آغاز انحصار آمیتیس بدون نظرخواهی از استارت آپها/ کارگروه ویژه تشکیل شود

شریفیون، مدیر عامل بیمه دات کام در گفتگو با ریسک نیوز عنوان کرد:

شریفیون در ادامه در خصوص چگونگی این انحصار در فضای اینشورتکی صنعت بیمه گفت:این رویکرد کاملاً انحصاری و فقط در اختیار آمیتیس است ما نیز ملزم هستیم که با آمیتیس همکاری داشته باشیم.  آمیتیس قرار است هم دریافت‌کنندة حق بیمه و هم سرویس‌دهندة تام و هم تعیین‌کنندة کارمزدها باشد و قرار است هر آنچه هست و نیست را بیان کند؛ مثلاً اخیراً بیمه مرکزی درصدد است تا بخشنامه صادر کند که از تاریخی به بعد ملزم هستیم که از سوئیچ استفاده کنیم در حالی که این سوئیچ هنوز کامل نیست و اصلاً آمادگی بهره‌برداری ندارد و این هم خود یک چالش و ریسک است.

به گزارش ریسک نیوز ، انجمن فین‌تک ایران با انتشار بیانیه‌ای نسبت به ایجاد یک شرکت خصوصی توسط بیمه مرکزی برای تجمیع تراکنش‌های مالی و کنترل خریدوفروش بیمه به صورت آنلاین هشدار داد.انجمن فین‌تک ضمن اعتراض شدید به انجام این‌گونه اقدامات سلیقهای و غیر‌اصولی توسط نهاد ناظر صنعت بیمه، آن هم در سالی که به نام نوآوری و دانشبنیانی مزین شده است، از این نهاد و سایر نهادهای بالادستی از جمله وزارتخانه‌های اقتصاد و فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی (با توجه به شائبه‌های موجود درباره تجمیع کل تراکنش‌های مالی تمام بازار بیمه در یک شرکت خصوصی) درخواست میکند که برای توقف فوری توسعه این سامانه، ضمن تشکیل یک کارگروه با حضور تمامی ذی‌نفعان و کارشناسان خبره، اقدام به اصلاح روند فوق کنند.

ریسک نیوز با بهاره شریفیون مدیر عامل بیمه دات کام در این خصوص گفتگو کرده است.

شریفیون در پاسخ بدین سوال که فعالیت شرکت آمیتیس که اخیر انجمن فین تک ایران نیز بدان واکنش صریحی نشان داده از چه جهت می تواند فعالیت کسب و کارهایی نوین را با وقفه و یا محدودیت روبرو کند، گفت:شرکت آمیتیس زیرمجموعة بیمه مرکزی و در حال حاضر متولی ارائة خدمات در حوزة سوئیچ بیمه مرکزی است و تمامی سرویس‌های متعلق به زیرساخت‌های رگولاتور و در کنار آن سرویس‌های شرکت‌های بیمه را در اختیار دارد و باید بتواند آنها را تجمیع کند و یک سرویس کامل و بدون نقص با دیتای صحیح در اختیار کلیة کارگزاران آنلاین که قصد دارند به صورت آنلاین فعالیت کنند قرار دهد.

به گفته وی تا به امروز یک جلسة فنی تخصصی در قالب اینکه بخواهیم نیازمندی‌ها و روش‌ها و مدل‌های‌مان را ارائه کنیم تا آنها برنامه‌ریزی کنند و مدل‌ها و تحلیل‌ها استخراج شود و منجر به تصمیم و اجرا و پیاده‌سازی شود، نداشتیم؛ اما یک روش همیشگی و ساده‌ترین روش ممکن را در سوئیچ پیاده‌سازی کرده‌اند و آن اینکه فردی از همان ابتدا استعلام قیمت بگیرد و پرداخت انجام دهد و سیستم صدور انجام شود؛ البته چند روز پیش اعلام شد که فناوران پذیرفته است که به سوئیچ API ارائه دهد در واقع تا قبل از این هم هیچ کار فنی دقیقی صورت نگرفته بود؛ مثلاً اینکه سرویس استعلام نرخ کامل است و روی همه شرکت‌ها استعلام می‌دهد و از طرفی صدور می‌تواند کلیه شرکت‌ها را هندل کند.

شریفیون افزود: نکتة دیگر اینکه شرکت آمیتیس شرایط و ضوابطی که برای عقد قرارداد تعیین کرده است شرایط سنگین مالی است و به ازای تراکنش‌ها عدد‌های سنگینی مدنظر دارد. طبیعی است که اگر این شرکت زیرمجموعة بیمه مرکزی است توقع این است که این سرویس‌ها به عنوان سرویس لاجرم در اختیار ما قرار بگیرد؛ اگر قرار است بُعد اقتصادی پیدا کند و به این نوع سرویس‌دهی نگاه تجاری باشد مسئله پیش می‌آید که چرا فقط باید در اختیار آمیتیس باشد. ماهیت این شرکت به هر حال برای ما ایجاد سؤال کرده و طبیعی است که حوزة فین‌تک نیز وارد شده است و ما نیز عضو انجمن هستیم.

