افزایش شاخص کل بورس امروز ۱۴۰۱/۰۳/۱۷

بورس اوراق بهادار تهران، بعد از ریزش 27 هزار واحدی روز گذشته امروز هم در ساعات ابتدای معاملات با روند ریزشی همراه شد، اما بعد از آن روند رو به رشد به خود گرفت و در نهایت در پایان معاملات با افزایش 1073 واحدی به رقم یک میلیون و 515 هزار و 383 واحد رسید.

به گزارش خبرگزاری ریسک نیوز، همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز با عقب‌نشینی 941 واحد به رقم 419 هزار و 64 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 6 میلیون و 10 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز بیش از 5.5 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 388 هزار فقره معامله و به ارزش 3549 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 7 صدم درصد تقویت شد، اما این دو شاخص با معیار هموزن 22 صدم درصد کاهش یافتند. شاخص آزاد شناور 7 صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 9 صدم درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس فقط 4 صدم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تهران، پتروشیمی پردیس، گل گهر، و پتروشیمی نوری، بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نماد کشتیرانی بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

در فرابورس ایران هم امروز اوضاع مناسب نبود، و شاخص کل با 15 واحد عقب‌نشینی به رقم 20 هزار و 838 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 172 هزار میلیارد تومان رسید. ارزش بازار پایه فرابورس 355 هزار میلیون تومان شد.

معامله گران امروز در فرابورس بیش از 2.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 388 هزار فقره معامله و به ارزش 4387 میلیارد تومان دادوستد کردند. با این حساب ارزش معاملات دو بازار به حدود 8 هزار میلیارد تومان رسید.

امروز نمادهای آریاساسول، بهمن دیزل، تجلی توسعه معادن، و سامانه نرم‌افزاری نگین، بیشترین اثر افزایشی بر شاخص بورس را داشتند و نمادهای دارویی دانا، هلدینگ سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، و بیمه اتکای ایرانیان، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

بر اساس اطلاعات اعلام شده به زودی شرکت تاکسی اینترنتی تپسی در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود.

با توجه به اینکه مردم از سال 99 اقبال گسترده‌ای به بورس داشتند، اما بعد از ریزش بازار از مردادماه همان سال برخی سهامداران خرد دچار ترس شده و سرمایه‌های خود را با زیان از بازار خارج کردند، اما در عین حال دولت باید از حضور سرمایه‌گذاران خرد در بازار استقبال کند، چون خروج از بازار شفاف سرمایه باعث می‌شود سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار سکه، ارز و یا حتی رمزارزها که بازار به شدت ریسکی و غیرمطمئن است می‌رود که زیان‌های ورود پول به این بازارها بیش از ورود پول به بورس است. بنابراین دولت برای شفاف شدن شرکت‌ها و درآمد افراد بهتر است از بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در این بازار سرمایه حمایت کند.

منبع: فارس

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

5  ×    =  10