از فراگیری مالی چه می دانید؟ / فناوری‌های نوظهور چگونه به گسترش فراگیری مالی در بیمه کمک می‌کنند؟

طبق گزارش بانک جهانی، فراگیری مالی به این معناست که افراد و کسب‌وکارها به محصولات و خدمات مالی مفید و مقرون به صرفه‌ای دسترسی دارند که نیازهای آنها را در تراکنش‌ها، پرداخت‌ها، پس‌انداز، اعتبار و بیمه برآورده می‌کنند و با روشی مسئولانه و پایدار ارائه می‌شوند.

به گزارش ریسک نیوز به نقل از ماهنامه بانکداری آینده فراگیری مالی کلید شکل‌گیری جامعه‌ای عادلانه و برابر و همچنین اصل ایجاد اقتصادی پر رونق است.

با این حال، چالش‌هایی در راستای تقویت فراگیری مالی، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، وجود دارد. فناوری‌های نو می‌تواند دسترسی به محصولات و خدمات مالی مقرون به صرفه را ارتقا دهد.

فراگیری مالی نه تنها سنگ بنای جامعه عادلانه و برابر بلکه بنیاد یک اقتصاد پر رونق را نیز تشکیل می‌دهد.

تقویت فراگیری مالی و ارتقای دسترسی به منابع مالی می‌تواند به توسعه اقتصادی کمک کند، تحرک اجتماعی را ممکن ‌سازد و تضمین کند که تعداد بیشتری از مردم به طور کامل و مؤثر در زندگی اقتصادی مشارکت دارند.

طبق گزارش بانک جهانی، فراگیری مالی به این معناست که افراد و کسب‌وکارها به محصولات و خدمات مالی مفید و مقرون به صرفه‌ای دسترسی دارند که نیازهای آنها را در تراکنش‌ها، پرداخت‌ها، پس‌انداز، اعتبار و بیمه برآورده می‌کنند و با روشی مسئولانه و پایدار ارائه می‌شوند.

فراگیری مالی چالش‌های اجتماعی را حل می‌کند

 

شمولیت مالی

 

فراگیری مالی به حل تعدادی از مسائل اجتماعی، مانند رشد اقتصادی، اشتغال، فقر و برابری درآمد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه کمک می‌کند. با این حال، مسائل و چالش‌های تقویت فراگیری مالی به ویژه در کشورهای در حال توسعه برجسته است.

فراگیری مالی با رشد تولید ناخالص داخلی تا 14 درصد در اقتصادهای در حال توسعه ارتباط مستقیم دارد.

فراگیری مالی، به عنوان یک عنصر کلیدی در فراگیری اجتماعی، به ویژه در مقابله با نابرابری در درآمد و فقر از طریق افزایش فرصت‌های پیشرفت برای جمعیت‌های محروم در اقتصادهای نوظهور سودمند واقع می‌شود.

دسترسی به حساب جاری معمولاً اولین گام در جهت تامین فراگیری مالی، از طریق توانمندسازی افراد برای انجام و دریافت پرداخت‌ها و همچنین پس‌انداز پول، شناخته می‌شود.

این بدان معنی است که شهروندان می‌توانند راحت‌تر زندگی کنند، به سمت دستیابی به اهداف خود حرکت کنند، برای شرایط اضطراری آماده شوند، کسب‌وکار خود را توسعه دهند، در آموزش و مراقبت‌های بهداشتی سرمایه‌گذاری کنند و به سایر خدمات مالی، مانند بیمه و وام، دسترسی آسان‌تری داشته باشند.

داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که 69 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان حساب جاری دارند اما طبق آخرین گزارش «Findex»، تقریباً یک سوم بزرگسالان، حدود 1.7 میلیارد نفر، همچنان از امکانات بانکی و مالی برخوردار نیستند

 

یک سوم بزرگسالان جهان به خدمات بانکی دسترسی ندارند

خدمات بانکی

 

اگرچه گام‌های مهمی برای افزایش فراگیری مالی برداشته شده است ـ داده‌های بانک جهانی نشان می‌دهد که 69 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان حساب جاری دارند.

اما طبق آخرین گزارش «Findex»، تقریباً یک سوم بزرگسالان، حدود 1.7 میلیارد نفر، همچنان از امکانات بانکی و مالی برخوردار نیستند.