مدیر عامل بیمه دات کام در خصوص اینکه آیا در ارتباط با نحوه فعالیت این سوئیچ با استارت اپها مذاکره ای از قبل صورت گرفته است، گفت:ما در سال 95 به عنوان اولین شرکت مراجعه و با آقای نعمتی مدیر کل فاوا بیمه مرکزی جلسه‌ای برگزار کردیم و ایشان همان جا بحث سرویس‌دهی آنلاین را مطرح و آغاز کردند و یک سال الی یک سال و نیم بعد اعلام کردند که می‌خواهیم از مدلی که در صنعت پرداخت وجود دارد الگوبرداری کنیم و سوئیچی مشابه سوئیچ شاپرک بالا بیاوریم و فکر می‌کنیم راهکار هم همین بود.

به گفته وی همة موضوعات به این شیوه جلو آمد و کسی فکر نمی‌کند که این سوئیچ قرار است خارج از بیمه مرکزی شکل بگیرد و اگر هم به لحاظ حقوق داخلی و طبق ضوابط، شرکت دیگری متولی شود عملاً از نظر ما آن شرکت از رگولاتور جدا نیست. هیچ صحبتی مبنی بر اینکه شرکتی قرار است تأسیس شود و منبع درآمدش استارتاپ‌ها باشند مطرح نشد؛ مگر رشته‌ای مانند رشتة شخص ثالث چقدر کمیسیون دارد که ما به ازای یک صدور سالم باید کارمزد چند ده هزار تومانی به سوئیچ پرداخت کنیم و این اصلاً منطقی نیست.

مدیر عامل بیمه دات کام ادامه داد: بنابراین تا به امروز در مورد ساختار آن شرکت به لحاظ حقوقی صحبت نشده است؛ حتی روی تحلیل‌هایی که روی این سیستم هست عملاً بر مبنای نیاز و رفتار مشتری در حوزة دیجیتال حداقل با ما صحبت نشده است. ما بارها خواسته‌ایم که کارگروه فنی تشکیل شود و با هم صحبت کنیم و بگوییم که چه مدل‌هایی را مدنظر داریم و آنها بگویند که کدام یک از آنها در سوئیچ شدنی است و اگر به مجوز یا مصوبه از سوی رگولاتور و شرکت‌های بیمه نیاز دارد مجوزها را دریافت کنیم؛ ولی متأسفانه چنین جلسه‌ای نداشتیم.

شریفیون در ادامه و با اشاره به فضای فعالیت کسب و کارهای استارت اپی در صنعت بانکی در مقایسه با بیمه اذعان داشت:معتقدم حوزة پرداخت و حوزة بانکی کشور ما شرایط زیرساختی مطلوبی به لحاظ سیستمی شدن دارند. شرایط فین‌تک‌ها در صنعت بانکداری نیز شرایط فوق‌العاده‌ای است. ما در این صنعت مشغول به فعالیت هستیم و از استقبال از صنعت بانکی کشور آگاهیم. بانک مرکزی به عنوان رگولاتور و پی‌اس‌پی‌ها می‌توانند از روش‌های نوین و مدرن استفاده کنند عملاً فین‌تک‌ها هستند که اینها را به نوعی پیدا و در قالب یک ایده آنها را عملیاتی و ارائه می‌کنند و بانک‌ها و رگولاتور به عنوان یک سرویس سرمایه‌گذاری می‌کنند و به صورت عموم آنها را به کار می‌گیرند.

وی افزود:سیستم پرداخت 100 درصد در مورد فین‌تک‌ها تسهیل‌گر عمل کرده و اصلاً محدودکننده نبوده است. امروز شاخص‌ترین آن رمزارزها هستند. موضوع رمزارزها در کل دنیا بلک‌باکس‌ها هستند؛ ولی در ایران هنوز قاعدة محدودکننده‌ای برای این ماجراها نداریم چرا؟ چون همة ما می‌دانیم؛ اول، مسئلة عرضه و تقاضا و دوم، ترند جهانی و سوم، تکنولوژی‌های روز و چهارم که از سه مورد قبلی اهمیت بیشتری دارد درخواست و راحتی مشتری است؛ یعنی آنچه مخاطب از ما توقع دارد. طبیعی است که همة این موارد باید بر این مبنا جلو بیایند؛ اگر شبکة پرداخت به این موضوع فکر می‌کرد که اگر از چند طرح فین‌تکی حمایت کند مشتریان مستقیم بانک کاهش می‌یابند یا پی‌اس‌پی‌ها بر سر تبادلات سرویسی با یک سری فین‌تک‌ها با یکدیگر درگیر شوند مطمئن باشید که در نهایت می‌توانستیم یک سرویس کارت به کارت روی زیرساخت‌های‌مان داشته باشیم؛ اما امروز سرویس‌های پرداختی و بانکی ریز و درشتی پیاده‌سازی شده‌اند که هر کدام از ما در تعاملات شخصی یا شرکتی (حقیقی و حقوقی) خود به آنها نیاز داریم.

