اجرای قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی خاک می خورد چرا؟ حبیب میرزایی

عجیب اینکه از سال گذشته بدون تمهیدات لازم ،حق بیمه سهم مردم از طریق قبوض برق برای صندوق جمع ­آوری می­شود اما هنوز صندوق فقط با انتصاب  رییس هیات عامل و بدون نیروی انسانی مورد نیاز فعالیت می­ نمایند.حال تصورکنید خدایی نخواسته  فردا حادثه ای غیر مترقبه نظیر سیل و زلزله در کشور رخ دهد و این صندوق قرار است  خسارت­های مردم زیان دیده با توجه به وظایف و ماموریت محوله رسیدگی و پرداخت کند. در این صورت هیات امنای این صندوق برای افکار عمومی چه پاسخی دارند؟

وقتی اخبار تحولات وبه خصوص سیاست­ها و انتصابات مدیران  جدید را رصد می­کنیم به عنوان یک ناظر بیرونی  سه راهکار به ذهن می رسد:راهکار اول اینکه مشابه اکثرصاحب نظران جامعه  نا امید بود و بدون کنش اجتماعی از کنار تحولات گذر کرد و حداکثر در محافل دوستان و اطرافیان به نقد و بررسی تحولات پرداخت .

راهکار دوم این است که  نظر و نقد خود را  در خصوص تحولات نوشت و مشفقانه به مسئولین ذیربط رسانید، شاید گوش شنوایی پیدا شد و به نقد و نظرو کنش اجتماعی شما واکنشی نشان داد.

راهکار سوم اینکه  نقد و نظر خود را مکتوب کرد و در اختیار رسانه ­ها قرارداد تا در معرض نقد و بررسی سایر صاحب نظران قرارداد وبا استفاده ازاهرم افکار عمومی مسئولین را به سمت اصلاح امور سوق داد. راهکار اخیر که توسط بسیاری از فعالین عرصه رسانه  به کار گرفته  می شود تاثیر گذاری بیشتری دارد وبه عنوان یک شهروند مسوول تکلیف را  ساقط می کند.

با این مقدمه قصد دارم در مورد  اجرای یک قانون وتاسیس یک  نهاد بیمه ای تاثیر گذار در صنعت بیمه دیدگاه ، نظر و نقد خود را بنویسم شاید گوش شنوایی پیدا شد و عنایتی کرد.

در مورد قانون تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی گفتنی­ها بسیار است. ایده و طرح اولیه  تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی بعد از وقوع زلزله خسارت بار بم مطرح شد. بیمه مرکزی با مطالعه تجارب کشورهای مختلف به خصوص کشورترکیه که پس از زلزله مهیب ازمیر مشابه صندوق مذکور را با همکاری بانک جهانی طراحی و پیاده سازی کرد لایحه صندوق  رابا همکاری وزارت کشور تدوین کرد. این لایحه  با فراز و نشیب بسیار  طی یک دوره بیست ساله در مجلس شورای اسلامی  تصویب وبه تایید شورای نگهبان رسید ودر زمستان سال 1399برای اجرا به دولت ابلاغ شد . بیمه مرکزی نیز اساسنامه و مقررات مورد نیاز آنرا تدوین و در دولت تصویب نمود.

با توجه به حادثه­ خیزی کشور و اهمیت اجرای این قانون ،از دولت انتظار می­رود که امکانات لازم  شامل ساختمان تجهیزات و نیروری انسانی لازم  برای سازمان دهی و اجرای این قانون را به طور جدی فراهم نماید و زحمات بیست ساله طراحان این قانون را به ثمر رساند. در غیر این صورت سرنوشت به این نهاد بیمه ای  مهم و تازه تاسیس  در هاله از ابهام  خواهدبود.

عجیب اینکه از سال گذشته بدون تمهیدات لازم ،حق بیمه سهم مردم از طریق قبوض برق برای صندوق جمع ­آوری می­شود اما هنوز صندوق فقط با انتصاب  رییس هیات عامل و بدون نیروی انسانی مورد نیاز فعالیت می­ نمایند.

حال تصورکنید خدایی نخواسته  فردا حادثه ای غیر مترقبه نظیر سیل و زلزله در کشور رخ دهد و این صندوق قرار است  خسارت­های مردم زیان دیده با توجه به وظایف و ماموریت محوله رسیدگی و پرداخت کند. در این صورت هیات امنای این صندوق برای افکار عمومی چه پاسخی دارند؟

حبیب میرزائی، کارشناس صنعت بیمه

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

91  −  89  =