در طول روز شنبه فشار فروشندگان موجب شد که قیمت بیت‌کوین حمایت کانال ۱۹‌هزار دلار را از دست داده و تا ۱۷۶۰۰ دلار پایین کشیده شود. اما روز یکشنبه برای بیت‌کوین بهتر بود و این رمزارز توانست به محدوده ۱۹هزار دلار بازگردد. افزایش نرخ بهره و ترس از رکود اقتصادی به‌نظر مهم‌ترین عواملی است که موجب ایجاد چنین فشار فروشی در بازار رمزارزها شده است.  بیت‌کوین که از ده نوامبر ریزش خود را آغاز و در روزهای اخیر با پخش شایعات مربوط به افزایش ۷۵/ ۰درصدی نرخ بهره امریکا به‌شدت تحت فشار قرار گرفته بود، سرانجام با اعلام رسمی مقامات ایالات متحده مبنی بر افزایش این نرخ، به نزدیکی مرز ۲۰هزار دلار رسید. پس از آن نیز با توجه به گسترش تحلیل‌ها درخصوص وقوع رکود یا رکود تورمی در اقتصاد جهانی، مهاجرت سرمایه از بازارهای ریسکی به سمت دارایی‌های امن شدت گرفت. همین موضوع موجب شد بیت‌کوین حمایت ۲۰هزار دلار را از دست داده و تا ۱۷۶۰۰ دلار هم کاهش یابد. با این حساب، بیت‌کوین از زمان بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی ده نوامبر ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۷۱درصد از ارزش خود را از دست داده است.

آیا بیت‌کوین در خطر است؟

در‌حالی‌که بسیاری از افراد در بازار از مرگ بیت‌کوین و بازار رمزارزها سخن می‌گویند، مقایسه داده‌های تاریخی نشان می‌دهد که در گذشته نیز این میزان ریزش قیمتی و حتی بیش از این در بیت‌کوین رخ داده است. در زمان ریزش بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ در پی ممنوعیت استخراج رمزارزها در چین، این رمزارز حدود ۵۴درصد از ارزش خود را تا پیش از آغاز موج صعودی بعدی از دست داد و این بازار منفی ۹۹ روز به طول انجامید. در سال ۲۰۱۷ و ثبت قله تاریخی ۱۹۷۰۰ دلار، بیت‌کوین طی ۳۶۵ روز حدود ۸۴درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار صعودی ۲۰۱۳ که بیت‌کوین به سقف تاریخی ۱۱۶۰ دلار رسید، با آغاز بازار نزولی بیت‌کوین طی ۴۱۱ روز حدود ۸۶درصد از ارزش خود را از دست داد.

لذا به نظر می‌رسد ریزش‌های این‌چنینی پیش از این نیز در بازار سابقه داشته و ریزش ۷۰درصدی بیت‌کوین درحال‌حاضر به معنای مرگ بازار نیست. علاوه بر این موضوع، درحال حاضر ارزش بازار رمزارزها علی‌رغم ریزش‌های اخیر همچنان بسیار بالاست. ارزش این بازار با توجه به قیمت‌های کنونی رقمی در حدود ۸۴۶میلیارد دلار است که نشان‌دهنده انباشت میزان زیادی از سرمایه در این بازار است. به غیر از این انباشت سرمایه، شرکت‌ها و پروژه‌های بسیاری در حوزه بلاکچین ایجاد شده است که ارزش آن‌ها میلیاردها دلار است و تعداد زیادی از متخصصین رشته‌های مختلف مشغول به کار در این حوزه هستند که برای بقا، به بازار رمزارزها نیاز دارند. درنتیجه ارزش و پایه کنونی بازار رمزارزها بسیار محکم‌تر از سابق است و بعید است به‌راحتی فروریزد.

آینده بیت‌کوین چگونه خواهد بود؟

بیت‌کوین روز شنبه با فشار معامله‌گران به زیر قله قیمتی خود در سال ۲۰۱۷ کشیده شد. اما بلافاصله با حمایت خریداران به ۱۹هزار دلار بازگشت. حمایت ۱۹هزار دلار از لحاظ روانی اهمیت بسزایی دارد و معامله‌گران از آن دفاع خواهند کرد. اما فشار‌های سیاست‌های ضدتورمی ممکن است موجب ریزش بیشتر قیمت در آینده شود.