شریفیون در ادامه در خصوص چگونگی این انحصار در فضای اینشورتکی صنعت بیمه گفت:این رویکرد کاملاً انحصاری و فقط در اختیار آمیتیس است ما نیز ملزم هستیم که با آمیتیس همکاری داشته باشیم.  آمیتیس قرار است هم دریافت‌کنندة حق بیمه و هم سرویس‌دهندة تام و هم تعیین‌کنندة کارمزدها باشد و قرار است هر آنچه هست و نیست را بیان کند؛ مثلاً اخیراً بیمه مرکزی درصدد است تا بخشنامه صادر کند که از تاریخی به بعد ملزم هستیم که از سوئیچ استفاده کنیم در حالی که این سوئیچ هنوز کامل نیست و اصلاً آمادگی بهره‌برداری ندارد و این هم خود یک چالش و ریسک است.

مدیر عامل بیمه دات کام  در خصوص بیانیه صریح انجمن فین تک ایران و تاثیر تشکلهای صنفی چون انجمن فین تک در تسهیل کسب و کارهای نوپا متذکر شد:طی این چند سال استارتاپ‌های بیمه‌ای بیشترین تلاش را کردند تا در این صنعت نوآوری داشته باشند و حرکت‌های درستی انجام دهند و از دانش و تکنولوژی روز استفاده و ارزش افزوده ایجاد کنند و به واسطة حضورشان برای مخاطب تغییر پارادایم اتفاق بیفتد تا با دیتای بیشتر و چشم بازتر خرید خود را انجام دهند.

به گفته وی ما سرویس‌های متنوعی  را در نظر گرفتیم متدهای مختلفی در حوزه‌های دیجیتال پیاده‌سازی کردیم؛ اما تنها نقطه‌ای که جایی برای ما وجود نداشت خود صنعت بیمه بود؛ به تعبیر دیگر صنعت ما را پس زده است و عملاً حمایت نشده‌ایم و همیشه متهم بودیم که چرا تخفیف می‌دهیم و چرا قیمت را کمتر به مشتری ارائه می‌کنیم. در حال حاضر مسئلة عرضه و تقاضا و اینکه مخاطبان به یک سری خدمات نیاز دارند، مطرح است و طبیعی است که اگر بخواهیم کل صورت مسئله را پاک کنیم، ایجاد اشکال می‌کند.

وی افزود:در جریان بیانیة انجمن فین‌تک هستم و امیدوارم تصمیمات در صنعت بیمه با توجه به مدیران خوبی که دارد یک جانبه نباشد و تصمیمات به سمتی بروند که هم عدالت به شکل درست رعایت شود و هم در مباحث رقابتی حقوق همه به شکل مطلوب تأمین شود.

مدیر عامل بیمه دات کام ضمن ارائه پیشنهاد جهت حل این چالش، تشکیل کارگروه ویژه را موثر دانست و گفت: پیشنهاد اولم قطعاً تشکیل کارگروه است؛ به تعبیر دیگر کنار هم بنشینیم و تعامل درست داشته باشیم.

به گفته وی سوئیچ یعنی واسط، واسط باید بداند که با چه زیرساخت‌هایی تعامل می‌کند؛ از طرفی واسط باید با ما جلسه برگزار کند و از ما بخواهد تا برای رعایت استاندارد ارتباط در این وب‌سرویس‌ها یا هر نوع تعامل دیتایی، زیرساخت‌های‌مان را آماده و تغییرات لازم را اعمال کنیم تا در فلان تاریخ و زمان سوئیچ به بهره‌برداری برسد؛ ولی ما هیچ‌گونه همراهی از این جنس نداریم؛ یعنی هیچ اطلاع‌رسانی‌ای صورت نمی‌گیرد و امروز هم قرار است تاریخی اعلام کنند و از این تاریخ به بعد این اتفاق رخ دهد؛ ولی طبیعی است که این به نقطة درستی نمی‌رسد و ما هم با آسیب مواجه می‌شویم .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
اخبار مرتبط
ارسال نظر

7  ×    =  63