این گزارش همچنین موانعی که زنان با آنها روبرو هستند را نیز برجسته می‌کند. علی‌رغم پیشرفت کلی در حوزه فراگیری مالی، شکاف جنسیتی در مالکیت حساب بانکی از سال 2011 تا کنون در حدود 9 درصد باقی مانده است.

 

فناوری‌های جدید به گسترش فراگیری مالی کمک می‌کنند

فناوری نوظهور

همچنان که ما به دنبال برداشتن گام‌های بیشتری برای کاهش شکاف نابرابری مالی هستیم، به همان میزان نیز به راه‌حل‌ها و رویکردهای جدید روی می‌آوریم.

کشورها باید برای حمایت از فراگیری مالی، زیست‌بوم‌های قوی فین‌تکی را توسعه دهند، که برای دسترسی بیشتر خدمات مالی برای تعداد فزاینده‌ای از مردم راهگشا است

همه‌گیری کرونا شکل‌گیری و پذیرش فناوری‌های جدید را تسریع کرده است. پس از آغاز اقدامات مربوط به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، در سال 2021، تعداد تراکنش‌های پرداخت بدون تماس در ترکیه در مقایسه با سال 2020 دو برابر شد، که نیمی از کل پرداخت‌های داخل فروشگاه را به خود اختصاص می‌داد.

طبق گزارش مرکز «Interbank Card Center of Türkiye»، مبلغ پرداختی تا سه برابر افزایش پیدا کرد.

حوزه فراگیری مالی از یافتن راه‌حل برای مشکلات کلی به رفع نیازهای خاص جوامع متمایز تغییر رویکرد داده است.

کشورها باید برای حمایت از فراگیری مالی، زیست‌بوم‌های قوی فین‌تکی را توسعه دهند، که برای دسترسی بیشتر خدمات مالی برای تعداد فزاینده‌ای از مردم راهگشا است.

 

هاب امور مالی جدید از فناوری های نوظهور پشتیبانی می‌کند

هاب مالی

مجمع جهانی اقتصاد در حال افتتاح مرکز مالی استانبول در ترکیه است تا از سیستم فناوری مالی این کشور پشتیبانی ‌کند و آن را توسعه دهد.

در میان کشورهای جهان، ترکیه با 40 درصد جمعیت زیر 25 سال و ضریب نفوذ 95 درصدی تلفن همراه، خود را به عنوان بازار بسیار جذاب برای بانکداری موبایلی معرفی کرده است

به این ترتیب، شرکت‌های فین‌تک پایگاهی خواهند داشت تا از آن طریق محصولات، فناوری‌ها و کاربرد آنها را در یک سیستم شبیه‌سازی نظارتی آزمایش کنند.

بر اساس گزارش «اطلس پیچیدگی اقتصادی دانشگاه هاروارد»، ترکیه کشوری با اقتصاد پیچیده و متنوع و در رتبه سوم جهان قرار دارد.

به همین دلیل، یکی از اهداف مجمع جهانی اقتصاد در مرکز مالی استانبول این است که این تنوع اقتصادی باعث تشویق و پرورش توسعه خدمات مالی متنوع شود، که به نوبه خود به افزایش فراگیری مالی کمک خواهد کرد.

مشتریان به طور فزاینده‌ای به کانال‌های دیجیتالی و موبایلی روی آورده‌اند، زیرا این راه‌حل‌های فین‌تکی اغلب برای بسیاری از اقشار جامعه راه‌ نجات فراهم می‌کند.

در میان کشورهای جهان، ترکیه با 40 درصد جمعیت زیر 25 سال و ضریب نفوذ 95 درصدی تلفن همراه، خود را به عنوان بازار بسیار جذاب برای بانکداری موبایلی معرفی کرده است.

بر اساس گزارش «انجمن بانک‌های ترکیه»، تا سپتامبر سال 2021 حدود 78 میلیون مشتری خدمات بانکداری دیجیتال در این کشور وجود داشته است.

فناوری‌های نو در بانکداری موبایلی همچنین از کارآفرینان و شرکت‌های کوچک و متوسط در حوزه تحول دیجیتالی و تجارت الکترونیکی آغاز به حمایت کرده‌اند.

برای مثال، راه‌حلی وجود دارد که بر آن اساس می‌توان تلفن همراه را به یک سیستم نقطه فروش (POS) تبدیل کرد.

