در ماهی که گذشت بازار سکه نوسانات چشمگیری را تجربه کرد. در معاملات انتهایی فروردین ماه نرخ هر عدد از این قطعه فلز گرانبها در محدوده قیمتی ۱۳میلیون و۹۰ تا ۱۳‌میلیون و ۱۷۰هزار تومان ثبت شد. این نرخ تا نیمه اول اردیبهشت ماه تغییر چندانی نداشت؛ به‌صورتی‌که حد نوسان ۱۵روز ابتدایی این ماه رقم ۱۳میلیون و ۱۹۴هزار تومان بود. آغاز روند افزایشی قیمت سکه را می‌توان از ابتدای دهه سوم اردیبهشت‌ماه دانست. در روزهای ۲۱ و ۲۲ماه گذشته، نرخ هر قطعه سکه امامی به ترتیب با حدود ۴۵۰هزار و ۸۴۰هزار تومان افزایش قیمت به سطح قیمتی ۱۴میلیون و ۷۹۵ هزار تومان رسید. با این حال در روزهای پایانی ماه گذشته نرخ این فلز گرانبها با تعدیل قیمت مجدد به سطوح قیمتی اولیه کانال ۱۴میلیون تومانی بازگشت.

طی معاملات اردیبهشت ماه نرخ حباب سکه امامی نیز شاهد نوسانات قابل توجهی بود. تحلیلگران بازار اختلاف میان نرخ تمام‌شده هر کالا با قیمت فروش آن کالا در معاملات را اصطلاحا حباب قیمتی می‌نامند. طبق فرمول محاسبه ارزش ذاتی سکه در بازار ایران با ضرب نرخ جهانی و لحظه‌ای اونس طلا در نرخ دلار در بازار آزاد و ضرب مجدد آن در رقم ۲۳۵۳/ ۰ و تفریق آن از رقم حال حاضر سکه در بازار می‌توان به رقم دقیق حباب قیمتی سکه‌های معامله‌شده رسید. طبق محاسبات صورت‌گرفته طی معاملات ماه گذشته نرخ حباب هر قطعه سکه امامی از رقم حدودی ۳۵۰هزار تومان در ۳۱ فروردین ماه به رقم یک‌میلیون و ۴۳۰هزار تومان در تاریخ ۲۵اردیبهشت ماه رسید. به تعبیر برخی از کارشناسان بازار تهران این افزایش چشمگیر نرخ حباب سکه را می‌توان به‌عنوان سندی بر تاثیر قابل توجه انتظارات تورمی بر قیمت سکه دانست. از سوی دیگر نرخ ارز در معاملات غیر رسمی بازار نیز با ثبت نرخ رشدی معادل ۶۱/ ۹درصد گوی سبقت را از سکه ربود.

کارشناسان اقتصادی بازار تهران عوامل گوناگونی را به‌عنوان محرک‌های افزایشی نرخ سکه و ارز در معاملات نیمه دوم اردیبهشت ماه مطرح می‌کنند. پس از تغییر سیاست های پولی و بانکی کشور آمریکا در راستای مقابله با موج جدید تورم جهانی، تقاضا برای طلا کاهش یافته و همین کاهش حجم تقاضا با برهم زدن تعادل بازار این فلز گرانبها موجب کاهش قیمت آن در معاملات جهانی شد. با این حال در دهه سوم اردیبهشت ماه اونس جهانی چند روزی شاهد نوسانات افزایشی بود. به عقیده کارشناسان، مهم‌ترین عوامل رشد نرخ دلار و سکه انتشار سیگنال‌های سیاسی حول محور نشست‌های هسته‌ای وین و نوسانات قیمت کالاهای اساسی بوده است. پس از اعلام توقف در روند نشست‌های ایران و گروه ۱+۴ در ماه‌های پایانی سال گذشته انتظارات نسبت به آینده این نشست‌ها شروع به تغییر فاز کرد. در اواسط اردیبهشت ماه این تغییر فاز با نخستین دوره از اصلاح سیاست‌های یارانه‌ای همراه شد و پس از افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی همچون آرد و شیر شدت بیشتری گرفت. در نهایت باعث رشد حدودا ۱۰درصدی قیمت سکه و دلار از انتهای فروردین ماه تا کنون شد.