افت دسته‌جمعی بازارها

موج خروج سرمایه از بازارها به خصوص بازارهای ریسکی در روزهای اخیر سرعت بیشتری گرفته است. علت این امر آن است که بسیاری از معامله‌گران انتظار دارند که رشد اقتصادی در ماه‌های آینده به‌شدت کاهش یابد و حتی اقتصاد جهانی به حالت رکودی نزدیک شود. این موضوع در گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول نیز کاملا ملموس بود. در جدیدترین گزارش این سازمان رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۲ رقم ۲/ ۳ درصد پیش‌بینی شده و این درحالی است که پیش‌بینی‌های این سازمان در اوایل سال جاری در حدود رقم ۶ درصد بود.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، جنگ آثار مخربی بر اقتصاد در سرتاسر جهان داشته و بسیاری از کشورها را با مشکل مواجه کرده است. برای مثال تا پیش از این پیش‌بینی‌ها گویای آن بود که ناحیه یورو در سال جاری ۳ درصد بزرگ‌تر شود، ولی اکنون پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد این ناحیه نه‌تنها بزرگ‌تر نخواهد شد، بلکه ۱/ ۴ درصد نیز کوچک‌تر می‌شود. از طرف دیگر این ناحیه تورم ۳/ ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.

به نظر می‌رسد خطر تورم روز به روز برای اقتصاد آمریکا جدی‌تر می‌شود. آخرین گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا نشان از افزایش ۵/ ۸ درصدی این شاخص داشت. این درحالی است که قیمت غذا و انرژی به شکل غیر قابل کنترلی درحال افزایش است. قیمت نفت برنت به ۱۰۲ دلار به ازای هر بشکه رسیده که می‌تواند هزینه تولید انرژی را بسیار بالا ببرد. همین موضوع نیز باعث شده سیاست‌مداران به دنبال سرعت‌بخشی به سیاست‌های ضدتورمی خود باشند. بر اساس صحبت‌های جرمی پاول، فدرال رزرو در چهارماه آینده نرخ بهره را دائما افزایش خواهد داد. این موضوع موجب می‌شود که حجم سرمایه بسیار زیادی به سمت بانک‌ها روانه شود و از طرفی نیز هزینه وام‌گیری برای کسب و کارها و خانوارها افزایش ‌یابد که موجب کاهش حجم نقدینگی در سطح جامعه خواهد شد. علاوه بر این موضوع، فرآیند فروش دارایی‌های فدرال رزرو نیز می‌تواند اثر بسزایی بر بازار داشته باشد، بنابراین در روزهای آتی این سیاست به‌شدت توسط معامله‌گران زیرنظر خواهد بود.

معامله‌گران اکثر بازارها به خصوص بازار سهام و رمزارزها در روزهای اخیر خروج سرمایه را بیشتر از دیگر گروه‌ها احساس کردند. بیت‌کوین در میانه‌های هفته گذشته تا کانال ۴۳ هزار دلار رشد کرد و به همراه آن، بسیاری از آلت‌کوین‌ها نیز رشد کردند. اما پس از سخنان پاول، معامله‌گران این بازار تحت تاثیر سخنان وی قرار گرفته و دارایی خود را به فروش رساندند که موجب شد قیمت نخستین رمزارز بازار دوباره به زیر ۴۰ هزار دلار بازگردد. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ بازار است، شرایط مشابه بیت‌کوین را داشته و به حمایت ۲۹۰۰ دلار نزدیک‌تر می‌شود. این ریزش در بازار رمزارزها با ریزش در بازار سهام نیز همبستگی داشت. در بازار سهام، شاخص نزدک ۷/ ۲ و شاخص داوجونز ۸/ ۲ درصد افت را تجربه کرد.

منبع: تجارت نیوز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

41  +    =  48