این راه‌حل موبایلی توانسته با دسترسی به سیستم مالی و افرادی که از کارت های اعتباری استفاده می‌کنند، نیازهای بیش از 700.000 شرکت کوچک و متوسط در ترکیه را برطرف کند.

 

ابزارهای جایگزین برای فراگیری مالی

Islamic Finance

شک و تردید در مورد خدمات مالی سنتی نیز در دسترسی به منابع مالی نقش دارد. ابزارهای جایگزین پتانسیل عظیمی برای کمک به افراد بیشتری دارند تا به بخشی از زیست‌بوم سرمایه‌گذاری تبدیل شوند.

برای مثال، امور مالی اسلامی چارچوبی جامع برای افزایش فراگیری مالی از طریق اصل تقسیم ریسک از طریق کانال‌های توزیع مجدد اسلامی فراهم می‌کند.

در امور مالی اسلامی، فراگیری مالی مستلزم دسترسی به منابع مالی از دو طریق است: ترویج قراردادهای مشارکت در ریسک از طریق تأمین مالی امکان‌پذیر و بدون بهره، و ارائه ابزارهای توزیع مجدد درآمد برای فقرزدایی.

امور مالی اسلامی مشارکت در ریسک را ترویج می‌کند

امور مالی اسلامی مجموعه‌ای از ابزارهای مالی را ارائه می‌دهد که به جای انتقال ریسک، تقسیم ریسک را در سیستم مالی ترویج می‌کند.

به علاوه، امور مالی اسلامی از ابزارهای اشتراک ریسک بازتوزیعی حمایت می‌کند که از طریق آن، بخش‌هایی از جامعه که ار نظر اقتصادی توانمندتر هستند ریسک‌هایی که بخش‌های ضعیف‌تر با آن مواجه هستند را تقسیم می‌کنند.

روش‌های مرسوم افزایش فراگیری مالی را می‌توان از طریق ابزارهای امور مالی اسلامی تکرار کرد و امکان تقسیم ریسک و تنوع را نیز فراهم آورد.

رویکرد جدید امور مالی برای اقتصاد عادلانه‌تر

با پیشرفت مداوم فناوری، دسترسی بیشتر مردم به محصولات و خدمات مالی امکان‌پذیر خواهد بود. همین امر فراگیری مالی را به سطوح بسیار بالاتری سوق خواهد داد.

رشد فین تک و خدمات مالی جایگزین

ما به این رویکرد جدید در حوزه امور مالی نیاز داریم تا فراگیرتر و در دسترس‌تر باشد، با جامعه دیجیتال امروزی هماهنگ‌تر شود و موقعیت‌ها و ارزش های فردی افراد را در نظر بگیرد. به این طریق، اقتصاد جهانی عادلانه‌تر و قوی‎تر ایجاد می‌شود.

چگونه مجمع جهانی اقتصاد توسعه اقتصاد دیجیتالی فراگیر و پایدار را تقویت می‌کند؟

مجمع جهانی اقتصاد

پاندمی کرونا جهان دیجیتالیزه را توسعه داد و نابرابری‌ها را بیش از پیش نمایان کرد. به همین دلیل، ضرورت یک تحول دیجیتال فراگیر نیز بیشتر حس شد.

پلتفرم مجمع جهانی اقتصاد در راستای شکل دادن به آینده اقتصاد دیجیتال به شرکت‌ها و دولت‌ها کمک می‌کند تا از فناوری برای ایجاد ارزش‌های نو در کسب‌وکار و جامعه در جهان بی‌ثبات کنونی استفاده کنند.

هدف این پلتفرم تضمین زیرساخت دیجیتال جهانی و خدمات دیجیتال فراگیر در حین گذار به حالت عادی جدید است.

• برنامه «Digital Transformation for Long-Term Growth» به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا از فناوری‌های دیجیتال برای ارائه ارزش برای مردم، سیاره زمین و رفاه بیشتر استفاده کنند.

• گروه «EDISON Alliance» نیز رهبران بخش‌های مختلف را برای تسریع در روند فراگیری دیجیتالی بسیج می‌کند.

«EDISON Alliance» تعهدات خود را برای بهبود زندگی یک میلیارد نفر تا سال 2025 از طریق دسترسی مقرون‌به‌صرفه به راه‌حل‌های دیجیتال در آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات مالی به کار می‌گیرد.

مترجم: فرزانه اسکندریان

منبع: https://www.weforum.org/agenda/2022/05/new-technologies-improve-financial-inclusion

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

35  −  27  =