معامله‌گران چشم‌انتظار چه اتفاقی هستند؟

حاکمیت ثبات در بازارها

نفت، گاز، غلات و محصولات معدنی از جمله مهم‌ترین کالاهای اساسی صادراتی توسط روسیه هستند، با توجه به درگیری اقتصاد جهانی با تورم حاصل از سیاست‌های حمایتی دولت‌ها در دوران کرونا، اکنون هرگونه کمبود در عرضه محصولات به بازار می‌تواند به‌شدت قیمت محصولات را تحت تاثیر قرار داده و به تورم دامن بزند، به همین منظور بازارها چشم انتظار این هستند که تکلیف تحریم‌ها علیه روسیه و شیوه انجام آنها مشخص شود. همین موضوع موجب نوعی سکون و رکود در بازارها به خصوص بازار دارایی‌های امن شده است.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، روند حرکت قیمت در بازارهای مالی جهانی نشان‌دهنده برابری نسبی عرضه و تقاضا و به بیان دیگر توازن قوا میان خریداران و فروشندگان در میان معضلات اقتصادی است. روز گذشته طلا کار خود را در ۱۹۳۲ دلار آغاز کرد و تا ساعت ۱۵ به وقت تهران در قیمت ۱۹۲۸ دلار معامله می‌شد. تورم جهانی به عنوان یک عامل موثر در بلندمدت و جنگ اوکراین به عنوان یک عامل کوتاه مدت، از جمله عوامل اصلی موثر بر قیمت طلا هستند. با توجه به اقدامات اخیر دولت روسیه برای دریافت بهای انرژی صادراتی به روبل، دولت‌های غربی دست به اجرای اقدامات متقابل زده و به دنبال آن هستند که با اجرای تحریم‌هایی علیه روسیه، اقتصاد این کشور را تحت فشار قرار دهند. روبل توانسته از اواسط ماه مارس تاکنون بخش زیادی از افت ارزش خود را جبران کند، بنابراین می‌توان گفت که فشار اولیه تحریم‌ها تخلیه شده و اکنون دولت‌های غربی به دنبال راهکارهایی هستند که بتوانند روسیه را در بلندمدت از محاسبات اقتصاد جهانی کنار بگذارند.

در این بین افزایش فاصله نرخ بهره اوراق دوساله و ۱۰ساله بازار اوراق قرضه آمریکا موجب افزایش نگرانی‌ها شده است. نرخ بهره اوراق دوساله به بیشترین میزان خود از اوایل سال ۲۰۱۹ رسیده و نرخ بهره این اوراق از اوراق ۱۰‌ساله بیشتر شده است. به چنین پدیده‌ای وارونگی نرخ بهره گفته می‌شود و یکی از اتفاقات اخطار‌دهنده رکود در ماه‌ها و سال‌های نزدیک است.

در بازار رمزارزها هم درحالی‌که بیت‌کوین درحال نوسان در محدوده باریک ۴۵ تا ۴۸ هزار دلار است، آلت‌کوین‌ها درحال رشد هستند. رشد بیت‌کوین در هفته گذشته موجب جلب‌توجه دوباره سرمایه‌گذاران به این بازار شد و دوباره مقدار قابل توجهی از معامله‌گران به این بازار بازگشتند. داده‌های مربوط به ورود و خروج بیت‌کوین از صرافی‌ها نشان می‌دهد که طی دو هفته اخیر حجم انبوهی بیت‌کوین از صرافی‌ها خارج شده است. این موضوع بیانگر آن است که سرمایه‌گذاران نسبت به آینده این رمزارز خوش‌بین هستند. بیت‌کوین به عنوان جذب‌کننده اصلی سرمایه به بازار رمزارزها شناخته می‌شود و افزایش قیمت آن، افزایش قیمت دیگر رمزارزها را در پی خواهد داشت.

نبرد اوکراین و تحریم‌های روسیه در روزهای آتی می‌توانند به بزرگ‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازار رمزارزها مبدل شوند. چراکه تحریم‌های سنگین‌تر روسیه را به سمت استفاده از رمزارزها سوق خواهد داد و این موضوع موجب می‌شود که توجه دولت‌های بیشتری برای پذیرش رمزارزها به عنوان یک ابزار پرداخت جلب شود. پذیرش رمزارزها در سال ۲۰۲۲ می‌تواند مهم‌ترین عاملی باشد که به رشد بازار کمک می‌کند. درحال حاضر، بیشتر افراد بیت‌کوین، اتریوم و استیبل‌کوین‌ها را می‌شناسند، این درحالی است که بیش از ۱۸ هزار رمزارز متفاوت در زمینه‌های مختلف وجود دارد که در تلاشند تا نیازهای انسانی را به روش‌های گوناگونی برطرف کنند. در نتیجه پذیرش رمزارزها علاوه بر رشد بازار آنها، کسب‌و‌کارهای پشت این بازار نوپا به خصوص کسب‌‌و‌کارهای بلاک‌چینی را رشد خواهد داد.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

3  ×    =  18