فرار دوباره سرمایه به پناهگاه

طلا روز جمعه در سایه زمزمه‌ها و پیش‌بینی‌های نرخ تورم ماه مارس ایالات‌متحده با قیمت ۱۹۴۸ دلار به ازای هر اونس به کار خود پایان داد. پیش‌بینی‌های فدرال رزرو که در هفته گذشته منتشر شد بیانگر این بود که این نهاد سیاستگذار در آمریکا انتظار دارد که ماه مارس تورم ۴/ ۸ درصدی را تجربه کرده باشد.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، آن دسته از اخبار کلانی که درحال حاضر در بازار طلا به آن اهمیت داده می‌شود، اخبار مربوط به مطالب بیان شده در نشست ماه مارس کمیته بازار باز فدرال رزرو (FOMC) است. در میان صحبت‌های منتشر شده، یکی از موارد مهمی که به آن اشاره می‌شود، افزایش ۵/ ۰ درصدی نرخ بهره در نشست ماه جاری است.

 این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که شاخص تورم ماه جاری بر اساس پیش‌بینی‌ها بالای ۸ درصد قرار بگیرد. افزایش قیمت سوخت‌های فسیلی و قیمت مواد خوراکی از مهم‌ترین دلایلی است که موجب شده پیش‌بینی‌ها، تورم ماه مارس را بیشتر از ماه فوریه تخمین بزنند. برای مثال، میانگین قیمت گازوئیل در سطح آمریکا در ماه فوریه، ۵/ ۳ دلار به ازای هر گالن بود که این عدد در ماه مارس به ۱۹/ ۴ دلار رسیده بود. آسیب به زنجیره تامین به واسطه جنگ اوکراین و تحریم‌های اعمالی علیه روسیه، افزایش روز‌افزون قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی و افزایش دستمزد نیروی کار در ماه مارس از جمله دلایل دیگری هستند که نگرانی‌ها را افزایش داده‌اند.

فشار تورمی ماه مارس دلیل خوبی برای فدرال رزرو خواهد بود که نرخ بهره را ۵/ ۰ درصد افزایش داده و به ۷۵/ ۰ درصد برساند. البته این موضوع چندان قادر نخواهد بود که معامله‌گران طلا را درخصوص ثمر بخش بودن تلاش‌های فدرال رزرو قانع کند. علاوه بر این، سیاست‌های سخت مبارزه با تورم می‌تواند به رکود کنترل نشده در آینده نزدیک تبدیل شده و رشد اقتصادی آمریکا را در خطر قرار دهد، به همین منظور می‌توان انتظار داشت که با توجه به ریسک‌های بلندمدت سیاست‌های فدرال رزرو، روند حرکت قیمت طلا در روزهای آینده همچنان ثابت بماند. تنها موضوعی که می‌تواند جلوی رشد طلا بایستد، اوراق قرضه دولت آمریکا است. رشد سریع بازدهی این اوراق به‌طوری است که می‌تواند با توجه به ریسک بسیار پایین خود نسبت به بازار طلا، به راحتی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده و به عنوان یک دارایی امن، عملکرد بهتری را نسبت به طلا داشته باشد و جریان سرمایه را به سمت خود هدایت کند.

اما این ترس از تورم فقط در بازار طلا خود را نشان نداده است. بازار رمزارزها که چند روزی با استقبال خوبی همراه شده بود و بسیاری عقیده داشتند شکست مقاومت ۴۵ هزار دلار می‌تواند آغاز موج صعودی جدید باشد، چند روزی است که با توجه به تورم مورد انتظار، در ریل نزولی قرار دارد. قیمت این رمزارز محدوده ۴۳ هزار دلار را نیز از دست داد و اکنون تحلیلگران انتظار دارند که در قیمت ۴۰ هزار دلار از این رمزارز حمایت شود. شاخص‌های نشان‌دهنده توان حرکت بازار نشان می‌دهد بازار به حالت اشباع فروش نزدیک می‌شود.

با توجه به عملکرد بازار رمزارزها به عنوان یک بازار ریسکی و چشم‌انداز اقتصادی ماه‌های آینده، نمی‌توان برای بازارهای جهانی سهام آینده چندان روشنی را متصور بود. با توجه به اینکه بازارهای سهام به خصوص بازار سهام ایالات‌متحده از اواسط ماه مارس تاکنون بازیابی خوبی داشته، ولی ریسک‌های سیاسی و اقتصادی پیش‌رو می‌تواند سرمایه‌های بیشتری را از بازارهای ریسکی خارج کرده و به سمت دارایی‌های امن هدایت کند.

منبع: دنیای اقتصاد

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  +  5  =