افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۱/۰۲/۱۱

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد 3180 واحدی به رقم یک میلیون و 525 هزار و 619 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 4513 واحد به رقم 419 هزار و 369 واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 70 هزار میلیارد تومان رسید. معامله گران امروز بیش از 9.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 614 هزار فقره معامله و به ارزش 5514 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز بودند به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی 2 دهم درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن یک درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور 19 صدم درصد افزایش یافت. شاخص بازار اول بورس 3 دهم درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 7 صدم درصد تقویت شد.

امروز نمادهای پالایش نفت تبریز، بانک تجارت و کشتیرانی جمهوری اسلامی بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای ملی مس، پتروشیمی نوری، فولاد مبارکه و گل گهر بیشترین اثر کاهشی بر شاخص بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل با 35 درصد کاهش به رقم 20 هزار و 940 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 148 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس هم به 360 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از 5.6 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 316 فقره معامله و به ارزش 174 هزار میلیارد تومان دادوستد کردند. البته عمده این معاملات مربوط به عملیات بازار باز در شبکه بانکی بوده است که اوراق بانک مرکزی بین شبکه بانکی خرید و فروش شده است که این اوراق معمولا در روزهای دوشنبه خرید و فروش می‌ شد، اما به خاطر اینکه احتمالا فردا عید فطر خواهد بود، عملیات بازار باز در شبکه بانکی امروز یکشنبه انجام شده که در قالب این عملیات امروز بیش از 1.8 میلیارد اوراق بدهی بانک مرکزی به مبلغ 174 هزار میلیارد تومان دادوستد شد که این فقط بین خود بانک‌ها بوده و اعداد و ارقام آن در معاملات فرابورس نمایش داده می‌شود، وگرنه در خود فرابورس 3 میلیارد اوراق بهادار به ارزش 1822 میلیارد تومان دادوستد شده است.

امروز همچنین نمادهای بیمه پاسارگاد، صنعتی مینو، اعتباری ملل، بیشترین اثر افزایشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند و نمادهای آریاساسول، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، صبا تامین و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر کاهشی بر شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته است.

با توجه به ابلاغ سیاست‌های بانکی از سوی بانک مرکزی قرار شده است بانک‌ها اموال مازاد خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ از طریق بورس و یا از طریق مزایده به فروش برسانند، اما واگذاری اموال بانک‌ها از طریق بازار شفاف بورس و فرابورس بهترین روش برای واگذاری به قیمت مناسب و به صورت شفاف به شمار می‌رود.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

99  −    =  92