2 copy

دیروز شنبه 28 خرداد هر برگ اسکناس دلار در معاملات آزاد بازار تهران در سطوح قیمتی اولیه کانال 32 هزار تومانی معامله شد. پس از اجرای سیاست‌های تسهیلگرانه نهاد‌های بازار‌ساز در راستای افزایش حجم عرضه ارز در معاملات بازار تهران، نرخ دلار شاهد روند کاهشی جدیدی بود. طی روند مذکور قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی که در روز یکشنبه 22 خرداد به سقف تاریخی خود یعنی رقم 33 هزار و 150 تومان رسیده بود، تا رقم 31 هزار و 800 تومان افت پیدا کرد. افت قیمت مذکور در معاملات عصر روز پنج‌شنبه 26 خرداد متوقف شده و روند افزایشی نرخ دلار مجددا آغاز شد. در روند افزایشی جدید قیمت هر برگ از این اسکناس آمریکایی در روز شنبه با حدود 300 تومان افزایش نسبت به روز‌های پایانی هفته گذشته به رقم 32 هزار و 100 تومان رسید. بسیاری از کارشناسان ارزی بازار تهران افزایش قیمت مشاهده شده در معاملات بازار ارز را به دید یک استراحت موقت در مسیر کاهشی می‌بینند.

روز گذشته دبیرکل کانون صرافان کشور از حضور نرخ توافقی معاملات دلار در کانال 29 هزار تومانی خبر داد. خبرگزاری فارس به نقل از این مقام مسوول عنوان کرد: بر اساس معاملات صورت گرفته در بازار توافقی، در حال حاضر هر دلار ۲۹ هزار تومان برای خرید صرافان و 29 هزار و 300 تومان برای فروش است. این در حالی است که در روز‌های پایانی هفته گذشته رئیس کانون صرافان کشور نرخ خرید و فروش دلار توافقی را در بازه‌ای مشابه اما در کانال 30 هزار تومانی اعلام کرد. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که هرچه تعداد نرخ‌های خرید و فروش ارز در بازار بیشتر باشد سردرگمی متقاضیان نیز افزایش می‌یابد. طبق مصوبه جدید بانک مرکزی هیچ نوع مانعی در فرآیند خرید و فروش ارز وجود ندارد و هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند هر میزان ارز که مایل است در صرافی‌های موجود در کشور به فروش برساند تا دارایی‌های ارزی مذکور به میزان عرضه بازار اضافه شوند. اما عامل ابهام‌زای موجود در فضای این روز‌های بازار ارز تفاوت نرخ‌های آزاد و توافقی است. چرا که درصورتی که اصطکاکی در فرآیند خرید و فروش ارز وجود ندارد، چرا همچنان فعالیت در بازار آزاد ارز ادامه دارد؟

قیمت سکه طلا طرح جدید نیز در معاملات روز ابتدایی هفته شاهد افزایش بود. طبق فرمول محاسبه نرخ سکه قیمت هر قطعه از این فلز باارزش برابر است با حاصل ضرب سه عامل «نرخ دلار بازار آزاد»، «نرخ جهانی اونس طلا» و «ضریب تبدیل وزن اونس به سکه» به‌علاوه نرخ حباب قیمتی سکه، در نتیجه به غیر از عامل سوم یا «ضریب تبدیل وزن اونس به سکه» دیگر عوامل می‌توانند در تعیین نرخ سکه طلا در بازار تهران موثر باشند. طبق بررسی کارشناسان بازار سکه و طلا با نزولی بودن نرخ جهانی اونس طلا در معاملات روز‌های گذشته، روند افزایشی مشاهده شده در قیمت این کالای سرمایه‌ای را می‌توان به دلیل افزایش قیمت دلار در معاملات بازار آزاد تهران دانست. در نهایت قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار روز گذشته با حدود 460 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه 26 خرداد به سطح قیمتی 15 میلیون و 590 هزار تومان رسید.