند و دارای بدهی به کارگران خود هستند. این شرکت‌ها غیربورسی هستند و در نتیجه سهام آن‌ها از طریق بورس قابل واگذاری و معامله نیستند. این امر از زیان‌های خصوصی‌سازی است که امروز متوجه سازمان تامین اجتماعی شده است.»

دهقان‌کیا به برخی شرکت‌هایی که واگذاری آن‌ها به سازمان تامین اجتماعی از طریق سازمان خصوصی‌سازی انجام می‌شود، اشاره کرد: «بر این اساس، ۳۸ درصد سهام شرکت مجتمع صنعتی اسفراین که ۶۵۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده، به ازای ۹۵۰۰ میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی، در فهرست واگذاری قرار گرفته است. در واقع، قصد دارند که این شرکت را ۳۵۰۰ میلیارد تومان بالاتر از قیمت، به سازمان واگذار کنند.»

فهرست واگذاری سه شرکت به سازمان 

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تامین اجتماعی شهرستان تهران، افزود: «۴۰ درصد سهام شرکت لوله گستر اسفراین که ۱۶۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده به ارزش ۳۷۷۰ میلیارد تومان یعنی تقریبا ۲.۵ برابر در فهرست واگذاری به سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است. همچنین ۱۵ درصد سهام شرکت اُپال که قیمتش ۶ هزار میلیارد تومان کارشناسی شده با ارزش ۹ هزار میلیارد تومان، در فهرست واگذاری قرار گرفته است. به هر صورت از محل این سه واگذاری بیش از ۹ هزار میلیارد تومان از سازمان تامین اجتماعی برمی‌دارند. در واقع به این میزان دست در جیب بازنشستگان و کارگران می‌کنند.»

دهقان‌کیا از اختلاف دولت و سازمان تامین اجتماعی بر سر این واگذاری خبر داد، افزود: «تحمیل این ۹ هزار میلیارد تومان زیان به سازمان تامین اجتماعی شایسته نیست؛ ضمن اینکه می‌دانیم رئیس جمهوری در جریان جزییات این واگذاری قرار ندارند. در صورتی که آقای رئیسی به موضوع ورود کنند، این ضرر و زیان جبران می‌شود.

پیشنهاد بازنشستگان برای واگذاری، در نظر گرفتن سهام شرکت صنایع خلیج فارس است؛ شرکت باارزشی که سازمان می‌تواند بر روی آورده‌های اقتصادی آن حساب باز کند؛ نه این شرکت‌ها که سازمان را به ورشکستگی می‌کشانند. باید توجه داشته باشیم که با این واگذاری‌ها، سازمان تا قبل از ۱۴۰۴ ورشکسته می‌شود.»

منبع: ایلنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

97  −  92  =